Az autóipar középtávon nyertes is lehet

Hírek figyelo.hu
Az exportra termelő ágazatokat viselheti meg legjobban a koronavírus-válság, a belföldön értékesítő szektorok viszont jól jöhetnek ki a járványhelyzetből.

Az iparon belül jellemzően a belföldre értékesítő ágazatokban lehet a leggyorsabb a talpra állás – mondta a Világgazdaság kérdésére Török Zoltán, a Raiffeisen Bank vezető elemzője. A tapasztalatok szerint a gyógyszeripar sínylette meg legkevésbé a válságot, illetve az élelmiszeriparban lehet gyors a termelés visszaépülése, az építőanyag-gyártásban eleve lassulás volt várható, ehhez képest nem volt jelentős a szektor teljesítményének csökkenése. A szakértő szerint a külföldi kereslet vezérelte, exportorientált autóiparban 9-18 hónapig tarthat a visszatérés a korábbi szintekre, az értékláncok rövidülésének köszönhetően viszont középtávon a régió és Magyarország lehet a járműgyártás nyertese.

Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője arra hívta fel a figyelmet, hogy ugyan az autóipari felpattanás gyors volt, azonban a kereslet lassan épülhet vissza, így a 2020-as teljesítmény még borítékolhatóan elmarad az egy évvel korábbitól, és a jövő év is kérdéses. A most futó beruházások termelőre fordulása ellensúlyozhatja a járművek iránti keresletkiesést. A banki elemző hangsúlyozta: a számítógép-, elektronikai, optikai gyártás, a villamosberendezés- és gépgyártás kevésbé ciklikus iparág, így kevésbé csökkent a teljesítménye.

Szinte biztos, hogy a turizmus lehet a legutolsó talpra álló ágazat, az egészségügyi és oktatási szolgáltatásokat viszont alig érintette a válság – vette számba a szolgáltatási ágazatokat Németh Dávid. A logisztikában ugyan átmeneti visszaesést tapasztalhattunk, de középtávon pozitívan jöhet ki a válságból az ágazat. Török Zoltán szintén a turizmus lassú magához térését várja, azonban különbséget tesz a fővárosi – várhatóan elhúzódó keresletcsökkenéssel szembesülő – idegenforgalom és a vidéki, belföldi utazások között, az utóbbinál ugyanis a vírushelyzet miatt felfutás várható. Mivel a magyarok is ritkábban mehetnek külföldre, ezért az utazásszervezői ágazat esetében kifejezetten hosszú kilábalásra lehet számítani – fűzte hozzá a szakember.

A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható

(Borítókép: Vladimir Simicek, Europress/AFP)