Állják a sarat a bankok

Hírek figyelo.hu
Jelentősen csökkenő, sok esetben megfeleződő fióki, drasztikusan, akár két-háromszorosára is megugró digitális és call center forgalomról számoltak be a Világgazdaságnak banki vezetők, akik a munkaerő átcsoportosításával igyekeznek megfelelni az üzleti csatornák igénybevételében érződő változásoknak. A lakossági területen az elmúlt napokban egyértelműen csökkent a hitelkereslet, ennek visszatértét néhány hónap múlva várják a bankvezetők, akik szerint a vállalati hiteldinamika fenntartásában a kormányfő tegnapi bejelentésében megfogalmazott támogatások segíthetnek.

– Hogyan alakult a normál banki szolgáltatások iránti igény a bankjuknál a vészhelyzet ideje alatt?

Harmati László, az Erste Bank vezérigazgató-helyettese: – Még nem egy beállt helyzetet érzékelünk, hiszen sok az egyedi hatás az üzletmenetre (például kijárási korlátozás vagy épp a hiteltörlesztési moratórium miatti intézkedések), így folyamatosan zajlik az ügyfelek alkalmazkodása a helyzethez, sok a változás. A vészhelyzet kihirdetése után pár napig az átlagnál nagyobb készpénzforgalmat érzékeltünk, ám mostanra ez is teljesen normalizálódott. Az elektronikus csatornák népszerűsége – azoknak a száma, akik használják – és forgalma egyaránt megnőtt.

Simák Pál, a CIB Bank elnök-vezérigazgatója: – A CIB-nél eddig nem tapasztaltunk drasztikus visszaesést a banki szolgáltatások iránti igényekben, inkább a kereslet eloszlása változott az egyes kiszolgálási csatornák, illetve terméktípusok között. Kezdetben a készpénzfelvétel, a megtakarítási portfóliók módosítása, később, a moratóriummal kapcsolatos intézkedések meghirdetésével, a hitelek iránti érdeklődés volt erőteljesebb. Fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy a szektor a vírussal kapcsolatos helyzet válságossá válásának első pillanatában egységes iránymutatást dolgozott ki arra, hogyan kezeli a rendkívüli helyzetet. Programot készítettünk arra, hogy hogyan tud a bankszektor hozzájárulni a gazdaság élénkítéséhez, s átalakítottuk a banküzemet saját kollégáink és ügyfeleink védelme érdekében. Nagyon sok feladatot kaptunk kormányzati oldalról és a Magyar Nemzeti Banktól, aminek ebben a jelentősen megváltozott üzemi környezetben is igyekszünk megfelelni. Azt gondolom, hogy a szektor összefogása példa nélküli.

Zolnai György, a Raiffeisen Bank vezérigazgatója: – A Raiffeisen Bank üzemszerűen működik, a fiókok legnagyobb része nyitva tart. Az általános banki szolgáltatások iránt továbbra is folyamatos az igény, új számlanyitások is vannak, a prémiumszegmensben is. A vállalati területen a napi ügyek mellett felértékelődött az együttműködés, tanácsadás fontossága.

Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója: – Továbbra is minden banki szolgáltatásunkat biztosítjuk ügyfeleink részére. A megtakarításoknál nem tapasztalunk szignifikáns változást a lakossági oldalon a korábbi időszakhoz képest. A hiteligénylés március utolsó hetében visszaesett, ezt ugyanakkor csak átmeneti jelenségnek tartjuk, arra számítunk, hogy egy-két hónapon belül növekszik az igény a fogyasztási hitelekre, bár alacsonyabb összegben, mint korábban. A jelzálog-hitelezés középtávon erősödhet újra, követve a most lassuló ingatlanpiac várt felélénkülését.

– Mennyire emelte az érdeklődést a moratórium?

Simák Pál: – A moratóriummal kapcsolatos intézkedések bejelentése után a hitelekkel kapcsolatos hívások száma a call centerünkben a négy-ötszörösére emelkedett. Április 1-jétől a jelzáloghitellel és személyi kölcsönnel rendelkező ügyfeleink már elektronikusan is tudnak nyilatkozni arról, ha nem kívánnak élni a moratóriummal. A nyilatkozási lehetőséget folyamatosan terjesztjük majd ki a hitelkártyákra, folyószámlahitelekre és lízingtermékekre. Szerdától pedig készen állunk a 2020. december 31-ig maximum 5,9 százalékos teljes hiteldíjmutatóval felvehető személyi kölcsön értékesítésére. Az eddigi tapasztalataink visszaigazolják, hogy a portfóliónk nagyon jó: kkv- és nagyvállalati kitettségünk 60 százalékára az ügyfeleink nem kértek moratóriumot, míg a lakossági oldalon a hitelállomány 20 százalékáról nyilatkoztak hasonlóan ügyfeleink, és ez az arány napról napra nő. Nyilván lesznek olyan ügyfeleink, akiknek már vannak vagy lesznek fizetési nehézségeik, de igyekszünk pénzügyi partnerként segíteni őket ebben a remélhetőleg átmeneti helyzetben.

Vida József: – Drasztikus mértékben. A call centerben a hívásszám megduplázódott március 26-át követően, amikortól az ügyfelek nyilatkozatot tehetettek hitelük továbbtörlesztéséről. Az e-mailben érkező levelek 80-90 százaléka kapcsolódik a hiteltörlesztési moratóriumhoz, nagy számban érkeznek az ügyfélnyilatkozatok a kilépéshez. A márciusban beérkezett levelek 64 százalékát március 26–31. között kaptuk. A fiókokban is élénk az érdeklődés a moratóriummal kapcsolatban. Azt javasoljuk ügyfeleinknek, hogy akinek anyagi helyzete, körülményei megengedik, fizessék tovább a törlesztőrészletket, ezzel elkerülhető a moratóriumot követő időszakban a futamidő meghosszabbítása és a költségek növekedése.

Harmati László: – A hiteltörlesztési moratórium miatt az ügyfélérdeklődés növekedett, a call center forgalmának jelenleg nagyjából 30 százalékát az ebben az ügyben érdeklődők vagy döntést hozók adják, de látható, hogy a legtöbb hitelszerződésekkel kapcsolatos döntést az Erste lakossági ügyfelei a netbanki csatornán hozzák meg.

Zolnai György: – A fizetési moratóriummal kapcsolatban elsősorban a call centerben és a raiffeisen.hu-n jelentkezett igen erős ügyfélérdeklődés. Sokan keresik a részletes szabályokat, illetve jelzik kilépési szándékukat, amire néhány napja már online is lehetőségük van.

A teljes cikket a vg.hu oldalon olvashatja el!

.

Borítókép: Fotós- Katona Vanda

Ezek is érdekelhetnek

További híreink