A Peugeot tulajdonosa, a francia PSA és a Fiat Chrysler tavalyi frigye nyomán létrejött Stellantis részvényesei felháborodva utasították el a cég menedzsmentjének javaslatát, amely 19 millió eurós javadalmazást állapított volna meg Carlos Tavares vezérigazgatónak. A világ negyedik legnagyobb autógyártójánál a részvényesek 52 százaléka utasította el egy szavazáson a tervezetet. A franciák és az olasz-amerikai cégcsoport tavaly egyesült egy 50 milliárd eurós ügylet keretében. A szavazás ugyan nem kötelezi az igazgatóságot semmire, az viszont közölte, hogy „figyelembe veszi” annak eredményét.
A helyzetet pikánssá teszi, hogy a hétvégén rendezik a francia elnökválasztások második fordulóját, amelybe a jelenlegi elnök, Emmanuel Macron, valamint jobboldali kihívója Marine Le Pen jutott be. A kampányt az infláció és az egekbe szökő energiaárak dominálják, így mostanában egy nagyvállalati fizetésemelés különösen érzékeny témának számít.
A Stellantis ugyanakkor rekordnyereségről számolt be az elmúlt évben, 13,4 milliárd euró profitot mutatott ki. Ez szép eredmény, főleg ahhoz képest, hogy a szektort keményen sújtotta a pandémiat és a csiphiány, a gyártók sorra jelentették be a termelés kényszerű leállását.
Tavares fizetését már korábban is sok kritika érte. A PSA volt vezérigazgatója most 19,1 millió eurós javadalmazást kapna, beleértve a részvényopciókat, valamint az egyesülés levezényléséért járó bónuszt is. Fix fizetése “csupán” évi 2 millió euró, amim 17,6 százalékkal több, mint 2020-ban volt. Összehasonlításképp: Herbert Diess, a Volkswagen vezérigazgatója tavaly 8,6 millió eurót keresett. Az USA-ban jobban fizetnek egyébként, Jim Farley, a Ford Motor vezérigazgatója csaknem évi 23 millió dollárt vihet haza.
A csúcsmenedzseri fizetések ellen egyébként egyre több a részvényesi kifogás, nemrég az Axa biztosítói részvényeseinek egy csoportja kezdett el lázadozni a közgyűlés előtt ezzel kapcsolatban, és hasonló eset történt az amerikai Goldman Sachs befektetési banknál is.
(Borítókép: Jeenah Moon/Bloomberg via Getty Images)