E-kereskedelem: szemléletváltás kell

Hírek Hőnyi Gyula
A magyar webáruházak jelentősen bővülhetnének, ha a szomszédos országokba kezdenének exportálni, ahol az online piacok nem telítettek – véli a Frisbo nemzetközi e-logisztikai vállalat. A sikerhez azonban el kell felejteniük a külföldi üzletkötés régi szokásait.

„Az európai online eladók kilencven százaléka nem tud határokon átnyúlóan értékesíteni, és ugyanez igaz a magyarokra is”

– mondja Bogdan Colceriu, a Frisbo, a legnagyobb közép-kelet-európai lefedettséggel rendelkező e-logisztikai cég vezérigazgatója. A legtöbben úgy gondolják, hogy a határokon átnyúló értékesítés túl drága, a webáruházak nem képesek másnapra szállítani – ami egyre fontosabb követelmény a vásárlók részéről, – a helyi visszaküldési cím hiánya pedig csökkenti a konverziós arányt.

“És ez mind igaz, – mondja Bogdan Colceriu – ha a webshopok a saját országukból próbálnak teljesíteni.

A nemzetközi másnapi kiszállítás költsége akár tízszerese is lehet a helyi szállításhoz képest. Megoldást nyújthat egy helyi raktár használata, de ha valaki sok országba exportál, akkor a folyamat hosszú és költséges lehet.„

Fotó: PuzzlePix/Shutterstock

Nem csoda, hogy a legtöbb online áruház visszariad ettől a kihívástól. Pedig ezzel egy olyan piacot veszítenek el, amely potenciálisan több mint 400-szorosa a magyar piacnak.

Az európai e-kereskedelmi piac értéke 720 milliárd euró, és évente minimum 5 százalékkal nő.

Ahhoz azonban, hogy sikeresek legyenek a külföldi piacokon, az e-kereskedelmi cégeknek el kell felejteniük a régi szokásokat, és nem a saját hazájukból kell megpróbálniuk teljesíteni. Megfelelő exporttervvel, stabil logisztikával és erős marketinggel kell rendelkezniük, hiszen ismeretlen pályán versenyeznek. A legjobb, ha egy nemzetközi fulfillment cégre támaszkodnak, amely átveszi a piacközi logisztika terhét.

Nagyot mentek a webshopok a pandémia alatt

(Borítókép: Alexander Supertramp, PuzzlePix/Shutterstock)