Árfigyelő: 34 termékkategóriában csökkent a vizsgált élelmiszerek átlagára

Hírek Bódy Géza
Már két és fél hónapja működik az árfigyelő rendszer, amely a Gazdaságfejlesztési Minisztérium és a Gazdasági Versenyhivatal szakmai együttműködésével jött létre az infláció letörése és a családok megvédése érdekében. Az online platform jelenleg 62 élelmiszer termékcsoport esetében teszi lehetővé a fogyasztói árak összehasonlítását, ezzel segítve a vásárlói döntéseket és ösztönözve a piaci versenyt a hazai kiskereskedelmi szektorban.

Az árfigyelő hatékony eszköznek bizonyul az árak letörésében, ugyanis az indulása óta a 62 termékkategóriából 54 termékkategóriában, átlagosan 6,8%-kal csökkentek az átlagárak. Július eleje óta az árak csökkenésének több mint 0,5 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve mintegy 1,8 százalékpontos élelmiszerinfláció csökkentő hatása lehetett a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve. A platform indulása óta számos élelmiszer ára 20%-ot meghaladó (fokhagyma, kelkáposzta, tojás, zöldpaprika, spagetti), illetve 15% feletti mértékben (rétesliszt, alma, fejes káposzta, finomliszt, csemegeuborka) csökkent – közölte a szaktárca szerkesztőségünkkel.

A zöldségek árának átlagos csökkenése 14%, a gyümölcsöké pedig közel 10% volt az elmúlt két és fél hónap alatt. A kenyerek és a tejtermékek átlagosan 8-9%-kal, a margarinok pedig több mint 11%-kal lettek olcsóbbak az árverseny hatására. A húsok közül leginkább a pulykamellfilé és a csirkeszárny árai mérséklődtek, 10% körüli mértékben, ugyanakkor a csirkecomb 6%-kal és a sertéskaraj is közel 4%-kal olcsóbb, mint július elején volt.

Szeptember eleje óta az átlagárak 34 termékkategóriában tovább mérséklődtek. Az elmúlt kéthét leforgása alatt a legnagyobb mértékben a csemegeuborka és a finomliszt ára csökkent, több mint 7%-kal. A fejes káposzta, a körte, a narancs és a banán ára 5%-ot meghaladó mértékben mérséklődött, illetve a vajkrém, a csemegekukorica-konzerv és a vaj átlagárai is 4%-kal csökkentek.

Az árak csökkenését a kormányzat által június 1-jétől elindított, illetve augusztus 1-jével kibővített kötelező akciózás is támogatta. A látogatottsági adatok alapján az online platform továbbra is népszerű, ugyanis már több mint
1,2 millió látogatója volt, illetve az új felhasználóbarát funkcióknak köszönhetően a látogatók egyre több időt töltenek el az oldalon. A szabadszavas keresések száma megközelíti a 670 ezret, amelyek során szeptemberben legtöbbször a csirkemell, cukor, tej, tojás és sajt szavakra kerestek az árfigyelőt felkeresők.

Augusztus végén egy többfunkciós, szabadon összeállítható és megosztható bevásárlólistával bővült az árfigyelő rendszer, amely a korábbinál még nagyobb segítséget nyújt a fogyasztóknak a vásárlási döntéseik meghozatalában termékkosaruk értékének napi szintű követésének lehetőségével. A legújabb funkciónak köszönhetően az üzletek árainak egyszerűbb összehasonlíthatósága további versenyre ösztönözheti a kereskedelmi láncokat, ezzel
hozzájárulva az infláció letöréséhez.

Címlapkép: Shutterstock

Ezek is érdekelhetnek

További híreink