HAMA: nem érződik a kereslet visszaesése

Hírek Érsek M. Zoltán
Annak ellenére, hogy a Covid járvány és a boltbezárások időszakában felerősödött az online értékesítés szerepe, nem változtattunk az alapelveinken, nem nyitottunk saját webshopot, továbbra is a partnerhálózatunkra építettünk – mondja Prohászka Ottó a Hama kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátéve: az elektronikai, számítástechnikai és informatikai kiegészítők piacán most még nem érződik a kereslet visszaesése.

„Az ukrajnai háború kitörése és különösen a háztartások energiaár növekedése kapcsán, volt bennünk némi félelem a forgalom visszaesése kapcsán, de a számok eddig nem igazolták ezeket a félelmeket. Amit most látunk, az év első nyolc hónapja, további növekedést hozott a számunkra. Aminek óriási impulzust adott az, hogy az első negyedévben a különféle állami programok és előrehozott kifizetések kapcsán olyan jövedelemkiáramlás volt, ami a mi szegmensünkben is jelentősen megnövelte a vásárlási kedvet” – magyarázza Prohászka Ottó. Aki szerint kifejezetten tanulságos volt látni azt, amint a pandémia kitörését követően folyamatosan átrendeződött a kereslet, amihez az árukészlettel is alkalmazkodni kellett. Mert amíg a home office-ra való felkészülés idején az elektronikai, számítástechnikai és informatikai termékek forgalomemelkedése mellett a kiegészítők iránt is megnőtt a kereslet, az utazási lehetőségek visszatértével a mobilitáshoz kapcsolódó áruféleségek, például a vezeték nélküli fülhallgatók (TWS) felé fordultak a vevők.

„Az átrendeződés azért is folyamatos volt, mert aki a pandémia alatt notebookot, billentyűzetet, monitort, vagy falitartót vett, annak egy-két év alatt sem cserélni, sem pótolni nem kell ezeket a berendezéseket. A szórakoztatóelektronika és a mobil telefónia már más világ, mert a gyártók ott, impulzusszerűen, folyamatosan fél évente, évente új termékekkel jelennek meg, amihez új kiegészítőre is szükség van – tette hozzá az ügyvezető igazgató.”

A covid időszaka a cég belső működését tekintve is rejtett kihívásokat, hiszen a jelentős mértékben logisztikai szolgáltatásokon (árubeszerzés, raktározás, kiszállítás) alapuló munkafolyamatokat csak személyes jelenléttel lehetett kezelni. Így miközben a pandémia csúcsán sem vonulhatott home office-ba a cég, azokban az adminisztratív pozíciókban, ahol lehetett, 50-50 százalékban a hybrid megoldást alkalmazták, mielőtt a járvány lecsendesedését követően visszaálltak a korábbi teljes személyes jelenlétre. Azzal a meggyőződéssel, hogy a zavartalan üzletmenethez fontos a személyes interakció az egyes szervezeti egységek és a kollégák között.

És miközben a pandémia a HAMA márkánál is egészségügyi kockázattal járt, amit a cég kifejezetten sikeresen tudott kezelni, az általános home office-ra való átállás kifejezetten erős forgalmat hozott a cég számára.

„Nekünk a 20-as és a 21-es gazdasági évünk a legjobb forgalmakat hozta. Kockázatkerülő, konzervatív üzletpolitikát folytató német családi cégként annak ellenére sem változtattunk az üzletpolitikánkon, hogy a pandémia időszakában jelentősen felerősödött az online értékesítés. Ahogy a 2008-as válság idején is következetesek maradtunk az elveinkhez, most is kitartottunk amellett, hogy nagykereskedők vagyunk és az évtizedek alatt kiépített partnerhálózatunkra építjük az üzletpolitikánkat. Már csak azért is, mert szerencsére a járvány időszakban egyik jelentős partnerünk sem került nehéz helyzetbe – mondta Prohászka Ottó.”

Kihívás így is akadt az üzletmenetben, mert miközben idén, a kínai covid helyzet miatti lezárások hatására az árubeszerzés átütemezésére és az alternatív források felkutatására volt szükség, azt követően a forint jelentős árfolyamromlása miatt kell folyamatosan alkalmazkodni az új helyzethez.

„A kínai zéró covid tolerancia elsősorban a kikötők lezárása miatt okozott problémát, míg az ukrajnai háború elején, a légi útvonalak megváltozása jelentett megoldandó feladatot. Szerencsére már érezhető, hogy a nyár közepe óta a szállítmányozási díjak, elkezdtek enyhén visszaesni arról az őrült magas szintről, amire az elmúlt két évben felugrottak. Rossz hír viszont, hogy a szomszédban dúló háború nem segített az árfolyam stabilitásnak: a dollár-euró elérte a paritást, amire 20 éve volt legutoljára példa. Ez azért baj, mert az összes távol-keleti gyártás, beszerzés, jellemzően dollár alapon történik, ami így érezhetően megdrágult. Ehhez jön az egész Európában megugró infláció és a forint átlagosnál is nagyobb értékvesztése, ami minden egyes új beszerzés esetében új kalkulációs helyzetet teremt és biztosan áremelkedéshez fog vezetni a következő hónapokban, fél évben. Szerencsére mi viszonylag magas árukészlettel dolgozunk és 6-12 hónap, mire új termékeket kell rendelnünk. Ezért ritkább ütemben kell az árakhoz hozzányúlni, de azokat az új termékeket, amelyek már az ősz folyamán fognak megérkezni, egyértelműen sújtja majd az árfolyamromlás. Így is igyekszünk elkerülni a két számjegyű árnövekedést, miközben a beszerzési feltételek függvényében igyekszünk differenciálni is az áremelkedést” – értékel a cégvezető.

Aki úgy látja, hogy miközben az eddigi forgalmuknak köszönhetően a 2022-es eredményük, már biztosan a tervek szerint alakul, a fűtési szezon kezdete után, a háztartások első megnövekedett rezsiszámláit követően továbbra erős lassulással, vagy stagnálással kell számolni a bázishoz képest az utolsó negyedévben. Ugyanakkor némi bizakodásra ad okot, hogy az energiatakarékosságot segítő okosotthon eszközeik – fogyasztásmérők, külön kapcsolható dugaljak – iránt már megnőtt az internetes keresés, ami ismét azt mutatja, hogy az új helyzethez igazodva a kereslet is folyamatosan átalakul.

Érsek M. Zoltán

Ezek is érdekelhetnek

További híreink