Egymilliárd dollárnál is többet költött a svéd Spotify a podcast-birodalma felépítésére. Olyan nagyágyúkat igazolt, mint Kim Kardashian, az Obama házaspár, vagy Harry herceg és Meghan Markle. A cég 286 millió dollárért vásárolt podcast stúdiót, 250 ezer dollárba került egy-egy exkluzív epizód. Ám a temérdek pénz eddig nem térült meg. A Wall Street Journal témában jártas embereket idéz: szerintük, a műsorok többsége veszteséges, ezért a Spotify csökkentette a létszámot és lemondott programokat, hogy fékezze a pénz elégetését. A cég az idei első fél évben 6,2 milliárd eurós bevételt jelentett és 527 millió eurós veszteséget könyvelt el. Igaz, a szakmában senki sem keres sok pénzt a podcastokkal, de a Spotify a versenytársainál jóval többet költött, így sokkal többet veszíthet a beruházáson, mint óvatosabb riválisai. Mindesetre a Google és az Apple audiostreaming üzletágai jövedelmezőbbek.
Az Interactive Advertising Bureau adatai szerint, a podcast bevételek az Egyesült Államokban idén várhatóan elérik a 2,3 milliárd dollárt, ami 25 százalékos növekedés az elmúlt évihez képest. A prognózis azzal számol, hogy 2025-ig megkétszereződik az iparág bevétele. Ám ez csupán apró szelete a 200 milliárd dolláros digitális hirdetési tortának. A Spotify egy olyan iparág csúcsára jutott, amely kevésbé jövedelmező, mint amilyennek 2018-ban látszott. A tét irracionálisan nagy ehhez a kicsiny piachoz képest, de mire ezt észrevették, már elhagyták a kifutópályát – mondta a Spotify befektetéseiről Evan Shapiro médiatanácsadó és producer. Bár a podcast-hallgatók köre növekszik, de a különféle streaming platformokról özönlenek a műsorok. Emiatt a Spotify azt tapasztalta, hogy az exkluzív podcastok, melyek költsége 29 millió euróval nőtt az idei első félévben, általában nem vonják el az előfizetőket a riválisoktól. A Spotiy menedzsmentje úgy véli, jó úton halad, hogy a podcast üzletág nyereséges legyen jövőre. Júniusban 220 millió előfizetője volt a prémium szolgáltatásnak, s 100 millió podcast-hallgatója, ami tízszerese a 2019-es számnak. Ám a jövedelmezőségi célt számonkérő befektetőket ez nem hatotta meg. Igaz, a Sirius, az iHeart, az NPR és más podcast-riválisok is elbocsátásokra és költségvetési megszorításokra kényszerültek. Ami része a média- és technológiai vállalatok körében az idei nagyobb költségcsökkentési trendnek. A vállalat júniusban 200 alkalmazottat bocsátott el, ami a munkaerő 2 százaléka, és kiselejtezett tervezett bemutatókat, hogy mérsékelje a költségeket. Júliusban a Spotify egy dollárral, havi 10,99 dollárra emelte az alapelőfizetések árát.
Borítókép: Fotó/ AFP