Az, hogy az M3-as metró felújítás idején ideiglenesen kialakított metrópótló sávokat a pótlóbuszok mellett a 100E is használni tudta, járulékos haszonnak volt tekinthető. Viszont ezek fenntartása a metró felújítását követően, szinte kizárólag a 100E buszok számára nem indokolt – írta a Világgazdaság megkeresésére a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Ez azért meglepő, mert egy évvel korábban, ugyancsak lapunk érdeklődésére a BKK azt közölte: a 100E jelű autóbuszok közlekedésének segítése is indokolja a buszsáv megtartását, amely a turizmus miatt egyre sűrűbben, egyre magasabb kihasználtsággal működik.
Pontosan erről beszélt már többször Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár, aki hangsúlyozta, a 100E a semmiből óriási utasforgalmat épített fel, sok milliárd forint bevételt termel a BKK-nak, és nem más járatoktól, hanem a taxiktól szerzett utasokat – ezt veszélyezteti az Üllői úti védett kerékpársáv. A szakember kiemelte, itt fordult elő először Budapesten az, hogy a kerékpáros infrastruktúra nem az autós közlekedés, hanem a buszközlekedés kárára jött létre, és nehéz ma olyan tömegközlekedéssel foglalkozó szakembert találni, aki azonosulna az Üllői úti buszsáv megszüntetésével.
Korábban sem volt buszsáv, de…
Karácsony Gergely kabinetfőnöke, Balogh Samu szerint érdemben fel sem vetődött, hogy megmaradjon a buszsáv az Üllői úton a 100E kedvéért – ez ugyebár a BKK korábbi reakciója alapján nem igaz –, ám azt ő is elismerte, hogy a busz közlekedése „óhatatlanul kiszámíthatatlanabbá válik”.
Erre számtalan példát lehetne sorolni, a 2200 forintos jegyárral közlekedő 100E 30-35 perc helyett akár 50 percnél is hosszabb ideig teszi meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és a Deák Ferenc tér közötti utat – és egyre több kép terjed arról, hogy a busz a dugóban araszol, miközben a kerékpársávot nem használja szinte senki. Vitézy Dávid arról is írt, hogy a 6-8 percenként járó busszal a városban sok helyen együtt tud haladni a kerékpáros forgalom, és Budapest más pontjain bőven vannak ugyanilyen sűrűn közlekedő járatoknak saját sávjai.
A BKK-t annak kapcsán kerestük meg, van-e terv arra vonatkozóan, hogy ha technikai okok miatt metrópótlásra kerül sor az M3-as vonalán, akkor a pótlóbuszok ütemes közlekedését hogyan lehet megoldani az Üllői úton. A cég azt válaszolta, az Üllői úton kialakított, védett kerékpársávok és a metrópótló buszok közlekedése előtt általános gépjárműforgalmi sávok voltak, tehát egy váratlan metrópótlás idején korábban személyautók haladtak abban a sávban.
„Ennek ellenére, akkor még az újságírókban nem vetődött fel problémaként a metrópótlás kezelése. Bízunk benne, hogy ezek az aggodalmak csupán azért kerültek most napirendre, mert a Budapesten szokatlannak számító pollerek miatt kiemeltebb figyelmet kap ez az útszakasz” – írta a BKK, amely arra a tényre nem tért ki, hogy ha személyautók is haladtak abban a sávban, értelemszerűen könnyebb volt a buszok dolga a forgalomban, mint most, hogy a külső sáv néhány arra járó kerékpárost leszámítva üres.
A cikk teljes terjedelemben a Világgazdaság oldalán olvasható
Címlapkép: Magyar Nemzet