Bürokráciacsökkentés az állampolgárok szolgálatában

Hírek
Már korántsem a végeláthatatlan papírmunka, a hosszú sorok és a magas költségek jellemzik az ügyintézést. A kormány egyik kiemelt céljaként hirdette meg a közigazgatás újjászervezését, melynek középpontjában az egyszerűbb, gyorsabb és olcsóbb ügyintézés feltételeinek megteremtése áll.  

Noha az államigazgatás áramvonalasabbá tétele a rendszerváltás óta valamennyi kormány célkitűzéseként megjelent, ugyanakkor mind az ügyintézés idejében, mind a költségek csökkentésében érdemi előrelépésre lényegében 2010 után került sor. 

A számos konfliktussal járó fejlesztés első lépéseként a kormány szakított a korábbi szocialista-liberális vezetés idején kialakult felfogással, és a nagyobb egységekből felépülő regionalizáció helyett hét éve a decentralizáció jegyében igyekszik minél közelebb vinni az államigazgatás végpontjait az emberekhez. E felfogás mentén alakították ki ismét a járási hivatalokat, jött létre 270 kormányablak, valamint segítik ügysegédek a kisebb településeken élőket hivatali ügyeik intézésében.

„Érezhető a különbség. Korábban szabadságot vettem ki előre, ha tudtam, hogy valamilyen papírmunka miatt be kell mennem a hivatalba. Most előre foglalok időpontot, tudom, hogy milyen papírokat kell magammal hoznom, negyed óra alatt végzek” – fogalmazta meg tapasztalatait az ügyintézésről érdeklődésünkre a könyvelőként dolgozó József, mielőtt sorszáma megjelent volna a légkondicionált kormányablak egyik monitorán. 

A szolgáltató közigazgatás egyre hatékonyabban segíti az ügyintézést. Mára mintegy 1500 ügytípust végezhetnek el a különböző államigazgatási pontokon, az elektronikus ügyintézés különböző formái pedig egyre népszerűbbek a lakosság körében.  

Az ügyintézési határidők és a kevesebb adminisztrációs teher mellett a kormány meghirdette az állami rezsicsökkentést is, így számos igazolvány mára ingyenesen igényelhető. Illeték, illetve díjmentes lett a személyi igazolvány, a lakcímkártya, és az első jogosítvány kiállítása, ahogy a hatósági erkölcsi bizonyítvány kiadása, a felsőoktatási felvételi díja és az örökléssel kapcsolatos ingatlan-nyilvántartási eljárás is. A terhek csökkentését és a szolgáltatói szemlélet erősödését jelzi, hogy 2016-tól a Nemzeti Adó- és Vámhivatal csaknem másfélmillió magánszemély adóbevallását készítette el. A bürokráciacsökkentés jegyében így mintegy 10 milliárd forint maradt az állampolgárok zsebében.

A bürokratikus terhek csökkentése ugyanakkor nemcsak a magánszemélyek, hanem a vállalkozások esetében is elindult. A tavalyi évtől kezdve 20 hatósági eljárás díja szűnt meg, így közel egymillió ügyben mintegy 2,5 milliárd forintot takarítottak meg a hazai vállalkozók. Az állami rezsicsökkentés idén is folytatódik. Idén márciustól ingyenessé vált a többi között a cégbejegyzés és a közzétételi költségtérítés, a hatósági bizonyítvány egyéni vállalkozók nyilvántartásából történő kiállítása, valamint az anyakönyvi kivonat kiállítása is. A bevezetett módosítások révén újabb 2 milliárd forintot takarítottak meg az állampolgárok.

Tématámogatás. Készült Magyarország Kormánya támogatásával.

Borítókép: MTI/Balázs Attila

Ezek is érdekelhetnek

További híreink