Figyelő Kosár: megfogtuk a kezünkkel az inflációt

Hírek Hőnyi Gyula
Akkora drágulás volt a Figyelő idei karácsonyi kosaraiban, hogy nem akartunk hinni a szemünknek. A végösszegeket látva az az érzése a vásárlónak, hogy a láncok totálisan elcsúsztak egymástól, ám a helyzet az, hogy nem, csak egy-egy tételre kevésbé figyeltek.

A Figyelő éves rendszerességgel állítja össze karácsonyi kosárát, amely pillanatképet mutat az egyes kiskereskedelmi láncok ünnepi árképzéséről. Idén ez a pillanatkép meglehetősen riasztóra sikerült és olyan még nem fordult elő, hogy a végösszegeket külön kelljen megmagyarázni és egy kicsit a boltosok védelmére kelljen kelni.

Előjáróban

A két diszkontnál 40, illetve 35 százalék körüli árnövekedést találtunk a végösszegben a tavalyhoz képest. Idén a Lidl volt egy kicsit kedvezőbb árfekvésű, tavaly viszont az Aldi „hozta le” jobban a kötelezőket. A hipermarketeknél egy kosár esetében 40, kettőnél 25 százalékos drágulást tapasztaltunk. Ezeket a növekedéseket látva és csak a végösszegből következtetve az az érzése támadhat a vásárlónak, hogy a korábbi évekkel szemben idén minden bolt össze vissza árazott. A helyzet azonban az, hogy ez korán sincs így. Ha valaki veszi a fáradtságot és végig böngészi a karácsonyi kosár egyes elemeinek árát azt tapasztalhatja, hogy a termékek túlnyomó többségénél nagyon erős árképzési verseny alakult ki. Az is pontosan látszik, hogy a márkás termékeket előállító cégek elsődleges csatornája a hipermarketek felülete, itt a márkás termékek sokkal kedvezőbb áron jelennek meg, míg a nem márkás termékek esetében a diszkontok abszolút block busterek. Vagyis aki ma pénzt akar fog a saját háztartásának árubeszerzésén mindenképpen érdemes több kereskedelmi lánc kínálatát végig böngésznie és el kell magában döntenie milyen alapanyagokat szeretne márkagyártótól vásárolni és milyen alapanyagnál szeretne kompromisszumos megoldást. Egy-egy jó fogyasztói döntés és utánajárás 15-20 százalékos megtakarítást jelenthet – már ha erre valakinek van energiája és kialakít egy jólműködő beszerzési know how-t.

Miért lett drága a Tesco?

A válasz rém egyszerű. Hiába adott több termék esetében kedvezőbb árajánlatot a versenytársaknál, sőt hiába volt több termék esetében olcsóbb a tavalyi árszintnél is, egy valamiben szemmel láthatólag tévedett, az pedig a csomagolt dióbél volt, amely 2500-3000 forinttal drágább volt a másik két hipermarket ajánlatánál. Sőt, a többi termék esetében megszerzett árelőnyt a pulykamell filé is erodálta, ugyanakkor ez az a pont, ahol meg kell védeni a céget.

Online mizéria

Már tavaly is jeleztük a Figyelő kosárnál, hogy az online megrendelhető termékek nem minden esetben fedik le az egyes lakóhelyhez közeli üzletek kínálatát. Vagyis biztosan találtunk volna a közelben olyan Tesco-t, ahol az online felkínált dióbél mellett találtunk volna olcsóbbat is, ez bizony nagyban függ az egyes üzletek vezetésétől. A hiperek esetében az Auchan online kosara volt a legolcsóbb, de sajnos egyben el is veszítette a versenyt, ugyanis a 2599 forintért (egyébként december 16-tól, 24-ig) akciósan kínált pulykamell filét december 20-án nem tudtuk online megrendelni (többen sem), vélhetően vagy lekerült az online rendszerből, vagy egyszerűen nem tudta teljesíteni a cég az igényeket és elfogyott. Ez az eset jelzi, hogy az online vásárlás kényelmes ugyan, de egyáltalán nem garancia arra, hogy a kínálat a felületen egyezik a vevő igényével. Vélhetően egy közeli Auchanban biztosan találtunk volna pulykamell filét, ahogyan egyébként az egyik diszkontban is, ahol ugyancsak nem volt kiírva az ára, külön kellett utánajárni. (Vagyis pulykamell fronton mutatkozik némi hiányosság.) Ebből a szemszögből nézve a Tesco 4459 forintos ajánlata kedvezőtlen ugyan, de legalább eladott nekünk a termékből.

Hiány

Nem csak az Auchan és a Tesco „szaladt” az ajtófélfának. Dedcember 21-én Tétényben, ahol németes hagyományokat őrizve egymással szemben, egymástól 50 méterre működik egyszerre Aldi és Lidl, az egyik diszkontban nem kaptunk (semmilyen) tojást. Ez volt az Aldi, ahol nem mellesleg már a márkás szaloncukor is elfogyott, így valójában a két diszkont kosara sem egészen összehasonlítható, tekintettel arra, hogy a Lidlben még kaptunk Milka 310 grammos terméket, a konkurenciánál viszont már csak az úgynevezett kedvező áru kimért termék volt, amely 40 százalékkal került kevesebbe. Az Aldi is a pulykamellen, illetve a mákon csúszott meg. Továbbá ugyancsak érdekesség, hogy a Lidlben tavalyhoz képest nem volt fellelhető a Milka alpesi csoki, helyette Tibi volt, az Aldi a minőségi kakaóport márkás termékkel oldotta meg és a Pilos teljes tejet sem lehetett nála kapni, már csak a Zselici volt, amely ugyancsak nem saját márka és az Aldiban nem a Milli tejszínje volt a preferált termék, hanem valószínűleg a saját márkás. Ha ez élesben megy, a vásárlónak a boltban kell eldönteni milyen termékeket, milyen termékekkel kell, vagy tud helyettesíteni, ami gyakran kínos toporgásokhoz vezet.

*A karácsonyi kosár végösszege nem alkalmas a benne szereplő élelmiszerkereskedelmi láncok árszínvonalának pontos megítélésére, a kosár tájékoztató jellegű, egyes elemei az eltérő súly és gyártó miatt nem összehasonlíhatóak.

Borítókép: Magyar Nemzet/Havran Zoltán

Ezek is érdekelhetnek

További híreink