Digipara van, de van ellenszer

Hírek
Itt van a nyakunkon a digitalizáció, amit meg kell érteni, tudni kell jól használni, amihez megfelelő képességek is kellenek. Utóbbiakat viszont nem lehet csak úgy felcsipegetni, de erre vannak programok egyéneknek és a vállalati szereplőknek egyaránt.

Fejleszteni kell a digitális kompetenciákat, merthogy új világ van és még újabb jön, lassan a turmixgép is mesterséges intelligenciát kap, s hát nem csak a munka világa, sőt, az egyszerű hétköznapok is “digitalizálódnak”, halljuk és olvassuk reggel, délben és este is. Az elmúlt esztendők adatai szerint a képzésekre egyre nagyobb szükség van nem csak Magyarországon, hanem az Európai Unióban is. Az Európai Bizottság (EB) jelentése szerint az unió lakosságának közel fele nem rendelkezik a szükséges digitális ismeretekkel, az előrejelzések szerint 2020-ig bezárólag közel egymillió állás marad majd betöltetlen az ismeretek és a képességek hiánya miatt. A digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő mutató (DESI) alapján Magyarország csak a 21. helyen áll a 28 EU tagállam sorában, így hazánk a lemaradó országok csoportjába tartozik. A jelentésből az is kiderül: a fejlődésre leginkább az üzleti szférában van szükség.

Adódik a kérdés, hogy hol és hogyan sajátíthatók el e készségek, erre pedig egy lehetséges választ éppen a digitalizációt egyik leginkább erősítő, a világ egyik legnagyobb tech-vállalata adta meg még tavaly márciusban. A Google ugyanis ebben az időszakban indította el Magyarországon a Digital Workshop ingyenes online tanfolyamát azzal a céllal – mint azt a vállalattól a Figyelő Online megtudta – hogy “mindenki számára biztosítsa a lehetőséget a digitális készségek elsajátítására”. A program tavaly mintegy tizenkilencezer embert ért el, 2017 áprilisára már huszonkettőezerre emelkedett.

Az online képzés számos más európai országban is elérhető, többet között az Egyesült-Királyságban, Franciaországban, Spanyolországban, Hollandiában. A régiónkból pedig többek között Lengyelországban, Romániában, Csehországban, Ukrajnában. A programot mindig a helyi igényeknek megfelelően alakítják, annak alapján, hogy a munkakeresőknek, a kis- és középvállalkozásoknak vagy egy meghatározott szektornak van-e leginkább szüksége a támogatásra.

Persze a kompetenciafejlesztés igénye nem csupán az egyén szintjén jelenik meg, hiszen a gazdasági és a vállalati szféra is erősen küzd a kihívásokkal, miközben igen sok mérés azt mutatja, hogy nem igazán vannak felkészülve sem technikailag – de ami talán fontosabb – fejben sem a valóban jelentős átalakulásokra. Persze lehetőségek vannak; ahogy a Figyelő (2017/21) is írja, tavaly indult el az Európai Unió és magyar kormány támogatásával a Modern Vállalkozások Program (MVP). A Magyar Kereskedelmi Iparkamara (MKI), a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség és az Infotér Egyesület által életre keltett, a vidéki kkv-k digitális kompetenciafejlesztését célzó programra már kilencezer vállalkozás regisztrált. A folyamatba ugyanakkor néhány hónapja a Google is beszállt, a már említett Digital Workshop programját kibővítette, így az idén kifejezetten a magyar kis- és középvállalkozásokat célozza meg. Annak érdekében, hogy a képzés minél több itthoni céget tudjon elérni, a tech-óriás közös eseménytervet dolgozott ki az iparkamara által életre hívott MVP-vel. A tervek szerint a kkv-k az év végéig összesen 17 városban hallgathatnak meg a növekedésüket célzó előadásokat, és több mint 30 városban akár személyes konzultációra is jelentkezhetnek.

A digitalizáció emberi, társadalmi és gazdasági szempontból is a fejlődés alapjául szolgál már most is, és ez az elkövetkező években még inkább jellemzővé válik – álltja a keresőóriás. ​ ​Hatással van többek között a munkaerőpiacra,​ ​a pénzügyi infrastruktúrára, ​​de​ az oktatásra és az egészségügyre is. ​Nagyon fontos ezért, hogy a munkakeresők és az üzleti szféra is rendelkezzen a szükséges digitális tudással és eszközökkel, amelyek lehetővé teszik számukra a digitális világ adta lehetőségek hatékony kihasználását. A program által támogatott ​kis- és középvállalkozások​​ esetében is azért van szükség erre a szemléletre, hogy megtartani, illetve növelni tudják a versenyképességüket, ezzel pedig nem csak magának a vállalkozásnak, hanem az adott ország gazdaságának növekedéséhez is hozzájárulnak. Legyen szó arról, hogy külföldi piacokra terjesztik ki tevékenységüket, vagy egyszerűen hatékonyabbá teszik működésüket az adott országban.

 

Ezek is érdekelhetnek

További híreink