Évente átlagosan 150-160 ezer tonna frisspiaci paradicsom kerül ki a hazai üvegházakból és fóliasátrakból. Ennek a mennyiségnek a 75-80 százaléka bogyós és fürtös paradicsom, de folyamatos az egyéb típusok, főként cseresznye- és koktélparadicsom térnyerése is. z ilyen típusú paradicsomok csomagolásain megtalálhatóak a fajtanevek, így ebben a szegmensekben egyre többen választhatnak tudatosan a termékek közül.

A hazai termelők áprilistól októberig tudják ellátni koktél- és cseresznyeparadicsommal a piacot, fürtös paradicsomból pedig április elejétől önellátóak vagyunk egészen a tél beköszöntéig.

A késő tavaszi időszakban annyira megnövekszik a termelési volumen, hogy a belföldi piac már nem tudja felvenni, ezért egészen szeptemberig exportra is jut a hazai is a paradicsomból.

Az export mennyisége évről évre nő, a 2022-es évben az előző évhez képest 17,6 százalékkal több paradicsomot szállítottunk a külpiacokra, mint egy évvel korábban. A legtöbb paradicsomot Csehországba, Szlovákiába és Romániába exportáltuk. A jövőben várhatóan a fürtös paradicsom mellett a koktél- és cseresznye típusú paradicsomok kivitele is bővülni fog.

Bár a legkorszerűbb termálvíz fűtésű üvegházakban már megjelent a téli termesztés, de ebben az időszakban jellemzően még az import dominál. Az elmúlt évben tovább csökkent a hazai paradicsom-behozatal: 2022-ben mintegy 13 százalékkal kevesebb külföldi paradicsom került a boltokba, mint egy évvel korábban, a legtöbbet Spanyolországból importáljuk.

Borítókép: Kallus György