Jövőre tetőzhet a Volán járműfiatalítása

Hírek Figyelo.hu

Jövőre mintegy 1100 új busz beszerzését tervezi a Volánbusz Zrt. Az állami társaság járműstratégiája – erről Nagy Attila üzemeltetési főigazgató beszélt szeptember végén a Közlekedésfejlesztési és beruházási konferencián – alapján kalkulált mennyiségben egyaránt vannak helyi, elővárosi, regionális és távolsági buszok. Ennek alapján a cég 2018 nyarán indult flottamegújítási programja 2022-ben juthat a csúcsára:

eddig ekkora tételben még nem érkeztek új járművek a buszparkba.

Két éve körülbelül 200-zal, tavaly nagyjából félezerrel, míg az idén összesen jóval több mint 800 busszal frissül az állomány. Utóbbival önmagában a teljes Volán-flotta 11,5 százaléka újul meg – emelte ki a VG cikke.

A járműprogram és más hatékonyságnövelő lépések révén a mintegy 6800 buszból álló park járműveinek száma 2022 végére mintegy 6100-ra mérséklődhet, a 13 évet jócskán meghaladó átlagos kor pedig a helyközi járatoknál 7,5, a helyieknél 11,8 évre csökkenhet.

A fiatalítás ezzel korántsem zárul le, és az elképzelések szerint 2032-re e két kategóriában 7 év alatti (6,88 és 6,44) lesz a buszok átlagos kora. Egyúttal alábbhagy a buszdömping, amit jól mutat, hogy 2023-ban 530, 2024-ben 360 új járművel tervez a Volánbusz. Ezek mindegyikének a közbeszerzési kiírása még nem ismert, de jelenleg is közel tucatnyi tendereztetés zajlik, például már tart elektromos és CNG üzemű, turista, normál, alacsony belépésű, valamint távolsági szóló járművek beszerzése.

Új helyközi Volánbuszok átadása. 2021.07.23. Zalaegerszeg. (Fotó: Katona Tibor / Zalai Hírlap)

A 2021 januárja óta a MÁV Zrt. tulajdonában álló vállalat a napokban közölte, hogy a 2018-2021-es időszakban 1700 korszerű járművet állít forgalomba,

a jövő év végéig pedig megújul a teljes buszállomány 40 százaléka.

Ezzel összefüggésben a Magyarbusz.info szaklap kiemelte, hogy az éves járműcsere program részeként a Volánbusz vállalta, hogy 2023-ig 45 százalékkal csökkenti a tíz évesnél idősebb buszok arányát, ezzel nyugdíjazza szinte az összes Euro 3-as, vagy annál alacsonyabb környezetvédelmi besorolású motorral szerelt járművét. A társaság e törekvését jól mutatja, hogy míg 2020-ban a helyközi autóbuszai közül 208 volt Euro 1-es, 1150 Euro 2-es és 1233 Euro 3-as típusú, két év múlva az Euro 1-esből és az Euro 2-esből egyetlen sem lesz, és az Euro 3-asból is alig 200. Az évtizedes távlatú cél szerint a belsőégésű flottában csak legalább Euro 6-os járművek közlekedhetnek.

A járműfiatalítási program végrehajtásával a társaság szén-dioxid kibocsátása évente mintegy 15 ezer tonnával csökkenne.

A Volánbusz járműbeszerzései szempontjából fontos fejlemény, hogy a társaság szeptember végén egyesült a Volán Buszpark Kft-vel, korábbi flottakezelő for-profit gazdasági társaságával, amely alaptevékenységként szerezte be a Volánbusznak a járműveket és végzett in-house busz-bérbeadást. E feladatokat a beolvadás után a Volánbusz vette át.

Itt is az újratölthető a menő

(Borítókép: Új, Credo Inovell 12 és MAN Lion’s City G típusú csuklós autóbuszok állnak forgalomba Egerben. képen: dr. Pafféri Zoltán, a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója. 2021.10.05. Eger (Huszár Márk, Heves Megyei Hírlap)

További híreink