Bezuhant a vízi szállítás

Hírek H.Gy.
Kevesebb árut és rövidebb úton fuvaroztak tavaly Magyarországon 2021-hez képest, leg-nagyobb mértékben, 26 százalékkal a vízi szállítás esett vissza, de csökkent a vasút és közút teljesítménye is, elsősorban a háborús helyzet és az aszály miatt. Az intermodális forgalom, amelynél több szállítási mód kombinációjával jut el a célállomásra az áru, ugyanakkor bővülni tudott – derült ki a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) felméréséből.

Nem volt jó éve a hazai árufuvarozásnak tavaly, a nemzetközi gazdasági nehézségek, az ener-giaárak megugrása, az infláció, az orosz-ukrán háború, valamint az aszály okozta terméskiesés miatt visszaesett az áruszállítás Magyarországon. A közúti, vasúti és vízi áruforgalom volumene (261 millió tonna) 6 százalékkal, teljesítménye (50,2 milliárd tonnakilométer) 0,5 százalékkal csökkent tavaly 2021-hez képest.
Az orosz-ukrán háború a lengyel-fehérorosz határra korlátozta az Ázsia és Európa közötti se-lyemút forgalmát, elkerülve Magyarországot. Ráadásul a megugró orosz-kínai kereskedelem mi-att kapacitáshiány lépett fel a transzszibériai vasúton. Ugyanakkor a háború következtében új szállítási irány is született: mind az ukrán import-, mind az exportforgalom megindult az adriai kikötők és Ukrajna között, ami azonban novemberben az ukrajnai infrastruktúrát ért támadások miatt nagyon visszaesett. Európán belül a szervezetlen felújítások miatt veszített versenyképes-ségéből a vasút, amihez hozzáadódott az energiaköltségek növekedése, amely a vasutat rosz-szabbul érintette. Ezért a korábbi tendencia megfordult, és a vasútról a közútra terelődött a forga-lom egy része.
A nagy szárazság rendkívül rossz hatással volt a vízi szállításra. Mivel nem termett elégendő gabona, visszaesett az export. Ráadásul kapacitáshiány is fellépett a háború hatására. Az uszá-lyok az aldunai kikötőkből szállították az ukrán exportgabonát. Egyedül a belföldi vízi szállítás nőtt szerény mértékben, de ez nem tudta ellensúlyozni a kieső nemzetközi forgalmat, így ösz-szességében negyedével kevesebb árut szállítottak tavaly vízen, mint 2021-ben.
Az MLSZKSZ adatai szerint eközben a Magyarországot érintő tengeri konténeres forgalom 6,4 százalékkal nőtt tavaly.
Az elmúlt években az európai uniós átlagot meghaladva bővült a magyarországi intermodális forgalom. Az MLSZKSZ most arra számít, hogy az idén az intermodális szállítás teljesítménye a tavalyi szinten marad. „Számos ipari fejlesztés, illetve logisztikai beruházás zárult le, például a dán JYSK több országot kiszolgáló ecseri központja idéntől szolgáltat, az eMAG Dunaharaszti-ban épülő nagy elosztóközpontja szintén a második félévben fog bekapcsolódni a logisztikai fo-lyamatokba. Az új beruházások által generált bővülő forgalom kompenzálni tudja a nehéz gazda-sági helyzet miatt várható visszaesést” – mondja Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke.

Borítókép: Figyelő

Ezek is érdekelhetnek

További híreink