Akadozva indul újra az ázsiai lokomotív

Hírek Dunai Péter
A munkaképes korú lakosság, nagyjából 800 millió ember egyötöde lehet állás nélkül Kínában. A pártvezetés legfontosabb feladata az emberek munkához juttatása. Ehhez azonban kevés a belső piac, a külső keresletnek is be kellene indulnia.

Ha a nemzetközi média-beszámolókat nézzük, ezek szerint Kína szállítja az egész világra a járvány leküzdéséhez szükséges csaknem összes alapfelszerelést, beleértve a maszkokat, védőruhákat és lélegeztető gépeket. És a járvány kitörése előtt halódó kínai vállalatok, amelyek a munkabérek tavaly előtti emelkedése miatt vesztettek versenyképességükből, most nagyrészt villámgyorsan, rugalmasan reagáltak.

A kínai fellendülés előtt azonban áll egy komoly akadály – a nyugati kereslet korlátozottsága. Az ipar így főleg a belföldi piac ellátására koncentrál. Ám a belső piacnak is idő kell ahhoz, hogy talpra álljon. A karantén miatt elhalasztott vásárlások adhatnak átmeneti löketet, a belső kereslet valódi fellendüléséhez azonban kell az exportbevétel növekedése is. A sok-tízmilliós kínai felső középosztály, amely megengedheti magának, hogy autót vegyen és üzemben tartson, ezekben a hetekben dönt: megveszi, lecseréli-e a kocsit, amit még tavaly, esetleg még 2018 végén vagy idén télutón akart megtenni. Idén áprilisban – 21 hónapig tartó csökkenés után – ismét emelkedtek a gépkocsi-eladások, igaz szerény, 4,4 százalékos mértékben.

Egyelőre az 1,4 milliárdos kínai lakosság többségének nem az autóvásárlás a főgondja, hanem a megélhetés, a munkához jutás. A hivatalos statisztikák öt százalékos munkanélküliséget vallanak be, a ráta ennél valószínűleg sokkal magasabb, az elemzők 20 százalékot tartanak reálisnak.

Kínában a munkaképes lakosság, valamivel több mint 800 millió ember, mintegy ötöde, 160 millió lehet munkanélküli. A kínai belső munkaerő-migráció, a nagyvárosokba való, munkavállalási célú bevándorlás nagyjából 175 millió embert érinthet. Legalább 150 millió mini, egyszemélyes, vagy kis családi vállalkozás működhetett a koronavírus válság előtt. Egyelőre nem tudni, mekkora hányaduk nyerte vissza életképességét. Mindez azt jelenti, hogy a kontinensnyi méretű országban (a családtagokat is beleszámítva) a lakosság nagyjából egyharmadának vannak kisebb-nagyobb megélhetési gondjai.

A teljes interjú a Figyelő 2020/20. számában olvasható
(Borítókép: Javul a hangulat a kínai strandokon – Fotó: Martin Pollard / Reuters)