Élet az óriásplakátok után

Hírek
A smart és clean city koncepció világszerte rohamosan terjed. Ezek meghonosodását egy tavasszal elfogadott, sokat vitatott rendelet itthon is felgyorsítja.  

Az új szabályozás életbelépésével teljes egészében átalakul az out-of-home hirdetési piac. A változásokra való felkészülésre három és fél évet adott a törvény. Az óriásplakátok helyett kizárólag a településképi törvényben pontosan definiált, közcélú információkat is tartalmazó utcabútorokkal, 2–9 m2-es önálló hirdetési eszközökkel, reklámberendezésekkel találkozhatunk majd. Rövid távon milliárdos nagyságrendű árbevétel-kiesésre és az új üzletágak erősödésére számítanak a JCDecaux Hungary Zrt.-nél. A cég magyarországi forgalmának most több mint ötven százalékát kitevő 12 négyzetméteres, hagyományos óriásplakátok piaca ugyanis itthon 2021-től teljesen megszűnik. „A törvénykezés kétségkívül katalizálja a Nyugat-Európában, valamint Dél-Amerikában már sikeresen megvalósult tiszta és rendezett városkép (clean city), valamint az okos város (smart city) koncepció magyarországi elterjedését és megerősödését, amellyel magunk is egyetértünk” – fogalmazott Szelei Szilárd, a JCDecaux Hungary Zrt. társ-vezérigazgatója.

A plakátpiac átalakulása az átmeneti bevételkiesés mellett jelentős befektetést kíván majd a piaci szereplők részéről, és a korszerűtlen eszközök elbontása is többletköltségekkel jár. „Nem meglepő, hogy ezeket a kiadásokat nem fogadja mindenki kitörő örömmel. Mi felkészültünk a nyugat-európai trendekkel szinkronban lévő változásokra: a cégcsoport fő stratégiájának köszönhetően már most közel tízezer utcabútorunk van a magyar piacon, amelyeket évek óta folyamatosan korszerűsítünk. Most még dinamikusabb ütemű és nagyobb volumenű fejlesztést hajtunk végre” – mondta Samu Tímea, a társaság másik társ-vezérigazgatója.

közösségi funkciókat nélkülöző, úgynevezett egyszerű óriásplakátokat várhatóan 2021-től felváltják a törvény által megengedett 8-9 négyzetméteres reklámberendezések (City Light Board), amelyek sokkal esztétikusabbak, jobban illeszkednek a városi környezetbe. „Egyértelműen látszik, hogy a digitalizáció az out-of-home piacon is egyre meghatározóbb, folyamatosan mind több különböző »hasznos funkcióval« ellátott utcabútor jelenik meg” – mondta Szelei Szilárd. Olyan interaktív és innovatív eszközök magyarországi bevezetésére lehet számítani a közeljövőben, amelyek több európai nagyvárosban, így Londonban, Bécsben és Berlinben már elérhetők. A különböző szenzorok, érintőképernyős berendezések, valós időben változtatható tartalmat szolgáltató digitális kijelzők egy élhetőbb, intelligensebb város kialakítását segítik. „Világszerte vannak olyan interaktív és többfunkciós utasvárók, automata utcai toalettek, közbringarendszerek, digitális kijelzők és érintőképernyős információs rendszerek, amelyek okosítása révén a hirdetéseket is különböző IoT- (Internet of Things) érzékelőkkel, telekommunikációs eszközökkel (wifi, sávszélesség-növelő miniadótorony), beacon jeladókkal, virtual reality eszközökkel, applikációkkal, különböző fizetési megoldásokkal tudjuk kiegészíteni” – magyarázta Szelei.

A cég vezérigazgatói elmondták: ezen megoldások segítségével a reklámozók célzottabban tudnak hirdetni, mert például a digitális reklámfelületek érzékelik a környezetet, az időjárásbeli különbségeket, a napszakokat, és ennek megfelelően mindig a helyzethez illő tartalmakat biztosítanak.

Megjelent a Figyelő 2017/49. lapszámában.

 

Ezek is érdekelhetnek

További híreink