Jó növekedési lehetőséget is rejt az elavultság

Hírek Érsek M. Zoltán
Az épületvillamossági piac meghatározó szereplői a tavalyi energiaárrobanás, a jelentős forint árfolyamgyengülés és a kiemelkedő infláció kihívásai ellenére is jó évet zártak, 2023-ra pedig az energiatakarékos és zöld megoldások piacának bővülésével számolva, növekedést terveznek. Ez derült ki azon a kerekasztal beszélgetésén, ahol a szegmens több meghatározó gyártójának és kereskedőjének menedzserei képviseltették magukat.

Az idei esztendő kapcsán Mentes Zsolt, az épületvillamossági piac egyik meghatározó kereskedelmi hálózatát üzemeltető Mentavill ügyvezető igazgatója elmondta: a magyar családi vállalat tavaly ugyan kétszámjegyű forgalomnövekedést ért el, de ebben az infláció okozta általános áremelkedésnek is szerepe volt. Örömtelinek nevezte viszont, hogy a forgalom emelkedéséhez nemcsak az új üzletnyitások, hanem a meglévő szaküzletek teljesítménynövekedése is hozzájárult. A Mentavill 2023-ra a jelenlegi kiszámíthatatlan helyzet ellenére is ambíciózus terveket fogalmazott meg. A cégvezető ennek kapcsán elmondta: az ország különböző részein sok olyan villanyszerelővel beszélt, aki optimistán nyilatkozott a jövőről, amiben az új építések mellett az is szerepet játszik, hogy a magyar lakásállomány messze több, mint 50 százaléka – különösen az energiahatékonyság tekintetében -, régi és elavult, így az épületvillamosság tekintetében is komoly átalakításra szorul. Az elektromos mobilitás térnyerése és az otthoni elektromos autótöltők felszerelése is teljes hálózatátalakítást igényel, ahogy a napelemek kapcsán várható pozitív szabálymódosítás is további piaci lehetőségeket generál. A cégvezető a kockázatok között említette az építőipar teljesítményének visszaesését, remélve, hogy az ágazatot hosszabb távon nem érinti majd olyan súlyosan a jelenlegi nehéz gazdasági helyzet, mint amilyennek az most, az év elején tűnik.

Mikus György a Legrand kereskedelmi igazgatója elmondta: a covid idején, a gyors online átálláskor mutatkozott meg igazán, milyen jelentős értéke van a partnerekkel korábban kiépített kapcsolati tőkének. Így a pandémiai időszakában sem volt forgalomvisszaesés náluk. A járványhelyzet utáni nyitás időszakban pedig ismét egyértelművé vált, milyen nagy jelentősége van a személyes jelenlétnek a cégen belüli és a külsős kapcsolatokban. Az elmúlt időszak egészen másfajta kihívásokat teremtett a Legrand belföldi értékesítésében és mást Szentesen, ahol a leányvállalat gyára elsősorban exportra üzemel. Miközben a távol-keleti beszállítói csúszások által generált alapanyaghiány hozzájuk is elért, az egyik legnehezebb feladat a valós készletigények felmérése és kielégítése volt. A járványhelyzet első reakciójaként ugyanis a megrendelők többsége jelentős raktárkészleteket felhalmozására törekedett, ami nagyon megnehezítette a tervezést és a gyártást. Folyamatos újratervezésre volt szükség, amihez kulcsfontosságú volt, hogy a munkatársaiktól a lehető legpontosabb, naprakész piaci előrejelzést kapjanak. A Legrandtól most, az ukrajnai háború is állandó készenléti helyzetet igényel, mert az Oroszország elleni újabb és újabb szankciók miatt folyamatosan át kellett-kell alakítaniuk a termelést azért, mert az orosz piacra egyre kevesebb termék exportját engedélyezi az Európai Unió.

Az épületvillamossági piacról beszélgettek/Fotó:Figyelő

„A covid által felerősítve, a korábbinál is nagyobb hangsúly jut a digitalizációhoz kötődő fejlesztési irányra. Korábban is voltak olyan eszközeink, amelyek az internethez csatlakozva működtek, de mára már azok a mesterséges intelligencia alapú, algoritmusokat is használó, legmodernebb technológiai szinten álló termékek is megjelentek a kínálatunkban, amelyek például arcfelismeréssel, kézzelfogható hozzáadott értéket jelentenek a lakossági és az ipari felhasználók számára. Legalább ennyire fontos az energiahatékonysághoz kötődő termékfejlesztési irány, miközben az újrahasznosítható, a termelésben visszadolgozható alapanyagok és csomagolás használatára is egyre nagyobb hangsúlyt fektetünk” – adott helyzetelemzést Mikus György.

A menedzser hozzátette: komoly érték számukra, hogy a szentesi gyártóhelyükön olyan saját termál kúttal rendelkeznek, ami a fűtést biztosítja a teljes szentesi telephelyen, ahol a tavaly átadott mini naperőmű az éves energiafelhasználás 15 százalékát fedezi. Mindez nem csak azért lényeges, mert a termelési költségek beépülnek a termékek árába, hanem azért is, mert a vállalatcsoport társadalmi felelősségvállalási célkitűzés rendszerének fontos eleme az energia és a víz felhasználásának jelentős csökkentése.

A vállalat 2023-ra kétszámjegyű növekedést tervez, amit a szakember szerint az is megalapoz, hogy a közelmúltban olyan ingatlanberuházások történtek Magyarországon, amelyek – értékben biztosan -, már önmagukban is növekedést generálnak. Másrészt a Legrand, a klasszikus kapcsolók mellett ma már az okoseszközöktől az elektromos autótöltőn át az iparban alkalmazott villamossági megoldásokig számtalan, az energiahatékonysághoz és energiamenedzsmenthez is kötődő termékpalettával rendelkezik. A gazdag paletta több elemére azonban a hagyományos termékek iránti kiemelkedő kereslet miatt eddig kisebb fókusz vetült. Erősebb piaci támogatásukban ugyanakkor komoly potenciál van, amihez kötődően a partnerek és a piac edukációjára is nagy energiákat fektetnek.

Garai János a villamossági szerelési anyagok magyarországi értékesítésével foglalkozó OBO Bettermann Kft. ügyvezető igazgatója számára a covidhoz kapcsolódóan a legnagyobb meglepetést az jelentette, hogy a kezdeti megtorpanást követően milyen gyorsan visszapattant a gazdaság, ami ugyanakkor több szegmensben is kiemelkedő alapanyaghiányt okozott. A B2B piacon – cégek közötti kereskedelemben -, érdekelt német családi vállalat számára ebben a helyzetben meghatározó volt, hogy a már sok kihívást átélt tulajdonos, a költségcsökkentésre hivatkozó szakértői véleményekkel szembemenve mindig ragaszkodott a három-hathavi alapanyagkészlet fenntartásához. Ami a covid utáni keresletfelfutás időszakában komoly versenyelőnyt jelentett a vállalat számára. Amely 2021-ben 33, tavaly pedig 21 százalékos forgalomemelkedést ért el, amiben az év közi jelentős alapanyag áremelkedéseket és a forint gyengülését lekövető áremelés is szerepet játszott.

„Ami a fejlesztéseket illeti, az egyik legfontosabb termékünk idén az OBO Bettermann első otthoni, elektromos autótöltője, ami teljes mértékig magyar fejlesztés és gyártás eredményeként kerül a piacra. A másik vonal a munkaerőhiányt enyhítő robotizációhoz kapcsolódóan kifejlesztett úgynevezett járható kábelcsatorna rendszer, aminek az autógyárak a legnagyobb felvevői. A harmadik fejlesztési irány a szolártechnológiához kötődik, ahol egy napelemes tartórendszerrel jelentkezünk, miközben villámvédelmi termékeinkkel más tekintetben is követjük azt az új trendet, hogy a gépészet felkerül az épületek tetejére”- emelte ki Garai János.

A szakember hozzátette: a 2023-ra nem terveznek jelentős mennyiségi növekedést, inkább a szinten tartással számolnak. Bíztatónak tartja, hogy továbbra is dübörög az ipar, miközben az elektromos autózáshoz kapcsolódó beruházások akár előre nem tervezett plusz megrendeléseket is hozhatnak. A cégcsoport magyarországi gyártással is rendelkezik, ahol 1300 munkavállalót foglalkoztat Bugyi községben. A gyártó cégnek saját kutató-fejlesztő részlege is van. A cég tudatosan törekszik az energiahatékonyságra: tűzihorganyzó berendezésük gázzal üzemel, a már a 2016-ban épített és napkollektorral is ellátott irodaház fűtését pedig hőszivattyúval oldották meg. A gyártásnál felszabaduló hulladékhőt, pedig igyekeznek a gyártócsarnok fűtésére felhasználni.

Kovács Attila Schneider Electric operatív kereskedelmi igazgatója a covid időszak kapcsán azt a gyorsaságot emelte ki, amivel a személyes megkeresésen alapuló stratégiát az online elérés vette át. Miközben a pandémia után ismét nagy hangsúlyt helyeznek a személyes kapcsolatokra, amikor az nem veszélyezteti az eredményességet, a korábbi tapasztalatot felhasználva továbbra is szerep jut a hatékony és időkímélő online megoldásoknak is. Kiemelte: a legfontosabb, hogy hogyan, milyen hozzáállással tekintünk ezekre a kihívásokra. Változási és változtatási lehetőségként, hogy folyamatainkat, termékeinket, szolgáltatásainkat még tovább fejlesszük, vagy kényszerként éljük meg őket. Majd hozzátette, hogy a Schneider Electric-nél minden változtatásra lehetőségként tekintenek: a fejlődés, az alkalmazkodás, a tökéletesedés zálogaként.

Ami a COVID hosszú távú hatásait illeti, kihívásként említi az alapanyaghiány kezelését. Cégüknél a megoldás egy korábbi startégiaváltással ér össze, hiszen már évekkel ezelőtt elindult az a folyamat, ami az ellátási láncok lerövidítését célozza. Ennek része például az a program, amellyel új beszállítóknak biztosítanak lehetőséget Magyarországról, illetve kelet-közép-európai régióból.

A cégvezető úgy látja, a jövőt tekintve több fontos megatrend is jelentős hatással lesz a világra és a gazdaságra, ami számukra komoly üzleti lehetőségeket kínál. A klímaváltozás elleni küzdelem, a hatékonysági és fenntarthatósági szempontok érvényesítése ma már minden meghatározó vállalat üzleti döntéseinek része. Az idei év legfontosabb kérdése azonban, hogy hogyan tudjuk a rendelkezésünkre álló energiát a lehető leghatékonyabban felhasználni. A korábban elérhető, megfizethető és stabil enerigaellátást felváltotta a kevésbé megbízható és bizonytalan ellátás. Éppen ezért az energiapazarlás visszaszorítása fontosabb lesz, mint valaha: minél kevesebb energia vész kárba, és minél kevesebbet használunk, annál kevesebb energiát kell előállítani és nem utolsó sorban annál kevesebbe kerül.

„Mi úgy támogatjuk partnereinket és ügyfeleinket, hogy elérhetővé tesszük az igényeiknek leginkább megfelelő megoldásokat és eszközöket, valamint tudást adunk nekik ahhoz, hogy az energiafelhasználásukat optimalizálják, hiszen ennek a területnek vagyunk a szakértői. Az elektromos autóktól kezdve az okosotthonokon át, egészen az ipari létesítményekbe szükséges megoldásokig olyan üzleti lehetőséget látunk a termékportfoliónkkal az energiahatékonyságra való törekvésben, amire nyugodtan és pozitívan lehet előre építkezni. Emellett azzal is számolunk, hogy a kormány szignifikáns összeget fog a gazdaságba invesztálni, illetve a napenergia kapcsán érzékelhető pozitív elmozdulás is további üzleti lehetőségeket teremt.” – magyarázta Kovács Attila. Kulcsfontosságúnak nevezte, hogy cégük továbbra is nagy hangsúlyt fektet a saját és üzleti partnereik oktatására, tréningjére, hogy azok a naprakész ismeretek birtokában végezhessék a munkájukat.

A fenntarthatóság kapcsán a menedzser kifejtette, a Schneider Electric, amely jelenleg is több, mint kétezer munkavállalót alkalmazva 4 gyártóbázissal és egy regionális disztribúciós központtal is rendelkezik Magyarországon, itteni jelenlétét továbbfejlesztve, hamarosan Dunavecsén adja át a kifejezetten energiahatékony eszközöket gyártó üzemét.

Baksa Kálmán a tudatosan a lakossági lámpák piacára fókuszáló Rábalux cégcsoport vezérigazgatója és társtulajdonosa kifejtette: a covid időszaka azért is volt nehéz számukra, mert miközben egyik pillanatról a másikra 3500 partnerüknek kellett bezárnia és bizonytalanná vált, hogyan jutnak hozzá a kihelyezett több milliárdos árukészlet ellenértékéhez, a már korábban legyártott és megrendelt áru folyamatosan érkezett a győri cég raktárába. Az élet azóta visszaigazolta, hogy ebből a helyzetből csak a kockázatvállalással együtt járó előre menekülés jelentette a kiutat, ami végül még bevételnövekedést is hozott a piacvezető Rábaluxnak. Ahol a piaci elvárásokhoz alkalmazkodva, a termékfejlesztés fókuszában elsősorban a dizájn áll, de a kisebb energiafelhasználás melletti nagyobb fényerő is egyre nagyobb hangsúlyt kap.

A saját kínai leányvállalattal is rendelkező cég vezetője elmondta: miközben az ázsiai országban mindössze 5 százalékos volt az energiaáremelés, számukra az igazi veszteséget az okozta, hogy miközben 2021 elején 307-es dollár árfolyammal terveztek, a forint végül 430-ig gyengült.

„Mindig optimista vagyok, de – például a lakossági lakásberuházás tekintetében érezhető befékeződés miatt is – a többféle veszélyt rejtő 2023-as évet tekintve most inkább realista próbálok maradni. 2023-ra így is növekedést tervezünk” – fejtette ki a cégvezető.

Kerekes Zoltán a Weidmüller Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: a covid és az ahhoz kapcsolódóan kialakult alapanyaghiány azért is különösen nehéz helyzetbe hozta cégüket, mert a távol-keleti gyártók átmeneti kiesése mellett a német beszállítók egy része a 2021-es nagy nyári németországi árvíz miatt kényszerült felfüggeszteni termelését. A cégvezető a fejlesztések kapcsán kifejtette: a Weidmüller az építőipari szakemberhiányra is reagálva olyan újszerű megoldást fejlesztett ki, ami rendkívüli módon meggyorsítja a tervezés és különösen szerelés folyamatát. Ilyen forradalmi újdonság például a Snap In sorkapocs-család, amelynek bekötése a valóságban is másodpercekben mérhető. Hozzátette: miközben még nem érzékelik az építőipar teljesítményének visszaesését, a szakemberektől kapott visszajelzései szerint némi konszolidáció amúgy sem okozna kárt a megrendelésekkel az elmúlt években túlfeszített tervezői és kivitelezői piacon. A nagy kérdés inkább az, hogy ez az építőipari visszaesés milyen mértékű és milyen hosszú lehet, illetve milyen kormányzati tervek vannak – vannak-e -, a növekedés újbóli stimulálására. Mindez a mostani, rendkívül változékony piaci helyzetben olyan állandó készenlétet és rugalmasságot követel a topmenedzserektől, amire korábban még nem volt példa, így a közgazdasági tankönyvekből sem igazán lehet felkészülni rá.

„Miközben magunk már évtizedek óta foglalkozunk a termeléshez kapcsolódó energiafelhasználás optimalizálásával, nagy lehetőséget látunk abban, hogy most a gazdaság minden ágazatában egyre hangsúlyosabb szerepet kap ez a téma. Ezért úgy is fogalmaznék, hogy mi Magyarországon kitörési pontként tekintünk az energetikára, amelyhez kötődően –például az önellátó, szigetszerű energiatermelés elterjedését is támogatva – éppen most jelentünk meg több új fejlesztéssel. Emellett a Weidmüller az elektromos autótöltő piacon is új fejlesztésekkel jelent meg így támogatva a zöld átállást ” – érvel a Kerekes Zoltán. Vállalata euroban számolva 10 százalék körüli növekedéssel tervez 2023-ra Magyarországon, amihez a hatékonyabb ügyfélkiszolgálás érdekében létszámbővítés is társul, ami az új munkaerő beintegrálása miatt növeli a menedzseri kihívásokat.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink