Alaposan felforgathatja a helyi munkaerőpiacot a BYD gyár megjelenése Szeged térségében. Mint ismert, a Tesla riválisának tartott, szintén elektromos autókat gyártó kínai vállalat közvetlenül karácsony előtt jelentette be, hogy a Csongrád-Csanád vármegyei székhelyén építi fel első európai üzemét, ahol nem csupán az összeszerelés, hanem gyártás teljes vertikuma jelen lesz.
Mindez jó hír Szeged számára, hiszen a várost eddig elkerülték a befektetők, legalábbis a helyi iparűzési adóbevételek alapján, ugyanakkor feladja a leckét a cégnek és a munkaerő-toborzó irodáknak, hogy megtalálják a még fellelhető munkaerőt, ha igazak azok a hírek, hogy a kínaiaknak több ezer dolgozóra lesz szükségük.
Amit biztosan nem Csongrád- Csanádban fognak megtalálni: a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint 2023 harmadik negyedévében a vármegyében mindössze 2,1 százalékos volt a munkanélküliségi ráta, ami nemcsak az egyik legjobb munkaerőpiaci adat Magyarországon, hanem kvázi teljes foglalkoztatottságnak felel meg, tehát innen bevonni munkaerőt a gyár működésébe, szinte lehetetlen lesz.
Viszont ugyanez már nem mondható el a szomszédos Békésről, ami holtversenyben Szabolcs-Szatmár-Bereggel országosan a legrosszabb foglalkoztatottsági mutatóval rendelkezik, a 9,1 százalékos munkanélküliségi ráta másik oldalról viszont jókora potenciális munkarő-tartalékot takar. Illetve ott lehet még megoldásként Bács-Kiskun vármegye szegényebb déli része, továbbá Szerbia északi, magyar lakta területei. Utóbbi mellett szól, hogy kifejezetten közel van a határ, Magyarkanizsa például majd 30 km-rel van közelebb, mint Szegedtől 60 km-re fekvő békés vármegyei Orosháza, bár a határátkelés egyáltalán nem zökkenőmentős, lévén Schengeni határról van szó.
A cikk teljes terjedelemben a Világgazdaság oldalán olvasható