Szinte már közhellyé vált azt emlegetni, hogy a vásárlásokra egyre inkább az interneten kerül sor. Az online áruházak aranykorukat érik, miközben az utcákat szegélyező boltok lassan csődbe mennek. Ám ez egy olyan közhely, ami nem igaz. Vagy legalábbis nem teljesen. Erre jó példa maga az Amazon, a világ legnagyobb online áruháza, amelyik csak tavaly 136 milliárd dolláros forgalmat hozott össze. A webes mamut újabban egyre inkább kacsingat az offline világ felé: Amerikában épp a napokban nyitották meg a hetedik könyvüzletüket. Az első még 2015-ben kezdte meg a működését, a tervek szerint pedig év végére már 13 boltjuk lesz az Államokban.
„Sokan kérdezik tőlem, hogy ez csak egy bemutatóterem? Ilyenkor azt szoktam mondani, hogy nézzenek körbe mennyi könyv van a polcokon. Tényleg úgy tűnik, hogy ez csak egy bemutató helyszín?” – teszi fel a költői kérdést az Amazon Books alelnöke, Jennifer Cast.
De vajon az Amazonnak miért van szüksége egy hagyományos boltra? Nos, felfigyeltek rá, hogy a kisebb vetélytársaik személyes találkozókkal, például az írók felolvasásaival jó pár embert meg tudnak mozgatni és ezzel elszipkázzák a vásárlóik egy részét. A siker úgy tűnik nem lehet teljes valódi boltok nélkül.
Viszont általába véve jól látszik, hogy a fizikailag is létező üzletek hosszútávú sikerét igazán digitális fejlesztésekkel lehet bebetonozni. Jó példa erre a Target esete. Az USA-ban a Walmart után ők a második legnagyobb kiskereskedők. Hamarosan külön üzletrészt alakítanak ki azoknak a vásárlóknak, akik gyorsan akarnak végezni. Így akit nagyon szorít az idő, annak nem kell végigcaplatnia a polcok útvesztői közt: ha csak néhány élelmiszert akarnak venni pillanatok alatt végezhetnek: a gyorsaságot az automata kasszák is segítik. Mi több, külön pultrészt alakítanak ki az online rendelt áruk személyes átvételére.
A vállalatnál egyébként egy időben tervbe vették egy olyan bolt megépítését is, ahol robotok hozták volna ki az online megrendelt árukat. Brian Cornell vezérigazgató a Las Vegas-i Shoptalk konferencián azonban bejelentette, hogy a pénzüket inkább olyan innovációkba ölik, ami rövidtávon is meg tud térülni.