Napjainkban a serdülők több mint 80 százaléka nem éri el az optimális egészséghez szükséges ajánlott aktivitási mennyiséget (WHO, 2022). Az egészség szempontjából kis mennyiségű (akár 5 perces) testmozgásnak is jelentősége van, ezért fontos, hogy a testmozgás az iskolai élet szerves részévé váljon és akár a közismereti tárgyak oktatásában is megjelenjen.
A fizikai aktivitás tanórába illesztésének lehetséges formái
A fizikai aktivitás tanórába történő beillesztése több formában is megvalósulhat. A szakirodalmak ennek három formáját említik, melyek az alábbiak (Watson és mtsai, 2017):
- ·Aktív szünetek („Fejfrissítők”, angolul: Brain Brakes). Olyan rövid, 1–5 perces fizikai aktivitások, melyek nem kapcsolódnak az oktatott tan-anyaghoz és amelyeket a tanítási órán, a tanulók felfrissítése, figyelmének és koncentrációjának fokozása érdekében végeztetünk. Pl. a gyerekek felállítása a padok mellé, és átmozgatásuk játékos feladatok mentén.
- ·Tananyagközpontú aktív szünetek (angolul: Curriculum-focussed active breaks). Olyan rövid, mozgásos aktivitások, melyek az aktuálisan oktatott tananyaghoz kapcsolódnak. Pl. a tanár kérdéseire nem szóban kell választ adni, hanem bizonyos mozgást kell végezni (pontos j – guggolás, ly – terpeszállás)
- Fizikailag aktív órák (angolul: Physically active lessons). Olyan tanórák, ahol a tananyag elsajátítása fizikai aktivitáson keresztül valósul meg. Pl. súrlódás, gravitáció fogalmainak tanítása egymás húzásával matracon illetve görgős eszközön.
Az aktív tanulási módszerek alkalmazásának előnyei
- A tananyaghoz kapcsolódó aktivitások közbeiktatásával változatos és motiváló környezetet teremthetünk a tanuláshoz, segíthetjük a koncentráció fenntartását a tanóra alatt.
- Az információk minél több érzékszervi csatornán keresztül történő megerősítése segíti a tanulást.
A teljes cikk itt olvasható.