Az Airbus hajtóműveit gyártó Pratt & Whitney anyacége, a korábban Raytheon néven ismert légiipari beszállító, az RTX hétfőn közölte, hogy 600-700 turbóventilátoros hajtóművet (GTF) hív vissza minőség-ellenőrzés céljából, ami miatt az érintett, Airbus A320neo típusú repülőgépek közül számos a földre kényszerül majd. Az új generációs hajtóművek átvizsgálása meglehetősen hosszadalmas folyamat lesz, és a gyártó becslése szerint csak 2026-ban zárulhat le.
Greg Hayes vezérigazgató korábban 60 napra becsülte az egy hajtómű kivizsgálásához szükséges időt, ez azonban most már 300 napig is eltarthat a vállalat szerint. Az átfogó ellenőrzés miatt évente átlagosan 350 gép eshet ki a forgalomból, 2024 első felében pedig akár egyszerre 650 gép is a földön ragadhat.
A magyar hátterű légitársaság flottája szeptember elején 185 darab, Airbus A320 és A321 típusú gépből állt, melyek augusztusban 6,14 millió utast szállítottak. Utóbbi 94 százalékos helykihasználtságot jelent a jelenlegi, 6,52 milliós ülőhelykapacitás mellett. A vállalat jelezte, hogy pénzügyi kompenzációt vár a Pratt & Whitney-től a kieső kapacitások miatt.
Fotó: AFP