Feltöltő kártyás csalások

Hírek Hőnyi Gyula
A telefonnal elkövetett csalások („unokázós”, pénzintézet nevében elkért személyes adatok) számának növekedése miatt újfent előtérbe kerültek a feltöltő kártyás visszaélések. A Figyelő.hu a szolgáltatóknak és a nyomozó hatóságnak küldött körkérdésére adott válaszaiból kiderül, hogy a terület roppant kényes, az érintettek a háttérben próbálják megoldani a helyzetet.

Ha valaki „tiszta” feltöltő kártyás mobil SIM-hez szeretne jutni, azt néhány ezer forintért megteheti a kis GSM szervizekben, vagy a használt mobiltelefon árusoknál – természetesen nem legálisan. Gyors és „tiszta” megoldás, nem kellenek hozzá személyes adatok. Ezeket a kártyákat elsősorban külföldiek, vagy külföldön dolgozó magyarok használják, leginkább, mert nincs itteni előfizetésük, ám ezekkel viszont olcsóbban telefonálhatnak. Nem ritka, hogy ezen kártyák valahogy bekerülnek a büntetésvégrehajtó intézményekbe is, ahol a fogvatartottak csak nagyon szigorú keretek között tarthatják a kapcsolatot a külvilággal, továbbá ezeket a SIM-eket használják arra, hogy a lopott készülékekbe bedugva megmutassák az eladók, hogy a telefon, vagy mobil eszköz működőképes. Mivel ezekkel a kártyákkal nem követnek el kirívó, a nyomozó hatóságok figyelmét is felkeltő bűncselekményeket (jó esetben telefonálnak és neteznek velük), így ezen esetek száma szinte ismeretlen, ráadásul a használóknál figyelembe kell venni a jóhiszeműséget, szinte bebizonyíthatatlan a gazdasági bűncselekmény. Pedig ezen kártyák létrejötte, élesítése jellemzően személyes adattal való visszaéléshez köthetők.

A hamis adatokkal életre keltett feltöltő kártyás „nagyüzemre” elsősorban azok az esetek világítanak rá, amelyekkel kirívó bűncselekményeket követnek el. E körben lehet említeni az úgynevezett unokázós csalásokat, a pénzintézet nevében elkövetett adathalászatot, továbbá azt amikor jogellenesen megszerzett személyes adatokkal visszaélve vásárolnak a szolgáltatónál online módon mobiltelefont és/vagy előfizetést – válaszolta lapunk kérdésére az ORFK. Ugyanakkor arra a kérdésre, hogy mennyire gyakoriak ezek a visszaélések, nem tudtak számszerű adatot mondani, erre vonatkozó statisztikát nem készít a hatóság.

Pedig az ügyekkel a kerületi és az országos hatóságoknak is meglehetősen sok munkájuk van. Úgy tudjuk egyes fórumokon már felvetődött, hogy a mobilszolgáltatóknak meg kellene változtatniuk a feltöltőkártyás SIM-ek élesítésének jelenlegi gyakorlatát. A piacon jellemzően mind a három a mobilszolgáltató terméke érintett, de leginkább a Telekom és a Vodafone termékeire „repülnek” rá a csalók.

Kis telefon krimi háttér

Nem újdonság a telefonkártyák szürke, vagy fekete piaca, amint megjelentek a vezetékes telefonokba dugható csipes kártyák, abban a pillanatban jelentek meg ezen a területen a csalók. A kilencvenes években hatalmas „biznisz” volt a biankó kártyák értékesítése, amelyek meghekkelt plaszikok voltak és olcsóbban, vagy ingyen lehetett velük telefonálni, akár külföldre is. (Ugyancsak külföldiek, főleg diákok körében volt népszerű.) A mobiltelefonok elterjedésével pedig megjelentek a hajléktalanok nevére vásárolt előfizetések, amelyeket valóban az alvilág használt. A feltöltő kártyák, vagyis pre payd szolgáltatások megjelenésével pedig megjelent az úgynevezett eldobható telefon fogalom, amely nagyon komoly fejtörést okozott a hatóságok számára. Az ORFK a kérdésünkre, miszerint jelezték-e már különféle fórumokon, hogy a szolgáltatók változtassanak a SIM élesítések gyakorlaton a következőket válaszolta: a rendőrség és a szolgáltatók szakemberei között folyamatosak az egyeztetések, többször tartanak közös megbeszéléseket, amelyek során áttekintik az újabb elkövetési módszereket, tendenciákat, trendeket, valamint a közös fellépés lehetőségeit is. A szolgáltatók együttműködnek a hatósággal a bűncselekmények felderítése, az elkövetők beazonosítása és elfogása tekintetében, ezzel is elősegítve a bűnelkövetőkkel szembeni hatékony fellépést. Ezt az együttműködési lehetőséget rögzítik az Országos Rendőr-főkapitányság és a szolgáltatók között kötött, nyilvános együttműködési megállapodások is.

A válaszból kiderül, hogy a problémakörrel együttműködve foglalkozik szolgáltató és hatóság, ám sajnos arról nincs információ, hogy a probléma valójában mekkora. Sem az ORFK, sem a szolgáltatók nem rendelkeznek információval arról, hogy hozzávetőleg mennyi személyes adat visszaélésével létrehozott feltöltő kártyás szolgáltatás lehet a piacon. Sőt a nyomozó hatóság azt sem számolja (a tevékenysége jellegéből adódóan), hogy mekkora kárt (többletköltséget) okoz számára az ezirányú pluszmunka.

Hogyan csinálják?

A szolgáltató üzletében lehet hozzájutni a SIM kártyákhoz, amelyet online lehet élesíteni. A Telekom a kérdésünkre válaszolva ezt így fogalmazta meg: A SIM kártyák számos helyen elérhetőek – Telekom saját üzleteiben, értékesítési partnereinél – illetve online is megrendelhetőek. Fontos, hogy a megvásárolt SIM kártya nem aktív, nem használható, amíg a jogszabály által előírt sikeres adategyeztetés (az országos személyiadat- és lakcímnyilvántartás, cégek esetében a cégjegyzék adatbázisában történő ellenőrzéssel) és szerződéskötés meg nem történik. Az aktiválás, „élesítés” csak ezt követően történik meg. Üzleti előfizetők esetében kizárólag személyesen, a jogosultságot igazoló eredeti iratok bemutatása mellett végezhető el az aktiválást megelőző adategyeztetés. A Vodafone nagyjából hasonló üzletpolitikát követ: A feltöltőkártyák online, a kereskedői hálózatában, valamint további kiskereskedelmi partnereknél, így például hipermarketekben, benzinkutakon, újságárusoknál és a Magyar Postán is megvásárolhatók. Az aktiválás online, személyesen a Vodafone üzleteiben, valamint a telefonos ügyfélszolgálaton keresztül lehetséges. Külföldi állampolgárok esetében az aktiválásra csak személyesen a Vodafone üzleteiben van lehetőség. Vállalkozások számára feltöltőkártyás csomag nem elérhető – írták válaszukban.

A csalók valós személyek személyazonosító adathalmazával rendelkeznek, ezt a fekete piacon csomagokban vásárolják, vagy készítenek saját adatbázist, megtévesztéssel, nyilvánosan hozzáférhető, vagy ellopott adatokkal dolgoznak – a lényegen mindez nem változtat, jogosulatlanul, rosszhiszeműen használják. A legfontosabb, hogy az élesítéshez a személyigazolványon szereplő néhány adat szükséges. Ha ez megvan, a lakícm már fals is lehet. Ma már a mesterséges intelligencia kiszúrja, ha egy név mellett nem a szokásos (például a vezetékes szolgáltatáshoz rendelt) lakcím szerepel, de ezt a csalók is tudják és nem ritka, hogy a vezetékes szolgáltatás lakcím adatain is változtatnak, kijátszva a biztonsági rendszert.

A Figyelő.hu információi szerint azok, akiknek visszaélnek a személyi adataival rendre összeköthetők egy-egy gépjármű eladással, vagyis az adatvédelmi rendszer ezekben az esetekben valahol itt kaphatott léket. Az autó adtásvételi formanyomtatványra fel kell írni ezeket a személyes adatokat. Persze más esetekben is előfordulhat anomália. A helyzet az, hogy sok helyen, egy-egy szolgáltatáshoz, vagy egyéb ügyintézéshez is kérnek lefénymásolt személyigazolványt és lakcím kártyát, amelyet akár online is el lehet küldeni. Mi több a turisztikában is felkerülnek a személyes adatok egy-egy formanyomtatványra. Egyáltalán nem tudni, hogy ezen adatokat ki és hogyan kezeli – természetesen szabályozott az adatkezelés, mindenhol –, ki láthatja.

Sajnos ezen adatok birtokában egyéb más bűncselekmények is elkövethetők. Információink szerint csak a telefonos (nem feltöltő kártyás, hanem hagyományos előfizetéses) károk milliárdos nagyságrendűek egy-egy szolgáltatónál. Ugyanakkor erre a kérdésünkre egyetlen szolgáltatótól sem kaptunk választ, egész pontosan ezt a kérdést nem is kommentálták.

A helyzet az, hogy a szolgáltatók teljesen korrekten járnak el, hiszen ahogy például a Telekom fogalmazott a jogszabályoknak megfelelően működnek és mindenben rendelkezésre állnak a nyomozó hatóságnak. No pláne – és ezt más forrásból tudjuk – ha fény derül egy csalásra, amely kárt okozott egy-egy előfizetőnek, azért jellemzően jót állnak (ebből fakad a fent említett kár). Ugyanakkor a verseny és persze az előfizetői elvárások miatt nem igen lehet lemondani a feltöltő kártyás szolgáltatásról, illetve arról, hogy a szolgáltatást minél egyszerűbben és gyorsabban lehessen élesíteni, vagy feltölteni. Magyarán ezen a gyakorlaton nem igen fognak változtatni.

Mit tehet az áldozat?

Az ORFK rendszeresen indít kampányt a csalások kivédésére, amelyek hellyel közzel működnek, de a csalók mindig újabb és újabb technikákat dolgoznak ki, hogy pénzt, vagy értékes személyi adatokat csaljanak ki a célpontoktól. Ma már a vállalkozások és nagyvállalatok is oktatják az alkalmazottaknak hogyan szűrhetők ki a csaló levelek, vagy telefonhívások. Azok pedig, akiknek visszaéltek az adataikkal a leghelyesebb és a legjobb megoldás, ha megváltoztatják azokat, például egy új személyi igazolvány igénylésével. A feltöltő kártyáknál pedig a leggazdaságosabb és legkézenfekvőbb megoldás, ha időnként, vagy rendszeresen lekérdezi a fogyasztó a szolgáltatónál (személyesen), hogy van-e és hány darab feltöltőkártyás szolgáltatás szerepel a nevén. Ezt helyben le is tilthatja és jelezheti a szolgáltatónál, hogy vélhetően valaki visszaélt az adataival. Ráadásul az sem árt, ha ennek van rendőrségi nyoma is, egy feljelentés kapcsán.

Hőnyi Gyula

Ezek is érdekelhetnek

További híreink