Amit érdemes tudni a reklámadóról!

Hírek
A reklámadó törvény módosítását elfogadta a parlament. De mit is jelent mindez a gyakorlatban?

A reklámközzétevők eddig 100 millió forintos árbevétel határig 0, ezen szint fölött pedig 5,3 százalékos kulccsal kellett reklámadót fizessenek az árbevételük után. A progresszív adókulcsú adóztatásnak azonban nem örült az EU. A döntésük szerint az ellentétes az európai szabályozással. A parlamentnek tehát lépnie kellett.

A most elfogadott törvénymódosítás a reklámközzétevők adózásának egységesítésére egy több lépcsős választ adott.  Visszamenőlegesen 2017. január 1.- május 31. között a reklámközzétevők által fizetendő reklámadó kulcsa 0 százalékra módosul a törvény hatályba lépését követően. 2017. június 1-től pedig a reklámközzétevők 7,5 százalékos adókulccsal adóznak.  

A 2017. május 31-ig lezárult adóévekre megfizetett reklámadót a cégek adótúlfizetésként vehetik figyelembe. Illetve az ezekre az évekre még meg nem fizetett reklámadót nem kell megfizetniük.  A törvénymódosítás nem feledkezett meg a 100 millió forintot el nem érő reklámközzétevőkről sem. Ők de minimis támogatásnak minősülő adómentességet kapnak, ezzel megvalósul az EU által kért változtatás.

A reklámadó módosítása hatással van a társasági adóra is! 

A reklámadó megfizetését a reklámközzétevő cégek az adózás előtti eredmény terhére ráfordításként számolhatták el, érvényesíthették az éves társasági adóbevallásukban. 2017-ben a túlfizetésként jóváírásra kerülő eddig befizetett reklámadót, mint túlfizetést egyéb bevétel címen kell majd az érintett cégek könyveiben kimutatni.

A TAO kulcsok csökkentése miatt azonban a visszafizetett összegekre most egységesen 9 százalékos adóterhet kell megfizetniük a médiacégeknek, szemben a korábban hatályos 10, illetve 19 százalékkal. Így a korábbi ráfordításként elszámolt adó és a mostani jóváírás miatti adófizetési többlet pozitív szaldóval zárul a cégek számára.  Érdekességként azt is meg kell jegyezni, hogy azok a cégek, amelyek korábban magasabb kulccsal adóztak – 500 millió forintos TAO alap feletti cégek – még jobb helyzetbe kerülnek, mint kisebb versenytársaik.

Mivel a 2017-es évben teljesítendő adóelőlegeket még a régi szabályok (éves 5,3%-os adókulcs, saját célú reklám közvetlen költségének hozzászámítása az adóalaphoz) szerint kellett kiszámítani, várhatóan sok cégnek kevesebb adót kell majd fizetnie 2017-ben, mint amit az adóelőlegről szóló bevallásban feltüntetett. Érdemes a vállalkozásoknak utána számolni, és ahol az eltérés jelentős mértékű, ott az adóhatóságtól kérni a fizetendő adóelőleg módosítását – emeli ki Fekete Zoltán Titusz. 2018-tól – a mentességi határ felett – az érvényes adókulcs 7,5%, amely már magasabb terhet fog jelenteni az érintett cégek számára. 

Ezek is érdekelhetnek

További híreink