Meglendült a Volkswagen csoport forgalma tavaly, miután a termelést immár nem gátolják a beszállítói problémák. A konszern kiszállításai ennek köszönhetően 12 százalékkal nőttek, ezt 9,24 millió gépkocsi értékesítésével érték el. Emlékeztetőül: a csoport a pandémia kirobbanásának évében, 2020-ban 9,31 millió autót adott el, míg 2022-ben a csiphiány és az alkatrész-beszállítási problémák miatt csak 8,26 millió járművükre kerülhetett rendszám.
A konszern termelését akkor az Ukrajna ellen indított orosz invázió is hátráltatta, mivel például a kábelkorbácsokat az ukrán partnerüktől szerezték be, de más gondjaik is akadtak. A csoport által közzétett táblázatból kiderül, hogy elektromosautó-értékesítésük 35 százalékos bővüléssel elérte a 770 ezret, ami a teljes forgalmon belül 8,3 százalékos részarányt képvisel.
A bajorok előbbre járnak az e-átállásban
Ehhez képest a számait kedden közzétevő rivális, a BMW már 15 százaléknál jár. A Volkswagen vezetői ugyanakkor már korábban figyelmeztettek arra, hogy a villanyautók iránti vásárlói igények a magas infláció, a hitelköltségek meredek emelkedése és főként az autók magas ára miatt nem nőnek olyan dinamikusan, mint azt szeretnék.
Az is hideg zuhanyként érhette a wolfsburgiakat, hogy az év végén a berlini kormány se szó, se beszéd lenullázta a zöldautók vásárlásához nyújtott támogatásokat a költségvetés sanyarú helyzetére hivatkozva.
A Volkswagennek a villanyautó-kínálatával is lehetnek azért gondok, ezekből a cég a legélesebb árversennyel és leggazdagabb választékkal jellemzett kínai piacon 181 800 darabot adott el, miközben ugyanott a teljes forgalma 3,24 millió darabos volt, 1,6 százalékkal magasabb, mint a megelőző évben.
A kínai leányvállalatok működéséért felelős Ralf Brandstaetter ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy nem szabad leragadni a darabszámoknál és a piaci részesedéseknél, mivel a német konszern már 2023-as üzleti terve megfogalmazásánál is a jelezte, hogy a mennyiség helyett a profitabilitásra helyezi át a hangsúlyt.
Hogy ez mennyire sikerült, az csak az éves jelentés márciusi közreadásakor derül majd ki. A márkánkénti lebontással – a VW kivételével – nem kell addig várni, az már pénteken közzéteszi a globális első Toyota mögött immár harmadik éve a második helyre szoruló járműgyártó.
Hol van már a dízelbotrány?
Az egyes régiók forgalmi adatait viszont már most közölték, ebből az derül ki, hogy Kínában hiába növelték eladásaikat, az ország elveszítette a vezető pozícióját a felvevőpiacok között, s helyére 21 százalékos bővüléssel és 3,27 millió eladott járművel Európa lépett.
Ahol a Volkswagen mellett az Audit, a Porschét, a Škodát és a Seatot magába foglaló VW-csoport évek óta stabilan őrzi 20 százalék feletti piaci részesedését hol a Renault, hol a Stellantis előtt.
A teljes cikk itt olvasható.
Címlapfotó: AFP