A kutatási eredményekből az látszik, hogy mindössze a lakosság egyharmada érzi magát felkészültnek a vagyoni helyzete romlására. A felmérés adatai szerint a megkérdezettek harmada nem rendelkezik semmilyen megtakarítással, további 43 százalék pedig legfeljebb egy évre elegendő tartalékkal számolhat nem várt események esetén.
Erősen tartunk az árak emelkedésétől
A válaszadók a rendszeres megtakarításokat és a különböző biztosításokat nevezték meg a felkészülés eszközeiként, ám saját bevallásuk szerint mindkét téren jelentősek a lemaradásaik. A kutatás szerint a megkérdezettek harmada nem rendelkezik semmilyen megtakarítással, további 43 százalék pedig legfeljebb egy évre elegendő tartalékkal számolhat nem várt események esetén. Az emberek életében a biztonság alapvető szerepet játszik: jogos az igény, hogy megvédjük saját magunk és családtagjaink vagyontárgyait, életét, testi épségét, egészségét és otthonát. Ebből indult ki az Alfa Biztosító, amikor felkérte az Ipsost, hogy mérje fel, mennyire érzik a magyarok magukat felkészültnek a különböző élethelyzetekre. A vagyoni helyzet romlása mellett a jövő bizonytalansága az a terület, amitől leginkább tartanak a magyarok. Tízből 9 válaszadóra igaz, hogy erősen tart az árak emelkedésétől és az inflációtól, 45 százalék pedig úgy nyilatkozott, hogy szorong a világban tapasztalható gyors változásoktól. Az infláció miatt a válaszadók 93 százaléka aggódik, a család biztonsága 73 százaléknak, a munkahely elvesztése a válaszadók 55 százalékának okoz fejtörést az Y-generáció tagjai – az 1984-1994 között születettek – közül. A válaszokból az is kiderült, hogy miközben az állandóság és a kiszámíthatóság tradicionálisan fontos érték a kultúránkban, a felkészültség is azzá lépett elő, a világban tapasztalható gyors változások miatt.
Megtakarítani vagy külföldre költözni?
A válaszadók több mint fele csökkenő biztonságérzetről számolt be az egy évvel korábban tapasztaltakhoz képest, 58 százalékuk szerint leginkább rendszeres megtakarítással készülhetünk fel a váratlan helyzetekre, míg 32 százalék a külföldre költözésben látja a megoldást. Ma mindössze a megkérdezettek kicsit több, mint egyharmada érzi magát biztonságban a világban, a válaszadók 83 százaléka egyetért azzal az állítással, hogy aki jelentős megtakarítással rendelkezik, felkészültebbnek érezheti magát a váratlan helyzetekre, mint azok, akiknek nincs tartalékuk.

Résztvevõk a fennállásának 30. évfordulóját ünneplő Pápai Nyugdíjasok Érdekvédelmi-, Érdekképviseleti Egyesülete rendezvényén, az idősek világnapján a pápai sportcsarnokban
Fotó: MTI/Krizsán Csaba
A Baby-boom (1940-1959 között született) generációban legmagasabb az aránya azoknak, akik így gondolkodnak, 89 százalékuk ért egyet a megállapítással.
A Z-generáción belül pedig (1995-2009 születettek) ez az arány a legalacsonyabb, 76 százalék. A pénzügyi döntéseknél a lakosság 57 százalékát befolyásolja a váratlan helyzetektől való félelem. Többféle megtakarítási formával csak 38 százalékuk rendelkezik. Egyre tudatosabb a magyar lakosság – pénzügyi értelemben is, 10-ből 8 válaszadó szerint a saját felkészültségéért az életben mindenki maga tehet a legtöbbet, 70 százalék úgy gondolja: a biztosítások segítenek abban, hogy legalább az életünk bizonyos területeit biztonságban tudjunk.
A Z generáció ötödének nincs biztosítása
A lakosság több biztosítási formáról is magas arányban gondolja úgy: szükségesek ahhoz, hogy felkészülteknek érezhessük magunkat. Ezért az Ipsosnak adott válaszok alapján sokan terveznek valamilyen biztosítást kötni. A legmagasabb arányban (63 százalék) lakásbiztosítással rendelkeznek honfitársaink, ezt követi a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (57 százalékkal). Élet- és balesetbiztosítást csupán a válaszadók alig harmada kötött, egészség-, beteg- és nyugdíjbiztosítást pedig még ennél is kevesebben (a válaszadók 16-17 százaléka). Elsősorban a Z-generáció tagjaira jellemző, hogy nem rendelkeznek semmilyen biztosítással (közöttük 23 százalék a nem biztosítottak aránya). Nyugdíjbiztosítást a válaszolók 25 százaléka kötött, és balesetbiztosítással az X-generáció (1963-1983 között születettek) tagjai rendelkeznek a legnagyobb arányban, a válaszadók 36 százaléka. Akik nincsenek biztosítva, azok az okok között első helyen a szűkös pénzügyi helyzetet jelölik meg (32 százalék). Így főleg a jelenleginél magasabb jövedelem esetén döntenének úgy, hogy biztosítást kötnének (43 százalékuk). Azok közül, akik jelenleg nem rendelkeznek megtakarítással, 51 százalék tervez a jövőben pénzt félretenni. Valamennyi generáció számára a megélhetési költségek jelentik a legfontosabb pénzügyi kiadásokat, az idősebb Baby-boom generáció tagjai körében a második helyen az egészségügyi kiadások állnak. A fiatalabbak esetén viszont a lakástulajdonlással kapcsolatos ráfordítások, valamint a nyaralás és szórakozás magasabb prioritással bírnak.
„ A kutatás adatai alapján a váratlan helyzetekre való felkészültség egyre nagyobb értékké lép elő, amelyet a magyar lakosság a biztonsághoz hasonlóan nagyra értékel. Az Alfa Biztosító küldetése, hogy minél több embernek mutassa meg, hogyan tud felkészülni az élet váratlan kihívásaira. „ – mondta Zatykó Péter, az Alfa Biztosító elnök-vezérigazgatója.
Hozzátette, hogy az Alfa Biztosító továbbra is elkötelezett abban, hogy segítse ügyfeleit a biztosítások és megtakarítások terén annak érdekében, hogy bármilyen váratlan helyzetben is képesek legyenek megvédeni vagyontárgyaikat, vagy akár a jövőjüket. A felkészültség fontosságára az idei, viharokban és időjárási szélsőségekben bővelkedő nyár is ráirányította a figyelmet. A lakás- és vagyonbiztosítások terén szezonnak számító periódus elképesztő számokat produkált idén: 2023 első nyolc hónapjában a meteorológiai károkra kifizetett összeg 45 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest.Az Aegon Magyarország Általános Biztosító Zrt. 2023. augusztus 1-jétől Alfa Vienna Insurance Group Biztosító Zrt. cégnéven – Alfa Biztosító márkanéven – folytatja a tevékenységét. A névváltás nem jelent változást vállalat működésében, termékeikben, kötelezettségeikben és ügyfeleik felé való elkötelezettségünkben.