Az esküvők piacán is hódít a last minute

Hírek Szigeti Hajni
Az esküvői szezon közepén nem meglepő, hogy a Celeni divatmárka tervezőjének, Cselényi Eszternek összemosódnak a hétköznapok és a hétvégék. Tíz éve indított vállalkozásával lifestyle brandet épített: nem csupán ruhákat, élményeket is át szeretne adni a vásárlóinak.

Pénteken beszélgetünk, milyen volt ez a hete?

Az utóbbi fél évben szinte összefolynak a napok, a hetek, annyi a feladatom. Ez egyrészt jó, de nagy a tét. Fáradok, és emiatt izgulok, nehogy hiba csússzon a munkámba. Tombol az esküvői szezon, a csapatomban mindannyian fejenként három-négy ember munkáját látjuk el. Épp túl vagyunk a szalon felújításán, és most zárul egy együttműködésünk a TRESemmé hajápolási márkával, illetve a Rossmannal, amihez hajkiegészítőket készítettünk. Közben megint kezdetét vette egy bizonytalan időszak. Felső-középkategóriás ruhadarabokat készítünk, és ha megszorításokról van szó, a legtöbb nő esetében ez az, ahol spórolni kezd. Az anyagok 99 százalékát külföldről hozzuk be, a gyártás lassulását, az előállítás és az üzemanyag drágulását, de az euro árfolyamváltozását is megérezzük. Az árainkon viszont nem tudunk annyit emelni, hogy ezt teljes mértékben kompenzáljuk – ezt főleg a menyasszonyi ruhák esetében látom.

 

Válsághelyzetben általában hogyan viselkedik?

Lelkesen keresem a megoldásokat. A pandémia miatt több olyan trend futott fel, ami egyébként is szívügyem, és ez megerősített abban, hogy jó irányban gondolkozom. Például készítettem egy online esküvői kollekciót. Ezt külföldre is értékesítjük, és a gyors elérhetőség miatt azoknak is kiváló, akik nem akarnak egy évig készülni a ceremóniára. A kollekcióimban hangsúlyosak a maxi ruhák és -szoknyák, amelyeket sokáig – események híján – nem tudtak hordani a vásárlók. Erre is próbáltunk ötleteket adni, és buzdítani őket arra, hogy nyugodtan keverjék a stílusokat, legyenek vagányak, és vegyenek fel tornacipővel vagy pulóverrel egy elegánsabb darabot. Legyen meg az öltözködés öröme minden körülmények között. Kiegészítőket, sálakat ugyanezen ok miatt készítek, egyre többet. Ezek arra is jók, hogy ha valaki épp nem akar sokat költeni, de szeretné egy karakteres aprósággal feldobni az outfittjét.

 

Milyen új kérésekkel találták meg a menyasszonyok ebben a szezonban?

Ami újdonság, hogy nagyon sokan az utolsó pillanatra hagyták a menyasszonyi ruha kiválasztását. Június végén is estek be olyanok, akik júliusra, augusztusra szeretnének tőlünk ruhát. Ezt – telt ház mellett – nem olyan egyszerű megvalósítani. Stílus tekintetében az egyszerűség és a letisztultság erősödik, ami régóta hódít ezen a piacon, de szerintem a magyar nőkhöz most érkezett el igazán.

 

Ma már akár a fast fashion üzletekben is vehet esküvői ruhát az, aki nem bérelni szeretne. Egyre többen vágynak viszont egyedi darabra?

Igen, és ehhez nagyon sok tervező és kitartó munkája kellett. Egyre többen kérik tőlem, hogy az esküvő után is használható ruhát alkossunk a fenntarthatóság jegyében. Az alapanyagtól függően akár be is tudunk festeni darabokat, de átalakítani, levágni szintén van lehetőség. Azért szeretem abban megerősíteni a menyasszonyokat, hogy az átalakíthatóság ne mehet az esküvői megjelenés kárára. Ha el tudják képzelni, hova fogják felvenni az utána elkészülő ruhát, akkor rendben, maradjunk ezen a vonalon. De az az elsődleges, hogy olyan esküvői öltözékük legyen, amilyenre igazán vágynak.

 

Van olyan napszak, amikor kifejezetten jól tud dolgozni?

Reggel hattól. Ilyenkor nem cseng a telefon, nincs próba. Amire egyre kevesebb az időm, az pont a tervezés, és ezen próbálok változtatni.

 

Most épp melyik kollekció jár a fejében?

Szintén a pandémiával változott, hogy nem dolgozunk már annyira előre. Most az őszi-téli kollekciót fogjuk befotózni – korábban ilyenkor már a következő tavaszi-nyárinál tartottunk. Áthelyeztük a fókuszt: nem az a célunk, hogy külföldi buyereken keresztül minél több ruhát értékesítsünk, hanem, hogy a saját vásárlóinknak kommunikáljunk. Persze, ők lehetnek akár külföldiek is.

 

A magyar hagyományok áttételesen mindig megjelennek a terveiben – legyen szó akár a tófej kerámiáról vagy Kovács Margit művészetéről. Az őszi-téli daraboknál milyen inspirációs forrást választott?

A tervezés során először rá szoktam nézni a nemzetközi trend-előrejelzésekre. Tíz-tizenkét opció közül kiválasztom azokat, amelyekkel azonosulni tudok, és hozzákötök egy olyan magyar vonatkozású érdekességet, ami számomra kedves. Most a Honfoglalás kora inspirált. Erős kutatómunkát folytattam, hiszen nagyon kevés információ, tárgy maradt fenn ebből az időszakból. Viszont azután, hogy eldöntöttem a témát, egymás után találtak rám az ide kapcsolható ötletek.

 

A nemzetközi terjeszkedés egy divatmárkánál milliárdos befektetést igényel, nyitott lenne egy ilyen lehetőségre?

Lassan építjük a külföldi vevőkörünket a webshopnak köszönhetően, és én így nyugodtan alszom. Concept store-okban jelen vagyunk, például most Ljubljanában, de voltunk már Bécsben, Berlinben is. Vagy ők keresnek meg minket, vagy utazás közben én találok rá az üzletekre, és kopogtatok be hozzájuk. Azt tapasztalom, hogy a social media-felületek fantasztikus ajtókat tudnak megnyitni, és kisebb befektetéssel is el tudunk jutni a nemzetközi célcsoporthoz. Ha már vásároltak tőlünk, akkor pedig e-mailben próbálunk folyamatos személyes kapcsolatot fenntartani a vásárlókkal. Videochaten keresztül Amerikával is tudunk egyeztetni, egyéni, méretre szabott ruhákat készíteni, és kiküldeni. Nem hiszek a konfekcióban, akár egy ujjhosszon is múlhat, hogy valaki azt gondolja egy ruhadarabról, ezt ráöntötték, vagy kevéssé elégedett a végeredménnyel.

 

Gazdasági tanulmányokat folytatott, majd angol szakra járt, és utána kezdett divattervezést tanulni. Másképp áll emiatt a szakmához?

Abszolút. De az is formált, hogy a szüleim kereskedelemmel foglalkoznak, én ezt a szemléletet szívtam magamba. Mindig is azt gondoltam, hogy vannak nálam sokkal jobb tervezők. Én viszont az első pillanattól komplex módon nézem, hogy mit, kinek és hogyan szeretnék eladni. Plusz, hogy mi lehet a sava-borsa az üzletnek, mi az a sztori, amit a ruhák mellé téve egyediek lehetünk. Nagyon jó érzés a vevőknek arról mesélni, hogyan fejlődött ki a tavaszi-nyári kollekció Kovács Margit fazekasművészetéből, és róla is megosztani érdekességeket. Számos visszajelzést kapunk arra vonatkozóan, milyen értékes információk ezek, mennyire más úgy viselni egy darabot, ha ismerik a mögötte húzódó szerethető történetet. A közösségi média felületeinkre rendszeresen teszünk ki könyveket, filmeket, programjavaslatokat. Szeretném, ha a Celeni-nő minél többet tudna meg tőlünk is a világról, a munkánkról, arról, hol élünk, hogy élmények által is kapcsolódjon hozzánk. Ez így együtt erős annyira, hogy boldoguljunk.

 

 

Névjegy

1985-ben született, Budapesten.

A KREA Kortárs Művészeti Iskolában szerzett diplomát.

 

Kedvencek

Könyv: Bulgakov: A Mester és Margarita

Zene: Chopin

Film: Anna Karenina

Ahonnan merít, ha kimerül: jóga

Ahova bármikor elutazna: a Távol-Keletre

Akivel szívesen vacsorázna: Tory Burch divattervezővel

Legjobb/legrosszabb tulajdonsága: optimista/álmodozó

 

Címlapkép: Juszku Frida

Ezek is érdekelhetnek

További híreink