Érdemes figyelni a postaládát a bankok ügyfeleinek

Hírek figyelo.hu
A következő hetekben minden olyan ügyfél elszámoló tájékoztatást kap majd, aki tavaly igénybe vette a hiteltörlesztési moratóriumot, mivel a januártól hat hónapra életbe lépő hosszabbítás jogilag elkülönül az első, kilenc hónapra szóló fizetéskönnyítő megoldástól.

Hiába a „hosszabbítás” megfogalmazás, a 2021. január 1-jétől hat hónapra szóló hiteltörlesztést könnyítő eljárás, a moratórium 2 elkülönül a korábban kilenc hónapon keresztül érvényben lévő moratórium 1-től. Mindez azután derült ki, hogy tavaly decemberben megjelent a kormányrendelet a prolongálásról, amely szerint egyértelművé vált hogy a két moratórium külön-külön jogintézmény.

A jogilag elváló két időszak ellenére a lehetőség igénybevétele a korábban a kormány, az MNB és a bankok által több fórumon elmondottakhoz képest nem változik. Így tehát

azt, aki decemberben még részese volt a moratórium 1-nek, januártól automatikusan beléptették a bankok a moratórium 2 hatálya alá. Azok az ügyfelek, akik a következő időszakban – június 30-ig – döntenek úgy, hogy felsorakoznak a moratórium védernyője mögé, továbbra is a bankjuk felé tett egyszerű bejelentéssel léphetnek be.

A moratórium 2 feltételei abban sem változtak a moratórium 1-hez képest, hogy továbbra is csak a moratórium 1 meghirdetése, 2020. március 18. előtt felvett lakossági és vállalkozói hitelekre lehet igénybe venni. A fentieknek köszönhetően a pénzintézeteknek feladatuk lett az is, hogy az ügyfeleket a moratórium 1 lezárásának részleteiről írásban tájékoztassák – erre a tájékoztatásra utalt a Világgazdaságnak Tállai András, a Pénzügyminisztérium miniszterhelyettese.

A bankok a rendelet megjelenése után a Magyar Bankszövetségen keresztül kértek tájékoztatást a Pénzügyminisztériumtól arról, hogy miként kell értelmezni a jogszabályt, milyen módon és tartalommal kell az ügyfeleket értesíteni a moratórium 1 részleteiről. A kapott állásfoglalás szerint a tájékoztatásban az ügyfelek képet kell hogy kapjanak arról, hogy a moratórium – akár csak néhány hónapig tartó – igénybevétele alatt mennyi tőke-, illetve kamattartozás megfizetésétől mentesültek, valamint a pénzintézetnek arról is tájékoztatnia kell, hogy az így felgyülemlett és az alapköveteléstől külön kezelt (a kamatos kamatozást kizáró) tartozás révén miként módosul az alapszerződés futamideje. A pénzintézetek által megküldött tájékoztatás pontos képet ad arról, hogy milyen terhek megfizetésétől mentesülnek átmenetileg az ügyfelek. Mindez annak fényében lehet fontos, hogy

az elmúlt hetekben számos túlzó számítás látott napvilágot arról, hogy mit is jelentett a fizetéskönnyítés a fennálló tartozásokra.

A teljes cikket a VG.hu-n olvashatja

(Borítókép: Asier Romero, PuzzlePix/Shutterstock)

Ezek is érdekelhetnek

További híreink