Biztosítási forradalom

Hírek H.Gy.
A hagyományos biztosítási területek mellett egyre fontosabbá válnak a személyre szabott termékek. Ezek ma elsősorban a pontosan meghatározható eseményhorizontokhoz kapcsolhatók, a fő vonzerejük pedig az automatizáltság.

TOP200 Tartalom

A 2018-ban a biztosítási informatikai piacot jól ismerő pénzügyi és informatikai szakemberek álltak elő azzal az ötlettel, hogy biztosítani lehet a nyaralást az időjárás függvényében. Az ötletből projekt, majd egy fintechcég lett. Így jött létre az Insurwiz. A társaság kifejezetten a hagyományos biztosítási termékek mellé adható kiegészítő fedezetekben gondolkodott.

Az első projektjük egy időjárásalapú biztosítás volt, ami leegyszerűsítve arról szólt, hogy ha valaki nyaralni ment, de a nem várt rossz idő miatt nem tudta élvezni a pihenést, akkor az automatikus kártalanítási összeget még a nyaralás alatt felhasználhassa a többletkiadásaira, legyen az egy extra program, egy vacsora vagy a szállás meghosszabbítása. Ferenczi Ádám, az Insurwiz ügyvezető igazgatója elmondta, olyan terméket szerettek volna, amely pontosan meghatározható események alapján működik (a hőmérséklet és a csapadék például ilyen), illetve olyan rendszert szerettek volna kialakítani, amely teljes egészében automatizált, a biztosítás megkötésétől az esetleges káresemény vizsgálatáig és a kártalanításig.

A lehetőségre biztosítóként az Aegon figyelt fel 2019-ben. A projektet az Aegon kérésére továbbgondolták – mondta Ferenczi Ádám –, és egy olyan termék kialakítására szerződtek, amely nem a nyárra, hanem a télre fókuszál. Mint mondja, ez egy kicsit nehezebb feladat volt, hiszen például a sípályák akkor is használhatók, ha épp nem esik hó, az időjárási adatokból nem állapítható meg egyértelműen, hogy az ügyfél nem tudta maradéktalanul élvezni a téli sportolást. A legjobb megoldást a sífelvonók működésének követése jelentette. A terméket 2020-ban vezették be, majd kitört a pandémia.

Nagyjából másfél hónapig működött a termék, amely arra volt elegendő, hogy lássuk, hogyan viselkedik élesben a rendszer, és tanuljunk belőle – tette hozzá Ferenczi Ádám. Az is pontosan látszott, hogy a termék önállóan nem áll meg a lábán, hiába extra és hiába áll mögötte szexi technológia, nehéz önálló biztosításként értékesíteni. Ugyanakkor az is látszott, hogy van lehetőség az úgynevezett parametrikus biztosítási termékekben, a technológia pedig adott mind a személyre szabáshoz, mind a teljes automatizáláshoz. Ez pedig előre vetíti a biztosítási piac változását.

A cég a pandémia alatt sem távolodott el az utasbiztosítási területtől, 2021-ben tárgyalásokat kezdett az Allianz Magyarországgal egy repülőgépjárat késésének, törlésének biztosításról, amely jóval nagyobb adatbázist igényelt, mint a korábbi termék – ám ebben az esetben egzaktabbak a káresemények, hiszen egy gép vagy késik, vagy nem. Ezt a szolgáltatást az Allianz a saját utasbiztosítási termékébe építette be. Az indulást jól időzették, 2022 májusában került a piacra, pont abban az időszakban, amely a légiközlekedés legkaotikusabb periódusa volt. A termék jól vizsgázott, már több mint kilencezer járatot követett a rendszer. Az Insurwiz első tőkebefektetője a Solus Capital lett, amelynek segítségével a cég növekedési pályára állt, a jövőben a megoldás külföldi piacait keresik, és szívesen újragondolnák a sípálya-biztosításukat is, emellé pedig behoznának egy katasztrófalapú biztosítási szolgáltatást. A cél az automatizálható utasbiztosítási szolgáltatások kínálata. A rendelkezésre álló technológia és a know-how messzire mutat, hiszen a nagy biztosítók szívesen dolgoznak olyan startupokkal, mint az Insurwiz azokon a piacokon, amelyek távolabb esnek a hagyományos szolgáltatásaiktól.

Fotó: Insurwiz

Ezek is érdekelhetnek

További híreink