Egyre többen fektetnek aranyba és műtárgyakba

Hírek Barát Mihály
Az aranyba, ékszerbe és műtárgyba fektetők aránya több mint a duplájára nőtt tavaly óta – derül ki a BÁV Zrt. friss kutatásából.

A magyarok többsége még mindig folyószámlán, készpénzben vagy bankbetétben tartja a pénzét, de az is igaz, hogy ezek népszerűsége – legfőképpen az infláció miatt – csökkent 2020-hoz képest. Egyetlen megtakarítási forma volt, amelynek jelentősen javult a megítélése: az aranyba, ékszerekbe és műtárgyakba fektetők aránya több, mint a duplájára nőtt tavaly óta – derül ki a BÁV Zrt. és az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. reprezentatív, februárban – de még az ukrajnai háborús konfliktus előtt – készült kutatásából.

A 2019-ben bevezetett BÁV Műtárgybefektetési Index értéke a tavalyi 40,1-ről 37,6-ra mérséklődött, azaz visszaállt a két évvel korábbi szint közelébe. Az okok között a meglóduló infláció és a kivárásra késztető gazdasági-politikai bizonytalanság állhat, ám több tényező is arra utal, hogy csak átmeneti megtorpanásról van szó. Ilyen például, hogy az emberek egyre nagyobb hányada bízik saját anyagi helyzete javulásában. A válaszadók 52 százaléka nem vár változást, 22 százaléka pedig kifejezetten optimista a pénzügyeivel kapcsolatban. (Ez az adat egyébként az elmúlt három év messze legmagasabb eredménye.)

A műtárgyakba fektetők aránya növekedésének egyik oka lehet, hogy két év alatt 80 százalékra nőtt azok tábora, akik szerint a műtárgyakba való befektetés legalább a reálérték megőrzését biztosíthatja, a válaszadók 41 százaléka pedig úgy gondolja, hogy infláció feletti hozamot is várhatnak tőlük. Vagyis ezeket a lehetőségeket kifejezetten inflációálló befektetésnek tartják a megkérdezettek.

A műtárgyvásárlás iránt nyitottak körében változatlanul a festmények a legkedveltebbek, ezt 50 százalékuk vásárolna, de szorosan mellettük ott vannak az ékszer-befektetések is 46 százalékos népszerűséggel. Sokatmondó adat, hogy harmadik helyen a műtárggyal holtversenyben, az órák állnak. Érdekes fejlemény, hogy az elmúlt évhez képest is emelkedett a szobrok, kisplasztikák népszerűsége. A befektetésen túl ezeket a tárgyakat kifejezetten nagy becsben tartják. A kutatásban résztvevők 43 százaléka ugyanis úgy véli, hogy egy művészeti alkotás növeli egy lakás vagy iroda presztízsét. A felmérés a lakosság műkereskedelemmel kapcsolatos jártasságát is vizsgálta, s az eredmények arról árulkodnak, hogy az emberek csak kis hányada követi a műkereskedelemmel, művészettel kapcsolatos híreket. A megkérdezettek túlnyomó többsége azonban legalább egy aukciósházról vagy galériáról már hallott, a legtöbben (85 százalék) a BÁV Aukciósházat ismerik. Ezzel immár négy éve folyamatosan a BÁV a legismertebb brand a szektorban.

„A festmények, műtárgyak, ékszerek és órák jellemzően a befektetési portfóliók egy szeletét foglalják el. A BÁV Aukciósház eladási adatai azt mutatják, hogy az emberek bíznak abban, hogy ezek a befektetési eszközök értékállóak, és akár infláció fölötti hozamot is hozhatnak. A kereslet a teljes piacon belül leginkább az ékszerek és órák iránt növekedett, jól mutatja ezt, hogy 2021-ben mind az ékszer- mind az óra eladási rekord is megdőlt. A befektetők az arany rövid- és hosszútávú árfolyam növekedésében bíznak. Ezt támasztják alá a 2022-es év első két hónapjának eladásai adatai is, hiszen jelentősen megnőtt a kereslet az aranyékszerek és a befektetési aranytömbök iránt” – mondta el Fertőszögi Péter, a BÁV művészeti igazgatója.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink