„Amikor a vezetésről, egy cég irányításáról beszélünk, az valójában lehet sokkal egyszerűbb, mint ahogy azt elsőre feltételeznénk. Természetesen összetett feladat, de nagyban megkönnyíti, ha az embernek megvan ehhez a koncepciója. Az a saját stratégiája, amit össze tud hangolni a cég üzletpolitikájával. Ebből már ki lehet alakítani egy olyan mixet, ami a vállalkozás és a munkavállalók számára egyaránt eredményeket hozhat. Mert egy cég sikerének kulcsa, a tisztán megfogalmazott célokban és az azok elérése érdekében, következetesen megszervezett folyamatok rendszerében rejlik. Amiben kiemelt fontosságú az egyes feladatokat végrehajtók szerepe. Ennek szellemében mi, a kollégák bevonásával, számukra a megfelelő feltételek és jogkörök, biztosításával, igen magasszintű elköteleződés mellett folyamatos fejlődést tudtunk elérni az elmúlt évek során. Ez a reagálási képességünk még a Covid időszak alatt is biztosította a cég számára azt, hogy a hirtelen és drasztikusan átalakult piac lehetőségeiből a maximumot tudjuk kihozni.” – fejti ki Huczka István.
A cégvezető, aki már harminc éve dolgozik multinacionális környezetben, tapasztalatból mondja, hogy egy menedzsernek a nemzetközi cégek világában számtalan kötöttséggel kell szembenéznie. Amit el kell fogadnia, amikor belép a multik univerzumába. Ilyen például az is, hogy a működéshez kapcsolódó mozgástér nagyrésze nem a saját döntésén alapul, hanem azé, aki megbízza arra, hogy a céget jó gazdaként vezesse.
„Az én elvem a kezdetektől az, hogy szervezeti szinten, a maximumra törekedve, a lehető leghatékonyabban kell működni. Azt is vallom, hogy a siker egyik legfontosabb záloga, hogy a vezetőnek olyan csapata legyen, amelynek jól felkészült tagjai az egyes, specifikus területeken a lehető legtöbbet tudják kihozni a lehetőségekből. Egyszer egy főnököm azt kérdezte, én vagyok-e a legjobb a magyarországi csapatban, amire azt válaszoltam: nem, nem én vagyok mindenben a legjobb, de talán én vagyok a legjobb abban, hogy a különböző területeket a leghatékonyabban,összehangolva tudjuk menedzselni. Mert az én feladatom az, hogy az egész rendszert eredményesen működtessem” – magyarázza a cégvezető.
Aki a rendszerszemlélet jegyében azt vallja, hogy a csoportmunkát, vagy éppen a termékstruktúrát tekintve sem lehet bármit megváltoztatni anélkül, hogy az ne érintené a többi területet is. Ezért tudja, hogy amikor stratégiát épít, menedzserként, éppen azokat a kulcsfontosságú változásokat kell előre felismernie és beterveznie, amivel mindig két-három lépéssel előrébb tarthat a többieknél.
„Ahhoz, hogy struktúráltan építkezzünk, nem kell túlgondolni a dolgokat. Akár a klasszikus 4P marketing mix modell is tökéletesen rendszerezi azt, hogy egy kereskedelmi vállalkozásnál milyen területekre kell fókuszálni a stratégiát és a mindennapi működés során alkalmazott taktikákat. Ezt kezelve alapként, de némileg módosítva a Product nálam is a termékpolitikáról szól a termék-mix menedzsmentről. A Price az árpolitikáról a jövedelmezőség tervezéséről, a Place, az értékesítés helyéről a kereskedelmi partner-mix meghatározásáról, a Promotion, miről másról mint a promóciókról és az eladásösztönzési aktivitásokról szól. Ezt a 4P-t kiegészítettem egy ötödikkel: People. Meggyőződésem, hogy a siker legalább ennyire hangsúlyos elemei azok a szakemberek, akik a szervezet működésében meghatározó szerepet vállalnak.
Számomra mindig az a legfontosabb, hogy megtaláljuk a helyes fókuszt, ami a teljesítményünk maximalizálása, eredmény céljaink elérése szempontjából hartározza meg az irányt. Foci hasonlattal élve, a meccset gólra játsszák és eggyel több kell mint az ellenfélnek. De sosem szabad görcsösen csak a győzelemre koncentrálni. A siker a folyamatokban az „odavezető útban” rejlik hiszen ha ezeket nem megfelelően működtetjük, lehet,hogy közben elfelejtünk gólt rúgni és nyerni.”– elemez Huczka István.
Aki menedzserként, a termékvonal, a Product kapcsán kiemelten fontosnak tartja, hogy a Whirpool rendkívül széles termékpalettájáról a vásárlói igényeket maximálisan kielégítő, magas szolgátatási színvonalú készülékek kiválasztása mellett a vállalkozás szempontjából is megfelelő nyereségtartalmú termékek értékesítésére fókuszáljanak. Ennek teljesülése ad lehetőséget többek közötta vállalat innovatív fejlesztéseinek finanszírozására is. Szerinte az ideális termékskála kialakítása azért is fontos, mert az hozzájárul ahhoz, hogy a termékkör tervezhetőségével, a beszerzési és gyártási folyamatokat, valamint a szállítási kapacitásokat is optimalizálni tudják.
„A termékeink értékesítése kapcsán, az eladás helye (Place),a megfelelő partneri kör kiépítése meghatározó a készülékek megjelenítése, bemutatása és az értékesítési potenciáljuk növelése érdekében. Kereskedelmi partnereinkkel minden esetben a kölcsönös előnyöket szem előtt tartó, korrekt együttműködésre törekszünk, melynek fókuszában mindkét fél részéről a vásárlói igények kiszolgálása áll. Természetesen a trade partner-mix kapcsán is fontos a „jó gazda” szemlélete és a megfelelő csatornák erősítése. A Price vonalhoz az én értelmezésemben nem csak a termék ára tartozik: ide építjük be a jövedelmezőségi terveket is. Kereskedőként ugyanis az az egyik legfontosabb küldetésünk, hogy a lehető legjobb jövedelemtermelő képességet alakítsuk ki.”
Ennek alapja az – magyarázza -, hogy mindig megtalálják azt a terméket, amire a fogyasztónak szüksége van. Ami most annál is inkább fontos, mert a jelenlegi energia ár drágulás mellett már jó ideje érezhető az a fogyasztói attitűd váltás, hogy az emberek elkezdtek tudatosabban vásárolni. Arra figyelve, hogy a lecserélésre szánt korábbi készülék helyett energiatakarékos újat vegyenek. A kreatív megoldásokat keresve azon is elkezdtek gondolkodni, hogyan, mivel váltsák ki a drágább, gáz alapú fűtést, amire sokak számára a hűtő-fűtő klíma is jó megoldásnak bizonyul. A most megindult folyamat Huczka István szerint, októberben, novemberben még jobban felerősödik. Ehhez igazodva a Whirpool a termékeikre vonatkozó konkrét haszonérvekkel alátámasztott racionális információkkal operál a promóciók során. Ami plusz szellemi energiát és precíz előkészítést követel, amihez kötődően a központban és az értékesítési pontokon dolgozókat is az értékelvű üzenetek hatékony kommunikációjára motiválják.
„A munkatárs, az ember, a People kiegészítést azért tettem, mert meggyőződésem, hogy nagyon sok múlik a csapat hozzáállásán. A szakmai felkészültség egy dolog, de az elvégzendő feladatok során felmerülő kihívások kezelése attól is függ, hogy mennyire motiváltak az érintettek és ezáltal milyen támogatottsága van egy feladatnak vagy éppen változás megvalósításának. Vezetői attitűdöm meghatározója, hogy már a tervezés fázisaiban is szeretem bevonni a kollégákat a folyamatokba, vagy ha konkrét ötlettel találom meg őket, azt is közösen elemezzük, értékeljük és együtt sikeres működtetéséhez döntünk róla. Összegezve: számomra fontos, hogy közös legyen az elhatározás és meglegyen az elköteleződés. Vallom, hogy a rendszerben mindenki egy egység és mindenkire szükség van az egészhez. Már csak azért is, mert a kreativitás nem pozíció függő és amellett, hogy értéket teremt, aki ennek a tulajdonságnak a birtokában van az a közös munka során a maga jövőjét is hatékonyan építheti. Ezért nagy figyelmet fordítunk a tehetséges kollégák karrierjének építésére és nagyon büszke vagyok, hogy a mi kis csapatunkból, már többen is lehetőséget kapta arra, hogy a nemzetközi porondon vezető pozíciókban is tevékenykedjenek”- elemez a cégvezető.
Aki meggyőződéssel vallja, hogy egy cég sikerét nagymértékben határozza meg a reakcióképessége, ami alapjaiban függ a belső folyamatainak rendszerétől, a működtetésben résztvevő alkalmazottak felkészültségétől és kreativitásától valamint attól a felhatalmazástól amit a management a tulajdonosoktól megkapott -vagy nem.
„Igaz a Covid időszaka senkinek nem volt örömteli, de számunkra mégis hozott annyi pozitívumot, hogy a pandémia 2020-as kirobbanása után, a rátermettségünket bizonyítva, az ágazatban, a reagálás szintjén a felső harmadban teljesítettünk. Pedig nekünk is az egyik napról a másikra, négy fal közül egy monitorral az orrunk előtt kellett megtalálnunk az értékesítés lehetőségeit és elérni a vevőinket. Úgy kellett teljesen átállnunk a digitális világra, hogy mi magunk is csak virtuálisan tudtunk összeülni és kitalálni az életünk új struktúráját. Meghatározni a célokat, priorizálni az előttünk álló feladatokat és kiépíteni az online működés feltételeit. Ki kellett alakítanunk azokat a csatornákat, amelyekkel a korábbinál sokkal hatékonyabban tudjuk elérni a fogyasztókat az online piactérben. Ehhez azt is meg kellett megtapasztalnunk, miként tudjuk a lehető legtöbb információt eljuttatni az internetes felületen a fogyasztókhoz. A feladat már csak azért is érdekes volt, mert amikor a lezárások elkezdődtek, senki nem tudta, hogy ez egy hónapig vagy félévig tart. A kényszer hatására olyan gyors és gyökeres változások történtek, amelyeknek már a lekövetése is nehéz feladat volt, de a mi nem csak ülni akartunk képzeletbeli vonaton, hanem irányítani is akartuk mindazt ami velünk történik. Ennek eredményeként pedig két hónap alatt az értékesítés mutatói nem csak visszaálltak, hanem egy pozitív, növekedő tendencia is kezdetét vette.”
A szakember úgy látja: a Covid alatti gyors és pozitív reagálást az is kikényszerítette, hogy a teljes lezárás, a lockdown idején, hirtelen eltűnt az értékesítés meghatározó része. Utána viszont pillanatok alatt átállt a társadalom az online beszerzésre és ennek eredményeként 60-70 százalékra futott fel az online értékesítés a korábbi 15-20 százalékhoz képest.
Tapasztalatai szerint ez az arány a műszaki kereskedelemben még nagyobb is volt, mert amikor az emberek otthon tartózkodtak a home office-ban, egyszercsak zavarta őket, hogy csörög a hűtő, zörög a mosógép, hangos a klíma. Megvették az új gépeket, az új konyhát, megszépítették a fürdőszobát, és így a felújítások tömege indult be. Ennek hatására a háztartási műszaki kereskedelem, a „fehérárú” piac is elkezdett erősödni. Amit még tovább katalizáltak a különböző kormányzati intézkedések, köztük elsősorban a lakásfelújítási program. A felfutás 2020 második felétől egészen idén augusztusig érződött, annak ellenére is, hogy számtalan alapanyag ellátási problémája miatt a termékellátás jelentős kihívásokkal küzdött az elmúlt egy évben. Ugyanakkor meglátása szerint októbertől már számítani kell az energia árak változásának kedvezőtlen hatására, ami a cégvezető szerint ezen a piacon is a kereslet csökkenésében fog megmutatkozni. Annak ellenére, hogy sokan tervezik még „időben” lecserélni a régi készülékeiket új, energiahatékony gépekre, és továbbra is áll az örök igazság, hogy ha a hűtő, vagy a mosógép meghibásodik, nem nagyon van más alternatíva, mint a vásárlás. Így pedig a szükségleti beszerzéseknek továbbra is hatása lesz a kereslet alakulására.
Érsek M. Zoltán