Ilyen még nem volt: biokerozinnal repüli át az óceánt a Virgin Atlantic

Hírek
Csak szerves anyagok hasznosításából nyert, fenntartható üzemanyag (SAF) van a Virgin Atlantic kedd déli New York-i különjáratának tankjában. A próbarepülésre ingyenjegyeket osztott ki a légitársaság vezére, Sir Richard Branson.

Ma dél körül száll(t) fel a londoni Heathrow-ról a Virgin Atlantic légitársaság New York-i járata. Ezúttal különleges lesz a járat, mivel első alkalommal szeli át az Atlanti-óceánt csak fenntartható üzemanyaggal hajtott repülőgép. A Boeing 787-es Dreamliner száz utast szállít, tőlük nem kérte el a jegy árát Richard Branson innovátor-nagybefektető, a légitársaság alapító-tulajdonosa, aki egyébként maga is a fedélzeten lesz.

A fenntartható üzemanyaggal (SAF) való kísérletezésbe a brit kormány is beszállt, a cél ugyanis a klímavédelem, az egyik legnagyobb levegőszennyező, a légi közlekedés környezetbarátabb hajtóanyagra történő fokozatos átállítása. Korábban már voltak kerozint és SAF-ot fele-fele vagy kisebb arányban keverékként felhasználó próbarepülések, de most

a Dreamliner szárnyaiban lévő üzemanyagtartályokat száz százalékban faggyúból és más szerves hulladékokból kinyert SAF-fal töltötték fel.

A fedélzeten a brit kormányt ezúttal Mark Harper közlekedési miniszter képviseli, aki a légi közlekedés dekarbonizációjának fontosságát ecsetelte. A százszázalékos SAF-használattal legalább 70 százalékban csökkenteni lehet a nettó károsanyag-kibocsátást, ami a következő nemzedékek számára élhetőbb Földet jelent egyben.

A fejlődés gátját egyelőre a szűk keresztmetszet képezi, a biokerozin-előállító kapacitások ugyanis jelenleg legfeljebb egyben az ezer arányú bekeverést tehetnének lehetővé globális méretekben.

Shai Weiss, a Virgin Atlantic vezérigazgatója az egyetlen életképes megoldásnak nevezte az SAF-re való átállást a transzkontinentális repülésben, s büszkeséggel tölti el, hogy ebben a folyamatban a Virgin Atlantic élen jár.

Fotó: NurPhoto / AFP

Nem állhatunk meg itt, szorosabb összefogásra lesz szükség a célok eléréséhez, ebbe a beruházások állami támogatása éppúgy beletartozik, mint a felhasználás elősegítése és a szabályozás kidolgozása

– idézi Weisst a The Guardian. Az SAF külön előnye, hogy használatához a hagyományos repülőgép-hajtóműveken nincs szükség drasztikus átalakításokra, úgyhogy a fókusz az SAF gyártására irányul. Mark Harper biztosította Bransont és Weisst, hogy a brit kormány minden támogatást megad a háttéripar megteremtéséhez, s erre konkrét cselekvési programot is kidolgoztak már.

Részben állami támogatással öt SAF-feldolgozó építésébe kezdenek 2025-ig Nagy-Britanniában, hogy önellátásra térhessenek át, ugyanis a próbaúthoz az unióból és az Egyesült Államokból importált SAF-et használtak fel.

Nemzetközi téren nem ennyire elszántak az ágazat szereplői,

ezt jelzi, hogy az ENSZ repülésügyi szervezete, az ICAO múlt heti, Dubajban tartott ülésén annyit foglaltak írásba, hogy a nemzetek „törekedni fognak arra”, hogy 2030-ig 5 százalékkal csökkentsék a repülőgép-üzemanyag elégetésekor felszabaduló szén-dioxid mennyiségét.

A cikk megtalálható vg.hu

Címlapfotó: Sir Richard Branson, a légitársaság vezére. Getty Images

Ezek is érdekelhetnek

További híreink