Drága a futár

Hírek Hőnyi Gyula
A hagyományos kiskereskedelemben csökkent, a szállítási ágazatban nőtt az „alkalmazottak” létszáma. A web korlátja a kiszállítás, 150 milliárd forint előtt meg is állt a havi csúcs, sőt, az év végi webköltekezés is. A webáruházi, logisztikai dolgozókat nagyon meg kell fizetni. Drága mulatság a házhoz szállítás – írja a blokkk.com internetes kereskedelmi szakportál.

Tavaly fékeztek a növekedésben a webáruházak, a korábbi évek 30-40 százalékos növekedése 17 százalékra mérséklődött.

A black friday napokkal teleszórt novemberben 0,9 százalék, az ajándékvásárlás csúcsidőszakának számító decemberben pedig 4,2 százalék mozgást jelzett a statisztika növekedési mutatója. Ami finoman szólva is szokatlannak számít ezen a piacon, pláne úgy, hogy a kormányzat több olyan intézkedést is hozott, amely kifejezetten kedvező hatással volt a háztartások fogyasztási aktivitására.

A helyzet azonban az, hogy a növekedésnek a szállítási kapacitások szükössége és költsége nagyban vet gátat. Mindez pedig arra mutat, hogy a hagyományos kiskereskedelemben eladott terméken nagyobb haszon van, mint a kiszállítottakon. A boltokban a foglalkoztatottak száma a 2016-os 390 ezres csúcsról 2020-ra 370 ezer főre esett. Az elmúlt tíz esztendő során ilyen kevesen még nem dolgoztak a boltokban. Pedig közben csúcsra futottak a vásárlások. 2021-ben 19 ezerrel kisebb volt a foglalkoztatottak száma, mint a járvány előtti 2019-ben. Az utolsó negyedévben pedig 27 ezerrel kevesebben állták a karácsonyi rohamot, 2019 utolsó hónapjához képest. Csökkent persze a boltok száma is közben. Mindez azt mutatja, hogy a hagyományos kiskereskedelemben jelentősen javult az egy főre, vagy akrár az egy négyzetméterre jutó forgalom.

Közben a szállítási ágazatban (ami persze az egész nemzetgazdaságot kiszolgálja)

2021 utolsó negyedévében 292 ezer fő volt a foglalkoztatottak száma, az egy évvel korábbinál 28 ezer fővel több.

Ez önmagában nem jelenti azt, hogy a kiskereskedelmi dolgozók futárnak állnak, egyszerűen annyit jelent, hogy a webes értékesítés túlnötte a kereteit. Továbbá azt is jelenti, hogy a logisztikai területen jobban lehet keresni, mint az amúgy emberhiánnyal (is) küzdő kiskereskedelem. A boltosok logisztikai dolgozók iránti igényt mutatja, hogy jócskán többet fizetnek a sofőröknek, raktári dolgozóknak, mint az eladótérben ügyködőknek. A sofőrök 700-800 ezer forint javadalmazást érhetnek el. A targoncás, vagy más raktári dolgozó is többet keres az eladótérinél, például az Aldinál a bolti dolgozó kezdő fizetése 377 ezer forint, a raktári dolgozóé 413-502 ezer forint között mozog (műszakbeosztástól függően). Ezek nagyjából mutatják, hogy futárként milyen elvárásai vannak egy dolgozónak. Ráadásul ők jellemzően vállalkozóként vesznek részt a kiskereskedelemben és egyre inkább felmerül bennük a gondolat, hogy jó lenne részesülni azokból a szociális juttatásokból, amelyhez egy bejelentett munkavállaló hozzájut.