Az előzetes számításoknál magasabb lett az infláció augusztusban, ami egyértelműen az üzemanyagáraknak tulajdonítható. Csak egy hónap alatt 8 százalékkal nőttek az üzemanyagárak, ami azért érdekes, mert a fogyasztói kosárban, amiből az inflációt számolják, jelentős a részarányuk, ráadásul gyakran keresett termékek.
A Világgazdaság elemzéséből kiderül, a környező országokat megvizsgálva Magyarországon az egyik legmagasabb az üzemanyagok ára jelenleg. Szlovákiában és Ausztriában drágább a 95-ös alaptermék, míg Bulgáriában és Romániában jelentősen olcsóbb, akár 80-90 forinttal kevesebbe kerül. A hazai benzinár 31 forinttal haladja meg a környező országok benzinárának átlagát.
A gázolaj esetében a magyar piaci ár a második legmagasabb, a hazai 651 forintos literenkénti dízelárnál csak Ausztriában tapasztalható magasabb (665 forint). A vizsgált országok közül Lengyelországban (557 forint) és Bulgáriában (545 forint) a legalacsonyabb a dízel literenkénti ára, az átlagos árkülönbözet, amivel idehaza többe kerül a gázolaj alaptermék a szomszédainknál, negyven forint.
A háttérben országspecikikus és nemzetközi tényezők állnak. Utóbbiakhoz sorolható Oroszország és Szaúd-Arábia termeléscsökkentése (a kínálatcsökkenés és vagy a keresletnövekedés árfelhajtó tényezők), míg az országspecifikus tényezőnek számítanak a tranzitdíjak valamint a gyenge forint. Az ukrán tranzitdíjak három és félszeresér drágultak, a horvát díjak pedig magasak voltak, most a piaci átlagár öt és félszeresét teszik ki.
És bár a járműüzemanyag árának alakulása érdemben befolyásolja a hazai inflációt, (az augusztusi adathoz 0,4 százalékot tett hozzá), nincs veszélyben az év végi egy számjegyű infláció. Ezt viszont csak egy hónappal később, várhatóan októberben érhetjük el.
Borítókép: Németh andrás Péter /Szabad Föld