Drágulnak a gumiabroncsok is

Hírek Érsek M. Zoltán
Miközben nyáron még a prémium kategória vitte a prímet a gépjárműabroncs piacon, most érezhetően, többen is olcsóbb termékekre váltanak – fejti ki Becser Zoltán a Marso kft ügyvezető igazgatója. Kifejtve: a kereskedők felkészültek, áruhiány biztosan nem lesz a piacon.

„Az idei esztendő kellemes meglepetése az volt, hogy miközben a tavaszi-nyári időszakban dinamikusan növekedett a forgalom, a legnagyobb arányú kereslet növekedés a prémium kategóriájú gépjárműabroncsok iránt mutatkozott”- elemez Becser Zoltán. Hozzátéve: az őszi időszak is tartogat meglepetést: még októberben is voltak olyan ügyfelek, akik nyári gumit vettek, mert úgy érezték, akkor érezhetik magukat biztonságban, ha már most betárolják a 2023-ban használatra kerülő nyári abroncsot. A cégvezető ezzel kapcsolatban azt mondja: attól előreláthatólag nem kell félni, hogy jövőre áruhiány lépne fel. De az tény, hogy az infláció ezen a piacon is éreztette hatását, ami az abroncsok átlagosan 20-40 százalékos áremelkedésben mutatkozott meg, ami az egyes márkák és abroncstípusok esetében különböző mértéket öltött.

„Vannak olyan cégek, akik bizonyos termékek (főként tehergépjátmű abroncsok) esetében még a mostani árfolyamváltozás mellett sem emeltek árat az év folyamán. Másoknál viszont egyértelműen nagyon komoly mértékű áremelések voltak. Vagyis óriási kiegyenlítetlenség jellemzi a piacot” – fejti ki a cégvezető. Aki úgy látja, ebben a helyzetben a heti árazás az egyetlen út ahhoz, hogy megfelelően tudják követni a szükséges ármozgásokat.

Fotó: Figyelő

Becser Zoltán elmondta: igaz, hogy a meleg ősz miatt még nem indult be a téli abroncsok piaca, mivel a kereskedők feltöltött raktárakkal várják a mostani szezont, biztos, hogy minden igényt ki tudnak majd elégíteni. Legfeljebb bizonyos típusok esetében lesz szükség némi várakozásra. A Marsonál azért is garantált a megfelelő áruellátás, mert a cég, történetének legnagyobb, 5,5 milliárd forintos beruházásával januárban adták át Dunaharasztiban azt a logisztikai központot, amivel a nyíregyházi mellett, immár kétpólusúvá vált a cég logisztikai rendszere. A Dunától keletre eső területeket továbbra is a nyíregyházi raktárból látják el, miközben Dunaharasztiból már a budapesti és a dunántúli régióba is maximum két napos határidővel képesek a kiszállításra.

„A kezdeti gyerekbetegségeket leküzdve – ami abból eredt, hogy egy ekkora logisztikai program beindításához a teljes logisztikai rendszerünket át kellett alakítanunk -, a nyár óta már teljes kapacitással, terveinknek megfelelően üzemel a Dunaharasztiban felépített logisztikai központ. Aminek beindítása kapcsán a legnagyobb nehézséget a munkaerőpiaci helyzet okozta. Különösen április-május környékén éreztük azt, hogy a megfelelő szakemberekkel rendkívül nehéz feltölteni a tervezett létszámot. A nyár közepétől már megoldódott a helyzet, addig pedig helyettesítésekkel kezeltük ezt a problémát”- értékelte a helyzetet.
A cégvezető azt tapasztalja, hogy miközben a vásárlói szokások nem változtak, ma már az online értékesítésnek megkerülhetetlen szerepe van az abroncspiacon. Mindez azért is érdekes, mert a gyors visszajelzés miatt az internetes értékesítésből lehet a leghamarabb lemérni a várható igényeket, amelyek között már markánsan megjelent az úgynevezett négy évszakos abroncsok iránti kereslet is, ami azonban még így is tíz százalék alatti részt képvisel a teljes forgalomból. Az is látszik, hogy más üzletágakhoz hasonlóan itt is érezhető tendencia, hogy a vevők egy része az olcsóbb termékekre vált át. De ez az irány, szavai szerint még nem elég markáns ahhoz, hogy végső következtetéseket lehessen levonni.

Címlapfotó: Puzzlepix- Shutterstock

Ezek is érdekelhetnek

További híreink