Az előző havihoz képest 1,6 százalékkal, éve szinten, munkanaphatástól megtisztítva pedig 4,5 százalékkal emelkedett februárban az ipari termelés volumene. Az Erste Bank elemzői szerint ez biztató kezdetnek tekinthető az ágazatban
A részletes adatok egyelőre nem ismertek, a KSH rövid kommentárja szerint
a növekedéshez a feldolgozóipari alágak többsége hozzájárult, viszont a legnagyobb súlyú járműgyártás kismértékben csökkent. Az előző havi stagnálás után a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása, valamint az élelmiszer, ital és dohánytermék gyártása egyaránt emelkedett, utóbbié az ipari átlag feletti mértékben.
Az Erste értékelése szerint a kilátások bizonytalanok. Az év eleji pozitív meglepetést hozó adatok azt sugallják, hogy az ellátási feszültségek valamelyest enyhülhettek a szektorban, ami vélhetően leginkább a járműgyártást segítette. A magas frekvenciás adatok kedvező képet adnak a márciusról is. Azonban az orosz-ukrán háború kitörése miatt az ellátási problémák, az alkatrészhiányok ismét súlyosbodhatnak, visszafogva az ágazat teljesítményét az elkövetkező hónapokban. Fontos kérdéssé vált a háború nyomán a keresleti oldal alakulása is, hiszen a rendkívüli helyzet nyomán az üzleti és a fogyasztói bizalom romlása révén a kereslet is gyengülhet.
Emellett középtávon a járműipari transzformáció rejt magában kockázatot: a hazai autóipari szereplők többsége az egyre jobban visszaszoruló hagyományos motormeghajtású járművek és az azokhoz szükséges alkatrészek előállítására és beszállítására szakosodott, miközben a feltörekvő alternatív meghajtások számottevően kevesebb alkatrésszel rendelkeznek. A feldolgozóipar egésze szempontjából az elmúlt időszakban bejelentett jelentős kapacitásbővítések ellensúlyozhatják a fennálló bizonytalanságokat.
A Takarékbank értékelése szerint az első két hónapban 6,6 százalékkal nőtt az ipari termelés, ami érdemi gyorsulás a tavalyi utolsó negyedévben mért 1,7 százalékos bővüléshez képest, így akár a GDP növekedése is gyorsulhatott volna az első negyedévben, azonban a háború kitörése miatt igen jelentősek a bizonytalanságok.
Az autógyárak termelése 2020 októberében már meghaladta a járvány előtti szintet, azonban a tavaly év során átlagosan 20 százalékkal maradt el, így mintegy 5 százalékponttal mérsékelte az ipari termelés volumenét. A chiphiány ellenére azonban bíztató, hogy a járműgyártás új rendelései, valamint rendelésállománya tartósan kiemelkedő. Az autógyártók a szűk beszállítói kapacitások miatt rövidtávon elsősorban a drágább, nagyobb profitmarzzsal rendelkező modellek rendeléseit teljesítik, azonban a második félévtől már javulásra számítanak, egyes beszámolók, konjunktúra felmérések (Ifo, beszerzési menedzser index) szerint az év elején már érezhető volt az ellátási problémák enyhülése.
A német ipar gyengélkedése ellenére német feldolgozóipari beszerzési menedzser index továbbra is magas, noha némileg mérséklődött a tavaly márciusi történelmi csúcshoz képest, az euró-övezeti pedig májusihoz képest, amit elsősorban a beszállítói láncok akadozása, a chiphiány és más alkatrészek, alapanyagok hiánya, valamint az elszálló termelési költségek okoztak, de egyre több vállalat érzékelt javulást az ellátási láncokban Az ukrajnai háború egyelőre csak kismértékben rontotta a beszerzési menedzser indexeket, mivel az ukrajnai beszállítói láncok megszakadása egyelőre nem okoz általános problémát, azonban az Ifo és a ZEW index már határozottabban csökkent. A német ipari rendelésállományok mindenesetre olyan magas szinten állnak, hogy a beszállítói problémák enyhülése azonnal éles felpattanást eredményezhetne. A hazai ipar teljesítménye ugyanakkor élesen elvált a német iparétól köszönhetően az elmúlt évek számos kapacitásnöveléseinek, a rekord mennyiségű működő tőke beáramlásnak és a kormány beruházásokat kifejezetten támogató gazdaságpolitikájának.
Az elemzők várakozásai szerint a következő hónapokban újra növekedési pályára állhatna az ipari termelés, azonban az orosz-ukrán háború számos kockázatot jelenthet.
Az Audi – a VW konszern más tagjaihoz hasonlóan – már bejelentette, hogy ukrán beszállítói problémák miatt vissza kell fognia a termelést, és az ipar többi részére is egyelőre beláthatatlanok a következmények. A háborús pusztítás, a szankciók, az orosz vásárlóerő várható zuhanása szintén beárnyékolja a kilátásokat. Bár a legtöbb autógyártó már bejelentette, hogy kivonul az orosz piacról, a chiphiány miatt még nem teljesített megrendeléseket más piacokon teljesíthetik, így rövidtávon nem az orosz piac kiesése, hanem a világon más megrendelők rendeléseinek teljesítése maradhat kihívás.
Az orosz és ukrán kivitelünk közvetlenül viszonylag kicsi, azonban egyes cégeknek okozhatnak problémát. Noha a félvezetőhiány még sokiág fennmaradhat, de fokozatos javulásra lehet számítani. Az autógyártók ugyanakkor abban bíznak, hogy a chiphiány a második félévben már érdemben enyhülhet új chipgyártó kapacitások üzembe helyezésének köszönhetően, ami meredek felpattanást okozhatna az ipari termelésben. A beszállótói láncok szakadozása továbbra is jelentős kockázatot jelenthet, csakúgy, mint számos nyersanyag és az energia árainak elszállása, aminek következtében más ágazatokban, így például a műtrágya, alumínium gyártásban is leállásokat eredményezhet.
A külső keresletet a helyreálló európai és amerikai gazdaságok, az európai helyreállítási alap, az amerikai költségvetési élénkítések húzhatják, azonban az infláció nyersanyag-, és energiaárak vezérelte emelkedése ronthatja a vásárlóerőt, ami fékezheti a külső keresletet. Ugyanakkor továbbra is élénkítheti az ipart az elhalasztott kereslet megjelenése, a nagyon magas rendelésállomány – januárban közel 25 százalékkal állt magasabban az egy évvel ezelőttihez képest – valamint a készletek feltöltése is, így az év során átmeneti megingások mellett fokozatos élénkülésre számítunk az ipari termelésben, amit új – főleg az akkumulátorgyártáshoz és autóiparhoz, valamint élelmiszeriparhoz, vegyiparhoz, védelmi iparhoz kapcsolódó – kapacitások várható üzembe helyezése is támogathat. A hazai üzemanyagárak befagyasztása miatt teljes kapacitással működik a hazai olajfinomító, ami némileg ellensúlyozhatja más ágazatok gyengébb teljesítményét.
A hazai gazdaság középtávon jelentősen profitálhat a védelmi ipari kapacitások kiépülésével, mivel a hadiipari kiadások szignifikáns növekedése várható a következő években. Idén bázishatások és új kapacitások üzembe helyezése miatt, de jelentős bizonytalanságok mellett 5 százalék körüli növekedésre számítanak a Takarékbank elemzői a tavalyi 9,6 százalék után.
(Borítókép: befejeződött a dohánytörés, dohányfűzés Geszteréden is, ahol a hosszú nyárnak és a javarészt kedvező időjárásnak köszönhetően elégedettek lehetnek a végeredménnyel. 2020.09.28. Geszteréd (Fotó: Sipeki Péter / Kelet-Magyarország))