A kínai stratégiai ágazatokra, elsősorban az elektromos autókra a héten brutálisan megemelt amerikai vámoknak inkább szimbolikus és politikai, mint gazdasági jelentősége van. Az időzítést pedig az elnökválasztási kampány indokolja: Joe Biden elnök be akarja bizonyítani, hogy ugyanolyan kemény, vagy még keményebb Kínával szemben, mint elődje és versenytársa, Donald Trump.
A döntés pedig nem volt nehéz, mert a szélsőségesen megosztott Egyesült Államok egy valamiben teljesen egységes: legalább versenytársnak, de inkább ellenségnek tekinti Kínát.
A kínai autóiparra azonban igen korlátozott hatással lesznek a bejelentett 18 milliárd dollár értékű vámok, az amerikai piac ugyanis eddig is nagyrészt le volt zárva előttük. A Reuters elemzése szerint az első negyedévben a Geely volt
az egyetlen kínai autógyártó, amelyik exportált az Egyesült Államokba – 2217 darab járművet. (Összehasonlításképpen a világ legnagyobb gazdaságában tavaly 15,5 millió személyautót adtak el.)
Hasonló a helyzet a napelemekkel is, amelyeket több mint egy évtizede sújtanak vámokkal az amerikai piacon. Globálisan a napelemek 80 százalékát gyártják Kínában, hatvan százalékkal olcsóbban, mint az Egyesült Államokban.
Kína tavaly 3,35 millió cellát adott el az Egyesült Államokban – ez a teljes export nem egészen 0,1 százaléka. Kész napelemekből 13,15 millió dolláros volt az Egyesült Államokba irányuló kínai export – a teljesnek a 0,03 százaléka. A számok önmagukért beszélnek.
Az EU a következő
Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke szeptemberben jelentette be, hogy Brüsszel vizsgálatot indít a kínai elektromos autók állami támogatása ügyében, és vámokat vet ki rájuk, ha kiderül, hogy tisztességtelen versenyt jelentenek az európai gyártóknak.
A vizsgálat lassan a befejeződik, június 5-e a határidő, a nagy autógyártó nemzetek részéről azonban egyre nagyobb nyomás nehezedik az Európai Unióra, hogy ne kövesse az amerikai példát a vámok mértékét illetően, sőt, egyáltalán ne vessen ki büntetőtarifákat.
A németek ellenzik a vámokat
Különösen hangosak a német autógyártók, mereven elutasítják a vámokat, amelyekkel Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója szerint „Európa villámgyorsan lábon lőné magát”, Brüsszel kárt okozhat a Kínában gyártott autókat importáló – magyarul hazahozó – cégeknek. Olaf Scholz kancellár is hangsúlyozta április közepi pekingi látogatása során, hogy Németország nem támogatja a kínai elektromos autókra kivetendő uniós vámot.
Nem akarjuk lebontani a globális kereskedelmet, ez egy ostoba ötlet – jelentette ki a héten Ulf Kristersson svéd miniszterelnök is. „A büntetővám, mint egy az egyben alkalmazható megoldás, nem jó ötlet az importáló és exportáló országok számára sem„ – hangsúlyoz.
Érdekes az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) látványos semmittevése is a kínaiak támasztotta konkurenciaügyben. Az uniós vizsgálat elindítására sem reagáltak.
A teljes cikk itt olvasható.
Címlapfotó: AFP