Mintegy 20–25 százalékkal drágulhatnak 2024-ben az áruszállítási és logisztikai díjak – derült ki a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének előrejelzéséből (MLKSZKSZ). Mindez megerősíti a Világgazdaság által korábban ismertetett prognózisokat.
Ebben azt is részletesen levezetik, minek köszönhető a jókora áremelés. A szervezet szerint az áremelkedés hátterében uniós jogharmonizációs intézkedések, környezetvédelmi költségek, illetve inflációs hatások állnak.
Emlékeztettek rá, hogy 2024-től jelentősen emelkednek az útdíjak és az üzemanyag jövedéki adója. További teher, hogy az ágazatban várhatóan két számjegyű bérnövekedés áll be, ami nagymértékben növeli a logisztikai vállalkozások költségeit, így azokat kénytelenek beépíteni a díjaikba. Reménysugár ugyanakkor, hogy az energiaárak csökkenése mérsékelheti a raktárlogisztikai költségeket. Bővül viszont az útdíjköteles szakaszok száma Magyarországon.
Drágítanak a németek és ezt Magyarországon is megérzik
Az MLKSZKSZ arra is felhívta a figyelmet, hogy az adó-, illetve díjemelés hátterében részben európai uniós jogharmonizációs okok állnak.
A tagállamok ugyanis sorra emelik az úthasználati díjakat, Németországban 2024-től például az eddigi kétszeresére.
Az árváltozáshoz viszont annak is köze van, hogy a magyar útdíjrendszer jelentősen átalakul.
- Az áruszállító járművek tulajdonosai új szisztéma szerint fizetik a környezet- és zajterhelés után számított, úgynevezett külsőköltség-díjat, amely a levegő- és zajterhelés esetében az utak típusától függően változó.
- Míg a szén-dioxid-kibocsátás tekintetében tengelyszám és környezetvédelmi kategóriánként fix díjtétel lesz.
- Emellett minden áruszállító járműnek – járműkategóriák szerint – továbbra is fizetnie kell az infrastruktúrahasználati díjat.
Ráadásul az új rendszerben az útdíjak egy évben akár többször is módosulhatnak majd.
A teljes cikk a vg.hu-n olvasható.
Fotó: Getty Images