Megérkezett Budapestre az első CAF-villamos, melyet Spanyolországban gyártottak és szereltek össze. Ez annak a korábban megrendelt és folyamatosan gyártás alatt lévő 51 darabos flottának a része, amellyel a jelenlegi 30-ról mintegy 40 százalékra növekedhet az alacsony padlós villamosok aránya a fővárosban. Az új jármű a próbafutások teljesítése után állhat utasforgalomba – írja a BKK.
A szükséges engedélyek birtokában tehát várhatóan még idén használatba vehetik a fővárosban közlekedők. A BKK és a BKV szakemberei még a szállítás előtt alaposan átvizsgálták a járművet, a fővárosba érve pedig további tesztek, az előírás szerinti próbafutások és hatósági engedélyeztetési eljárások várnak rá. A Spanyolországban gyártott és ott összeszerelt villamos
- 34 méter hosszú,
- a korábbinál nagyobb teljesítményű klímaberendezéssel van felszerelve,
- alacsony padlós, így a mozgásukban korlátozottak és a babakocsival vagy nagyobb csomaggal közlekedők is könnyebben fel- és leszállhatnak,
- energiahatékony, mert a fékezéskor keletkező energiát (hogyha a felsővezeték-hálózat is alkalmas arra) visszatáplálja a hálózatba.
Kialakítása tovább fejlődött a már forgalomban lévő CAF-villamosokéhoz képest: korszerűbb karosszériája miatt megújultak az oldalai, az ajtók és az azokhoz kapcsolódó belső burkolatok. Idén további villamosok érkezése várható, ezek átvétele és forgalomba állítása ütemezetten történik. Az új járművekkel először tervezetten a dél-pesti vonalakon növekedhet az alacsony padlós villamosok aránya.
Folyamatos a járműflotta megújítása
A budapesti villamosbeszerzésekkel 2021-ig 73 vadonatúj CAF állt forgalomba. A BKK 2022 novemberében további 20 rövid, majd 2023 márciusában 26 rövid és 5 hosszú (összesen 31) CAF-villamost rendelt meg. A járművek egy részét Budapesten szerelik össze (az egyik karosszériáját júniusban szállították Budapestre), egy részét pedig Spanyolországban – ilyen a most érkezett is.
2025 végétől többek között az 1-es, a 14-es, a 42-es, az 50-es és a 69-es vonalakon is tovább bővülhet a kényelmes, alacsony padlós, légkondicionált villamosok száma.
Az összesen 51 új jármű forgalomba helyezésével a tervek szerint a 2-es, 23-as és 24-es járatcsaládon, valamint az 51A és a 62A vonalakon is megjelenhetnek a korszerű villamosok, ha a szükséges európai uniós támogatás rendelkezésre áll. A flotta utolsó járműve előreláthatólag 2026. nyár végén állhat forgalomba.
A teljes cikk itt olvasható.
Fotó: Budapesti Közlekedési Központ / Facebook