A gyanú szerint nem közlik, hogy a legolcsóbb csomagopciókhoz is választható elsőbbségi szolgáltatás vagy poggyász feladása. Magasabb költségű csomagopcióknál pedig megtévesztően állítják, hogy „akár drágább is lehet”, ha csak az utasfelvételkor foglalnak maguknak ülőhelyet – ez ugyanis vélhetően csupán más, olcsóbb csomagopcióra igaz. A Wizz Air továbbá az online utasfelvétel alatt félrevezető megnevezéssel és más módszerekkel terelhette a vásárlókat a feláras ülőhelyválasztás felé a hatóság szerint, noha a GVH tavaly ősszel már nyomatékosan figyelmeztette a Magyarországon elérhető légitársaságokat arra, hogy jegyeladási és reklámgyakorlatuk során változtassanak a fogyasztói döntéseket észrevétlenül torzító módszereiken. Azt is jelezték, hogy ellenkező esetben versenyfelügyeleti eljárások következhetnek.

A hivatal közleménye arra is rámutat, hogy az Európai Bizottság a múlt hét elején hozta nyilvánosságra annak az összehangolt, 25 országra kiterjedő gyorsvizsgálatnak az eredményeit, amely az úgynevezett sötét mintázatok jelenlétét mérte fel az online kereskedelemben, és az eredmények arra utalnak, hogy a vállalkozások jelentős része torzítja tisztességtelen módszerekkel a fogyasztók döntéseit a saját érdekeit szolgáló lehetőségek felé, internetes felületeik kialakításával vagy nyelvezetével.

Arra is felhívják a figyelmet, hogy az eljárás megindítása nem jelenti automatikusan a cég bűnösségét. Az eljárás célja a tények tisztázása és a feltételezett jogsértés bizonyítása. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.

Fotó: VG