A kantoni hajógyárban elkészült a BYD első, saját tulajdonában lévő autószállító tengerjárója, amely hétezer jármű befogadására képes. A hét végén a dokkban az utolsó simítások elvégzése után megtartották az avatóünnepséget, innen a „vízi jártasság” megszerzése lesz a következő lépés, mielőtt a BYD tengerentúli exportját lebonyolító monstrumot szolgálatba állítják.
A cég vezetői úgy döntöttek, hogy nem írnak hagyományt, s a januárban átadott első, nem a tulajdonukat képező, de az igényekre szabott BYD Explorer No. 1. után nem a kettes sorszámot húzzák, hanem a tengerjáró a BYD Hefei nevet kapja, a világelső új generációs járműgyártó egyik telephelye után.
Hamarosan jön a BYD Szeged?
A sorminta innen a cég ígérete szerint a BYD gyártóbázisok nevével folytatódik, így remélni lehet, hogy a vállalat által 2022 októberében sajtóhírek szerint 710 millió dollárért megrendelt hat óriás autószállító egyikére majd a BYD Szeged felirat kerül. Más információk szerint a teljes flottát nyolctagúra tervezik, de ez menetközben, a globális kereslet alakulásától függően változhat.
Az sincs természetesen kizárva, hogy a BYD hajói bérszállítást is végezzenek hazai szektortársaik megbízásából az úgynevezett roll on-roll off (ro-ro) rendszerű hajókkal. A BYD Explorer No. 1. eddig két európai utat teljesített, elsőként a németországi bremenhaveni kikötőben, másodjára, augusztusban a spanyolországi Santander kikötőjében szabadult meg szállítmányától.
Hogy sűrűsödnek-e az európai útjaik, az nagyban függ a Kína- és az EU között zajló vámtárgyalások kimenetelétől. Mint ismert, a szokásos 10 százalékos alapvám felett sávosan, 36,3 százalékig terjedő büntetővámmal sújtják július óta a kínai elektromos autókat a gyártók versenytorzító állami támogatása miatt.
A megoldásról, a kereskedelmi háború megelőzéséről intenzív tárgyalásokat folytatnak a felek. A vámok véglegesítéséről november elején kellene döntenie az Európai Bizottságnak, de a kérdésben a kezdeti felbuzdulás után egyre több már a tamáskodó vélemény a tagországok körében.
A környezetvédelemre is adnak a kínaiak
A BYD Exlorer No. 1. félig kínai projektje egyébként érdekes útvonalat írt le: a sencseni autógyártó az izraeli Eyal Ofer tulajdonában lévő, monacói székhelyű Zodiac Maritime-nél rendelte meg a hajót, amelyet az üzletember a pekingi állami vagyonkezelő alá tartozó China International Marine Containers Group (CIMP) leányvállalatával, a kantoni Guangzhou Shipbuilding Internationallel (GSI) építtetett meg, végül – afrikai szálként – Libériában vetette lajstromba. A hajót a Zodiac Maritime-től bérli a BYD, a szakképzett személyzettel együtt. Ehhez képest
most egyszerűbb a helyzet, a gyártó ugyanaz, a megrendelő-tulajdonos is egy személyben a BYD lesz,
arról viszont még nincs hír, hogy ki és milyen zászló alatt üzemelteti a hajót. A BYD flottája egyébként sorozatgyártású, azaz nincs és nem is lesz eltérés a kialakításukban. Ennek megfelelően a kantoni hajógyárban
- 199,9 méter hosszú,
- 38 méter széles,
- 9 méter mélyre merülő,
- 18,5 csomó (34 kilométer per óra) sebességű
tengerjárók készülnek, egy kaptafára. A kínaiak egyébként már a tengeri áruszállításra is vonatkozó, szigorodó kibocsátási szabályoknak is elébe mentek, az óriáshajóikat két fő üzemanyagtartállyal szerelik fel, ezeket cseppfolyós földgázzal (LNG) töltik meg, s ez lesz a hajót mozgásban tartó első számú energiaforrás.
A teljes cikk itt olvasható.
Fotó: CnEVPost