Az infláció mozgatja a nagyvállalatok terveit

Hírek Tóth Balázs
Az infláció lett a legfontosabb a hazai nagyvállalatok egyéves jövedelmezőségi terveit meghatározó tényezők között – derül ki a K&H nagyvállalati növekedési indexből. A felmérés nyolcéves története során erre még soha nem volt példa.

Az eddigi legmeghatározóbb piaci tényező, a belföldi vevők helyzete szoros versenyben, de a második helyre került, harmadikként pedig továbbra is meghatározó szerepet kapnak a beszállítói árak. Az elmúlt két negyedévben meredeken ívelt fel az infláció szerepe a nagyvállalatok jövőjét meghatározó tényezők között. Így mára a pénzromlás alakulása a legfontosabb faktorrá vált a nagyvállalatok következő egyéves eredményeit meghatározó tényezők között. A K&H nagyvállalati növekedési index a magyarországi, kétmilliárd forint feletti árbevétellel rendelkező vállalatok következő 12 hónapra vonatkozó várakozásait vizsgálja. A mutató nemcsak arra ad választ, hogyan látják a következő egy évben saját helyzetüket és a hazai gazdaság alakulását a cégek, azt is jelzi, hogy a nagyvállalatok terveit befolyásoló tényezők közül melyek azok, amelyek várhatóan a leginkább befolyásolják majd a működésüket.

Az infláció esetében eddig soha nem látott emelkedés tapasztalható. Míg 2021 első negyedévében a cégek jövedelmezősége szempontjából ez volt a legkevésbé fontos elem, addig 2022 második negyedévére – a belföldi vevőket éppen csak megelőzve – ez vált a legfontosabb tényezővé.
2015. harmadik negyedévétől egészen 2022-ig várakozásaik alapján a belföldi vevők határozták meg leginkább a vállalatok jövedelmezőségét. Az idei első negyedévben azonban a beszállítói árak, majd a második negyedévben az infláció került a legelső helyre. A legutóbbi, második negyedéves felmérésben már az orosz-ukrán háború is bekerült a befolyásoló faktorok közé, ami jelenleg a hetedik legfontosabb tényező a vállalatok életében.

Az infláció azért válhatott a legfontosabb tényezővé, mert a vállalatok egyre növekvő részére gyakorol negatív hatást. 2021 negyedik negyedévéhez képest 57-ről 64-re, majd 72 százalékra emelkedett azoknak a cégeknek az aránya, amelyeknek gondot jelent a pénzromlás. Ezen belül is 8-ról 18-ra, majd 27 százalékra ugrott azoknak a vállalkozásoknak az aránya, amelyek számára jelentős negatív hatással bír. Ennek oka az lehet, hogy egyelőre csak mérsékelten nőtt azoknak a cégeknek a száma, amelyek be tudták építeni áraikba az inflációt. Az előző két negyedévben ez a nagyvállalatok 34 százalékának, most pedig 40 százalékának sikerült.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink