A megkérdezett e-kereskedelmi szakértő szerint a kérdés kifejezetten összetett és nem szabad kizárólag százalékok mentén beszélni a piac alakulásáról. A GKID és az Árukereső által publikált jelentés szerint dinamika tekintetében 2016 óta a leggyengébb első féléves teljesítményét produkálta a belföldi online kiskereskedelem, amely – az előző félévhez viszonyítva, forintban kifejezve 14,5 százalékos növekedést követően – bruttó 570 milliárd forintos forgalommal zárta 2022 első hat hónapját.
A jelentés arra hívja fel a figyelmet, hogy 2021-hez képest már év elején is érezhető volt egy megtorpanás, ebben a három hónapban még 23,7 százalékos volt a növekedés, nem kis részben a gazdaságba áramló állami támogatásoknak (adóvisszatérítés, nyugdíjprémium) köszönhetően. A második negyedévben azonban már komolyan éreztették hatásukat az infláció, a háborús bizonytalanság, valamint a romló árfolyam által erősített recessziós félelmek: az április, a május és a június mindössze 7 százalékos forgalombővülést hozott az e-kereskedelemben, ami a hazai online szektor valaha volt leggyengébb növekedést mutató második negyedéve.
A kereskedői borúlátást számos világgazdasági körülmény táplálja. Az energiaárakra, a forint árfolyamára és az inflációs környezetre gyakorolt hatások jelentős mértékben változtattak a vásárlói viselkedésen is; a legtöbb kereskedő a helyzet további romlására számít. A problémát tetézi, hogy a rezsiárak emelkedése a vállalkozások közvetlen kiadásait is emeli.
A jelentés hivatkozik Baka László, az Árukereső.hu marketingvezetője által megfogalmazott gondolatokra, miszerint „az utóbbi néhány hónapban érthető módon nőtt a fogyasztók árérzékenysége, így egy kevésbé pozitív gazdasági környezetben is növekedhet az online piac akkor, ha a kereskedők jobb ajánlatokkal, kedvezőbb és összehasonlíthatóbb árakkal tudják az online rendelés felé terelni a vásárlókat.”
A gazdasági törvényszerűségeket figyelembe véve gyakorlatilag elkerülhetetlen, hogy a jelen időszaknak számos kereskedelmi vállalkozás áldozatul essen. A legkiszolgáltatottabbak azok a webáruházak üzemeltetői, akik nem tudták masszívan nyereségessé tenni a vállalkozásukat, nem fektettek energiát a tudatos adatalapú kereskedés kialakításába, illetve nem rendelkeznek jelentősebb pénzeszközökkel a profitráta javításának céljaira. Minden bizonnyal tovább fog nyílni az olló a legnagyobb webáruházak és a legkisebbek között. A netes vásárlói rutin erősödésével fokozatosan szűkül a választott és rendszeresen használt webáruházak száma. Az eMAG Dunaharasztin építi fel legújabb logisztikai központját, amely az évek óta rohamos növekedő online vásárlás kapacitásszükségleteit fogja kielégíteni. Mindeközben tovább halad az easybox csomagautomata hálózat kiépítése. Hasonló léptékű fejlesztésekre kizárólag a tőkeerős, fejlett infrastrukturális háttérrel rendelkező cégek képesek.
Kép: Pexels