Magyarországon is megjelent az euróalapú értékesítés

Jól emlékezhetünk arra ugyanis, hogy tavaly egyre csak drágultak az új autók itthon, az elszálló árfolyam miatt pedig szinte minden márka feladta az árgarancia vállalását. Kim Cramer Larsson, a Saxo Bank technikai elemzője lapunknak felvázolt legrosszabb forgatókönyve szerint idén a 425 forintos szint sem elképzelhetetlen, ez pedig a kereskedőknek és a vevőknek is kifejezetten aggasztó hír.

A Porsche Hungaria által értékesített új kocsik közül például már csak az Audikat árulják forintban, a többi gépjárművet a napi euróárfolyam alapján értékesítik.

„Az euróban történő árképzésnek elsősorban importőri oldalon van előnye azon európai gyártóknál, akiknél a gyártási költségek ebben a pénznemben képződnek. Náluk stabilitást, kockázatmentességet biztosít ez a konstrukció, mellyel az árfolyammozgás kockázatát áthárítják a fogyasztóra” – magyarázta a Duna Autó kereskedelmi igazgatója.

Anomáliák jelentkezhetnek a könyvelésben

Varjas Ádám hangsúlyozta, fogyasztói oldalon a megrendeléskori árfolyamhoz képest lehet nyereséget és veszteséget elkönyvelni, attól függően, hogy erősödik vagy gyengül a forint. „Előzetesen azonban kiszámíthatatlan ennek az eredménye” – jegyezte meg.

Példaként felhozta, hogy ha egy cég több egyforma autót vásárol, amelyek különböző napokon (és különböző árfolyamokon) kerülnek kiszámlázásra, akkor ezek az egymással teljesen megegyező kocsik más áron kerülnek beaktiválásra a könyvelésbe, ahol ez később anomáliákat okozhat.

Csak Romániát és Lettországot előzzük meg az EU-ban

Az autógyártásban folyamatosan növekvő hazai szerepvállalással ellentétben a magyarországi újautó-piac még európai összevetésben sem bonyolít le igazán erős forgalmat. Tavaly a globálisan regisztrált újautó-eladások 21 százaléka kötődött Európához, és ennek csak nagyjából 0,7 százaléka, vagyis összesen 108 ezer új autó került itthon forgalomba. Emellett hazánk az ezer főre jutó személygépkocsik számában lényegesen elmarad az Európai Unió átlagától: miközben mi 426 járműnél tartunk, addig az unióban ez az érték 563 darab – e mutató alapján csak Romániát és Lettországot előzzük meg. A szakértők szerint ezek miatt is fontos, hogy az autópiac és -finanszírozás növekedjen Magyarországon.

A cikk itt olvasható.