A Volkswagen valamennyi német gyáránál várhatók elbocsátások

Hírek Pető Sándor
Volkswagen-elbocsátások: elkészült a horrorlista, megvan, melyik gyárakat érintheti.

Komoly bajokkal küszködik a kontinens átalakuló autóipara, nagy létszámcsökkenést tervez a legnagyobb európai gyártó is és előfordulhat, hogy sokkal nagyobbat, mint amiről néhány nappal ezelőtt szóltak a becslések. A Volkswagen elbocsátásai, illetve valószínű gyárbezárásai által várhatóan érintett gyárakat szedte össze a német lap.

A zöldátalakulás közepette komoly bajok léptek fel az európai autóiparban, ezt komolyan megsínyli Németország és áttételesen hazánk is. Az utóbbi hetekben megszaporodtak a találgatások, melyik gyárhálózatban hol és hányan veszíthetik el a munkájukat, különösen a kontinens legnagyobb gyártóját, a Volkswagent illetően. A Bild összeszedte, mely üzemek dolgozóinak a munkahelyét fenyegeti veszély – akár teljes bezárás mellett –, és melyekét kevésbé.

Az autóipari szakértők egy dologban egyetértenek: a Volkswagen valamennyi német gyáránál várhatók elbocsátások – foglalta össze a német lap. Akár gyárbezárásokra is sor kerülhet a vállalatóriás csaknem kilenc évtizedes történetében először. Előkészületként németországi üzemeikben már fel is mondták a régi munkahelyvédelmi garanciákat, az országban szokatlan módon tengelyt akasztva a nagy hatalmú szakszervezetekkel.

Csütörtök óta horrorisztikus becslés forog a leépítés várható nagyságáról: a Manager Magazin szerint akár 30 ezer ember is elveszítheti a munkáját – emlékeztet a Bild. Részletek nem ismertek, de a Bild információi szerint a menedzsment már felállított egy sorrendet a gyárakról a bezárási valószínűségüket illetően.

Fotó: AFP

Volkswagen-leépítés: Wolfsburg, gyárbezárás: Emden és Osnabrück

A Bild számba vette, melyik gyárban hányan dolgoznak, mik a helyi problémák és ezek mennyire sokkoló következménnyel járhatnak. Fontos: ezek még nem a Volkswagen döntései, de a legnagyobb német lap úgy találta, hogy komoly valószínűségek.

  • Wolsburg az egész csoport szíve, az itteni 70 ezer alkalmazottból 40 ezer adminisztratív feladatokat lát el. A menedzsment már közölte, hogy itt 20 százalékos költségmegtakarításra lesz szükség, ennek megfelelően elképzelhető, milyen a hangulat a Volkswagen központjában. A közelben egy újabb üzem építését tervezték korábban, de már nem. A már létező üzem teljes kapacitással dolgozik és bár a kijövő modellektől is függ a jövője, a bezárása kizárható.
  • A nyolcezer főt foglalkoztató Emden hatalmas beruházások árán jórészt az elektromos modellek gyártására állt át, csakhogy ezekre a kereslet alacsony, a költségek magasak és a kapacitás kihasználásával is bajok vannak. A kisebb, 2800 fős Osnabrück szintén nyereségességi problémákkal küzd. Ez a két telep a lap szerint a problémalista tetején áll, a dolgozóik azonban reménykedhetnek egy dologban. A 20 százalékos tulajdonrésszel rendelkező Alsó-Szászország tartománynak mandátuma van a Volkswagen felügyelő bizottságában és a fontos kérdésekben vétójoga. Ha a vállalat bezárni szeretné az üzemeket, belharc robbanhat ki.
  • Brunswick (7000 dolgozó), Kassel (16 ezer) és Salzgitter (7500) hármasából legalább egyet be fognak zárni várhatóan: ezek alkatrészgyárak. Leginkább Kassel és Brunswick (másik nevén Braunschweig) dolgozóinak érdemes elgondolkodni, hol találhatnak más munkahelyet. Salzgitter sem a nyereségesség mintapéldája, csakhogy itt épp most ruháznak be eurómilliárdokat egy akkumulátorüzemre, és aligha fogják veszni hagyni az itt elköltött hatalmas summát.
  • A tízezer fős zwickaui gyár hasonló kategória, bezárása ellen sok minden szól, bár ezt is szinte teljesen átalakították elektromos meghajtású autók építésére. Ehhez állami támogatásokat is felhasználtak, a gyár fontos szerepet játszik abban, hogy a csoport teljesítse az EU gázemissziós követelményeit, és ha nő a kereslet az e-autókra, az itt lehet hasznos a Volkswagennek.

És mégis: a Bild szerint Zwickau is a bezárás által leginkább fenyegetett három gyár között van, bár a leépítés itt valószínűbb verzió.

  • Amit biztosan nem zárnak be, az az 1800 alkalmazottas chemnitzi gyár, a csoport sok pénzt tejelő tehene. Ott van még Drezda, ahol már alig termelnek és csak 340 alkalmazott maradt. Itt inkább az a kérdés, mi legyen a vállalat épületével.
  • A 14 ezer fős hannoveri központban gyártják a Volkswagen kereskedelmi járműveit, köztük például a T7-est, illetve az elektromos ID.Buzzt. Itt is jelentkeztek kapacitási problémák és a műszakok számát már kettőre csökkentették. Mégis, ez a Volkswagennek az a németországi gyára, amelyet az elbocsátási hullám a legkevésbé fenyeget – értékelt a Bild.

 

A cikk itt olvasható.

Címlapfotó: AFP

Ezek is érdekelhetnek

További híreink