Az infláció átalakítja az utazási piacot

Hírek Érsek M. Zoltán
Az infláció és az energia árrobbanás hatására láthatóan megváltozott a magyar utazók preferenciája: amíg a drágább távoli desztinációk iránt csökken a kereslet, az európai nyaralások kapcsán a korábbinál is nagyobb az érdeklődés – fejti ki Bényei Zoltán a DERtour Hungária kereskedelmi és marketing menedzsere.

„Miközben a covid kirobbanása után hónapokig azzal foglalkoztunk, hogy az utasok által lemondott utakat időben törüljük, a sikeres újra indulás egyik záloga az volt, hogy sikerült megőrizni a csapatot és touroperátorként, vagyis utazásszervezőként sikerült együttműködni a partner irodákkal abban, hogy amennyire lehet ne a törlésben, hanem az utazási utalványok meghosszabbításában gondolkodjanak az utasok. Ez a stratégia olyannyira bevált, hogy amíg a más országok DER Touristik Deutschland leányvállalatainak többségénél 95 százalékos volt a lemondott és visszafizetett utak aránya, addig nálunk Magyarországon ez „csak” 70 százalékot tett ki” – magyarázza Bényei Zoltán.

Aki szerint a pandémia alatt a következő előrelépés az volt, hogy elkezdtek olyan utalványokat értékesíteni, amelyek két évig garantálták az utazás lehetőségét. Majd a pandémia alatti nyári utazási lehetőségeknél ismét megmutatkozott, hogy a magyarok bármi áron utazni akarnak. Jellemző, hogy 2022-ben annak ellenére sikerült elérniük a 2019-es számokat, hogy az év eleje még covid időszaknak számított.

Bényei Zoltán/Fotó: DERtour

„Honfitársaink utazás iránti vágyát jól mutatja, hogy tavaly a DERtour magyarországi leányvállalatától több magyar utazott külföldre, mint a romániaitól, ahol kétszer akkora a piac. Szerencsére ez a lendület töretlen és így idén is sikeres évre számíthatunk. Miközben egyértelműen látszik, hogy különösen az infláció és az energiaárrobbanás miatti drágulás okán érezhetően átalakul a piac. Nemcsak azért, mert a kiutazók többsége is igyekszik észszerűbben költekezni, hanem azért is, mert vannak olyan desztinációk, ahol az átlagosnál is erőteljesebben emelkedtek az árak.”

Így miközben a távoli egzotikus desztinációk közül a Maldív szigetek továbbra is tartja vezető helyét, az átrendeződésben, a tavalyihoz képest érezhetően visszaesett a kereslet az egy év alatt jelentősen megdrágult Dubaj, Dominikai köztársaság és a Seychelle szigetek iránt. Jellemző, hogy utóbbi esetében egy négyfős család számára már csak a repülőjegy is több, mint egymillió forintba kerül, ami már a tehetősebb utasokat is arra ösztönzi, hogy az európai, vagy kedvezőbb trópusi nyaralásokat keressék.

Így, miközben az egzotikus célpontok közül Zanzibár és Mauritius lépett elő a rangsorban, az utazási irodánál korábban is népszerű török, görög, horvát, ciprusi desztinációkra még a korábbinál is több – Horvátország és Ciprus esetében közel 30 százalékkal megugró – foglalás érkezett. Bényei Zoltán hozzátette: mivel a tavalyi reptéri káosz után az idei főszezon sem ígérkezik sokkal zavartalanabbnak, különösen a távolabbi desztinációk esetében továbbra is érezhető az utazási irodák iránt a covid időszakában megnövekedett bizalom. Az emberek ugyanis értékelik, hogy az irodáknak mindenütt van telepített idegenvezetőjük és helyi partnerük, ami garanciát ad arra, hogy az utasok bármerre is indulnak, biztosra mehetnek.

Borítókép: illusztráció/Fotó: Max Topchii, PuzzlePix/Shutterstock

Ezek is érdekelhetnek

További híreink