Az elektromos autózásra váltással egyidejűleg az újrahasznosításban is előre kíván lépni az Európai Bizottság (EB), amely beadta a vonatkozó szabálytervezetét. Ennek sokan örültek, néhányan nagyon nem, a legtöbben azonban elvesztek a részletekben – írja a Világgazdaság.
A kiindulópont az, hogy évente hatmillió autó ér az életciklusa végére az Európai Unióban. Ezekből sok a szemételepre kerül, vagy más régiókba, főleg Afrikába, ahol leromlott állapotuk miatt rontják az útbiztonságot. Ráadásul annak dacára, hogy ezen járművek az útra nem feltétlenül alkalmasak már, alkatrészeket talán lehetne újrahasznosítani belőlük, ám e lehetőségtől egy az egyben elesik az EU, amelynek egyébként jelentős a nyersanyagigénye és -hiánya is, azaz dupla a pazarlás.
Erre hívta fel a figyelmet az EB, amely be akarja tiltani a csotrogányok exportját,
új és digitális követőrendszert akar üzembe helyezni, hogy lekövesse az ilyen járműveket, és létrehozna egy követelményrendszert is,
hogy a körforgásos gazdaság elveinek megfelelve az kerüljön vissza a használatba, ami erre alkalmas.

Már nem az új autók vannak a fókuszban Fotó: Shutterstock
Az elkövetkezendő években egyre több és több zéró kibocsátású autó kerül majd piacra, amelyekhez értékes alapanyagokra lesz szükség. Az előterjesztésünk biztosítaná, hogy amennyi alapanyagot csak lehetséges, újra felhasználjunk, nagyban csökkentve az ökológiai lábnyomot
– nyilatkozta az illetékes EU-hivatalnok, Frans Timmermans.
A legfőbb anyagok közé a műanyag, a fém és az alumínium tartozik, ezeket kéne leginkább Európában és a körforgásban tartani, ezáltal csökkenteni lehetne az import mértékét is. A belső piacért felelős biztos, Thierry Breton szerint az új hozzáállással 22 ezer új munkahely is teremthető. Az EB becslése szerint pedig 2035-ig – amikorra az e-autókra átállást is tervezik –
1,8 milliárd eurónyi (682,9 milliárd forintnyi) löketet kaphatna ezáltal az unió gazdasága, nem beszélve arról, hogy évente 12,3 millió tonna szén-dioxid kibocsátását is lehetne megspórolni ezzel.
A tervezet részletei szerint a gyártóknak könnyebbé kéne tenniük az életciklusuk végére érő járművek szétszerelését – ez konkrét használati útmutató elkészítését is jelenti –, az új autókban pedig legalább 25 százalékot kéne kiadniuk az újrahasznosított elemeknek.
Az EB pedig nem is állna meg ennyinél, idővel a személygépkocsikon túl a motorokra, teherautókra és buszokra is kiterjesztené a szabály érvényét. Ahhoz, hogy mindez jogerőre emelkedjen, még az Európai Parlament, valamint a tagországok jóváhagyása is kell – ezek megszerzése viszont nem egyértelmű.
Borítókép: SVEN HOPPE/DPA