E-motor: forradalom a városi közlekedésben

Hírek Gyöngyösi Balázs
A dugóban araszolásból és a drága benzinből egyre több embernek van elege, s ha már átülnek egy motorra, az legyen zöld – véli Pusztai József, a legnagyobb magyar elektromosmotor-kereskedés tulajdonosa. Minőségi e-robogót egymillió forint alatt nem kapni, de mivel a havi üzemeltetési díj nagyjából egy BKV-bérlet ára, mindennapos használattal hamar megtérülhet a beruházás.

A legnagyobb hazai elektromosmotor-kereskedést, az ElektroBikert két évvel ezelőtt az a motiváció hívta életre, hogy a több lábon állás lehetőségét kereste a Tiszta Energiák Kft., amely addigra már a napelemes piac minden szegmensében megerősítette pozícióit, vállalati és lakossági igényeket kiszolgálva, kis- és nagykereskedőként egyaránt. „Azt tapasztaltam, hogy akinek napeleme van, annak előbb-utóbb lesz elektromos járműve, és ez fordítva is igaz” – mondta a Figyelőnek Pusztai József, az ElektroBiker alapító-tulajdonosa. Kézenfekvő volt a választás, miután nemcsak a villanyautók, hanem a kerékpárok, a pedelecek piaca is relatíve telítetté vált, az elektromos motoroknál viszont volt mozgástér.

Megállíthatatlan az elektromos robogók forradalma

Simsonos nosztalgia

„Gyerekkorom óta motorozom. Gondoltam, összekötöm a hobbit a munkával, csakhogy nem kevés időbe, energiába került az üzlet beindítása”

– árulta el a vállalkozó. Nyolcéves volt, amikor az édesapja megtanította motorozni, a szocializmus alkonyán, klasszikus, Simson S50-es modellen, amelyről akkor még a lába sem ért le a földig. De persze ült a szintén sokaknak régi ismerős Babettán is. „Aztán, ahogy növekedtem, úgy nőttek velem együtt a motorok is. A Jawa, MZ, Ural trió egyik tagját sem kell bemutatni a műfaj szerelmeseinek” – idézte fel a szakember, akinek a középiskolás éveit is végigkísérte zsebpénz-kiegészítésként barátok, ismerősök motorjának a javítgatása. Huszonévesen jellemzően japán gyártmányú vasparipákon száguldozott. A nagyobb sportmotorok után állt 250 köbcentis terep-Honda és 690-es KTM is a garázsában. Ma már a sebesség hajhászása helyett inkább a terep-túra motorozás tölti ki a szabadidejét. Szívesen jár a Balkánra – egy Ducati Desert Sled nyergében szeli át Erdélyt, a Kárpátokat, Szlovéniát, Horvátországot, a következő úti cél pedig Görögország lehet.

Nem a legolcsóbb termékek forgalmazására törekednek, sokkal inkább elérhető áron kínálnának jó minőséget, ezért az 1–3 millió forintos kategóriát lőtték be – a kisebb robogóktól a rendszámos nagymotorokig. Bár vannak a piacon 8-10 milliós vagy a feletti példányok is, úgy ítélték meg, hogy az 1–3 milliós sávban tökéletesen le lehet fedni a városi és elővárosi közlekedés igényeit. „Egy egymillió forintos elektromos segédmotoros kerékpár esetében csak az ár egyik felét teszi ki maga a motor, a másikat az akkumulátor. Az utóbbi megbízhatóságát kockáztatja, aki ennél olcsóbbat vesz. Hamar kiderül, hogy ezen nem lehet büntetlenül spórolni” – hívta fel a figyelmet a tulajdonos.

Ebben is jó Kína

A napelemgyártáshoz hasonlóan az e-bike-ok kibocsátásában is éllovas kínai gyártók produktumai mellett az ElektroBiker kínálatában a spanyol kétkerekűek a legjellemzőbbek. Akadt olyan nagy, ismert piaci szereplő, amellyel azért nem bútoroztak össze, mert a cég a benzines változatokat is be akarta hozni. Pusztaiék azonban kitartottak az alapelvük mellett, miszerint csak elektromos motorokkal foglalkoznak. „Mindenevő vagyok, de rá kellett jönnöm, hogy a motorosok többsége konzervatív, kevésbé nyitott az újdonságokra. Őket nehéz megszólítani, éppen ezért az új ügyfelek többsége egyelőre abból a körből kerül ki, amelynek elege van a dugóban araszolásból, a drága benzinből, s ha már átül egy motorra, az legyen zöld” – vázolta fel az ElektroBiker atyja. A profi tesztelők, versenyzők viszont érdeklődnek az e-gépek iránt, és idővel ez átragadhat az átlagos motorosokra is.

Kifejtette: míg egy elektromos autó tízmillió forintba kerül,

addig egy e-robogó csak egymillióba, a havi üzemeltetési díja pedig nagyjából egy BKV-bérlet ára,

ráadásul egy egyórás autóút napszaktól függetlenül két keréken legfeljebb 25-30 perc a városban. A költségekben mért szakadéknyi különbséget úgy vezette le Pusztai József, hogy egy „zöld” kismotor 4,5 kilowattórával 100 kilométert is megtesz, ami nem kerül többe 200 forintnál, ezzel szemben egy hagyományos, benzines verzió, ha csak 3 litert fogyaszt hasonló menetdinamikával 100-on, a magas üzemanyagár miatt máris elvisz 1500 forintot. Az utóbbiban mindemellett azért illik évente olajat is cserélni, az egyéb karbantartási kiadásokról nem beszélve, az elektromos motorhoz viszont nem kell hozzányúlni, még a fékpofa is lassabban fogy el.

Pusztai József
Fotó: Móricz-Sabján Simon

Hangulat hang nélkül

„És hogy hiányzik-e a motor hangja? Nem! Csak a praktikumot látom: az e-jármű kényelmes, gyors, nem berreg, nem kell tankolgatnom, csak hazamegyek, bedugom a konnektorba és kész” – vázolta a tulajdonos. Úgy véli, a szegmens organikus növekedése sem lebecsülendő, amíg azonban ilyen drága az akkumulátor, érdemes lenne több célzott támogatási programot indítani. Ennek szükségességére már korábban is felhívták a figyelmet, s a szakmai javaslat olyan formában meghallgatásra is talált, hogy az e-autós konstrukcióval egy kalap alá véve volt lehetőség robogók beszerzésére is.

Az idén azt szorgalmazták, hogy legyen külön büdzsé a motorkerékpárok esetében, emeljék feljebb a maximált árat, s tegyék a pályázat tárgyává nagymotorok vásárlását is. Ebből egyelőre annyi valósult meg, hogy 1,1 millió forint lett a küszöb. A cégvezető példaként a görög modellt hozta fel: ott nincsenek pályázati rohamok, a támogatott beszerzés egész évben elérhető. Igaz, a mediterrán országokban jóval hosszabb a szezon, elterjedtebbek az elektromos motorok; ahogy Görög-, úgy Olasz- vagy Spanyolországban is százával állnak a járművek az utcasarkokon. Ezzel szemben itthon visszaüt, ha meghirdetnek egy felhívást, de jó darabig nem írják ki: addig pang a piac, mert sokan az ingyenpénzre várnak.

Az első teljes üzleti év a 2020-as volt az ElektroBikernél: bő 200 motor értékesítésével csaknem 250 millió forintos forgalmat értek el.

A Covid-válság miatt az idén csak stagnálásról számolhatnak be. Pusztai József úgy látja, ebben a szűk szegmensben az ország legnagyobb elektromosmotor-kereskedésével a háta mögött is távoli cél az 1 milliárdos éves árbevétel, a duplázást, vagyis az 500 millió forint értékű eladást viszont két-három esztendőn belül reálisnak tartja.

A legtöbb vásárló nem meglepő módon budapesti és agglomerációbeli, de szerte az országban egyre élénkebb az érdeklődés. A Balaton partjáról éppúgy érkeznek megrendelések, mint Veszprémből, Győrből vagy Sopronból. Az értékesítés mellett elvileg a bérbeadásból is bejöhetne a bevételek 8-10 százaléka, de a pandémia itt is közbeszólt. Békeidőben ugyanis a különféle rendezvények, turisztikai attrakciók népszerű eleme az élménymotorozás, amelyhez az ElektroBiker többféle járművet biztosít. „Tesztmotorok kibérlésére is van lehetőség, s ha az ügyfél elégedett és a vásárlás mellett dönt, akkor beszámítjuk a vételárba a bérleti díjat” – avatott be a részletekbe az alapító.

Akad egy-két szintén elhivatott disztribúciós partner, de Pusztai elsősorban nem a nagy-, hanem a kiskereskedelemre épít, amit a pluszszolgáltatások, így a saját szerviz megléte is erősít.

„Átalakítunk, tuningolunk, akkumulátort építünk, bármit megcsinálunk házon belül.

És ami persze a motoros társadalomnak leginkább a sajátja: igyekszünk baráti légkört, klubhangulatot kialakítani” – tette hozzá a szakember, majd öblös hangon felbőgő motor helyett néma csendben gurult ki a szalonból egy szemrevaló kétkerekűn.

E-autókat gyárt hazánkban a Mercedes

(Borítókép: Pusztai József, tulajdonos, ElektroBiker 2021.10.12. (Móricz-Sabján Simon)

A cikk a Figyelő hetilap október 21-iki számában került publikálásra.

További híreink