Az elmúlt években nemcsak gyors növekedésnek indult a csomagszállítási piac, de a vásárlói igények is megváltoztak. Noha sokan még mindig a házhozszállítást választják, egyre népszerűbbek a csomagautomaták, amelyek száma egyre nő Magyarországon is. „Az üzemanyagárak emelkedése és az infláció pedig még inkább felértékeli a rövidebb szállítási utat biztosító fixpontos alternatívákat” – mutatott rá Fagyas Szabolcs, a hazai csomagszállítási piac meghatározó szereplőjének, a Packetának az értékesítési igazgatója.
Mennyiségi és minőségi a változás
A GKI Digital és az Árukereső közös felméréséből kiderült, hogy 2020-ban rekordmértékben, 45 százalékkal bővült az online kiskereskedelem volumene. 2021-ben már „csak” 32,4 százalékkal – de még ez is kétszer gyorsabb volt, mint a világjárvány előtti években. A szektorhoz szorosan kötődő csomagküldő vállalkozások életében a járvánnyal járó lezárás azt jelentette, hogy gyorsan kellett alkalmazkodniuk az óriásira nőtt igényekhez.
„A webáruházak forgalomnövekedéséhez a csomagküldő szolgáltatásoknak is fel kellett zárkózniuk. Első pillantásra ez nem túl bonyolult feladat: elég bővíteni a kapacitást. Csakhogy ezúttal ez nem volt elég – mondta el Fagyas Szabolcs. – Nemcsak a forgalom volumene nőtt meg ugyanis, hanem a vásárlók igényei is megváltoztak. Nemcsak többet, hanem gyorsabban, pontosabban és a vásárlók számára kényelmesebb módon kellett szállítani.”
Kilőttek a csomagautomaták
Ezeket a változó szokásokat láthatjuk tükröződni abban például, hogy 2020-hoz képest 2021-re szinte kilőtt a csomagautomaták használata. Tavaly egyetlen év leforgása alatt több mint 800 új automata került beüzemelésre, az év végére a magyarországi csomagautomata-hálózat összesített száma meghaladta az 1250 darabot, és 2022 folyamán várhatóan továbbra is rohamtempóban nő majd ez a szám.
A várható bővülés ütemét jelzi, hogy csak a Packetának 500, úgynevezett Z-BOX önkiszolgáló csomagautomatája működik, és az év végéig közel ezerre növelnék a számukat, feltéve, hogy a gyártó továbbra sem ütközik problémákba az ellátási lánc területén. A vásárlók által preferált csomagátvételi megoldások között 2021-ben már a csomagautomata foglalta el a második helyet a házhozszállítás mögött, míg 2020-ban még a csomagpontok – az üzletekben, lottózókban, benzinkúton átvehető szállítómegoldás – álltak a második helyen.
Nem kell alkalmazkodni a futárokhoz és a nyitvatartáshoz
„A kutatások szerint a csomagkiszállítás kapcsán a rugalmasságot, a kényelmességet és az egyszerűséget értékelik leginkább a fogyasztók, ezeket pedig a csomagautomaták ugyanolyan magas szinten biztosítják, mint a csomagpontok – mutatott rá Fagyas Szabolcs. – Ráadásul az automaták esetén még az átvevőhelyek nyitvatartási idejéhez sem kell alkalmazkodniuk. Egy jól felépített hálózat segítségével megoldható, hogy a vásárlók a megszokott útvonalaik mentén, a saját környezetükben, a nekik megfelelő időpontban vehessék át az online rendelt termékeket.”
Előtérben a fenntarthatóság
A csomagautomaták mellett szól az is, hogy sokkal kevesebb erőforrást igényelnek, mint a házhozszállítás. Így nemcsak olcsóbban kínálható a vásárlóknak, hanem a környezetet is kíméli, hiszen kevesebb üzemanyagot használnak a futárok egy „címen” több csomagot otthagyva, ezzel is nagyban hozzájárulva az iparág fenntarthatóságához. Arról nem is beszélve, hogy már léteznek napelemmel működő csomagautomaták is, illetve, hogy a vásárlók nagy részének kiemelten fontosak a környezetet védő megoldások.
Mindez nem azt jelenti, hogy a házhozszállítás el fog tűnni, de várhatóan a fixpontos kiszállítások felé fog eltolódni a vevők preferenciája.
Kép: PuzzlePix/Shutterstock