Ígéretéhez híven megcélozta a New York-i tőzsdét a fast fashion online divatkereskedelem egyik üstököse, a Shein – tudta meg a Wall Street Journal. Az ehhez szükséges dokumentációt a kínai hátterű, de szingapúri székhelyű cég benyújtotta az amerikai tőzsdefelügyelethez (SEC).
A kiszikkadt és – a brit Arm Holdings csiptervező óriást leszámítva – az igazi nagy durranást idén nélkülöző amerikai tőzsdén tárt karokkal várják a Sheint, bár a politikusoknak és a befektetőknek igen komoly fenntartásaik vannak a cég által képviselt kereskedelmi technika, a dömpingárak alkalmazása és kínált áruk eredetét és minőségét illetően.
Megdolgozza a Shein az amerikai piacot
A Shein által alkalmazott közvetlen szállítási stratégia miatt a cégnél nem halmozódik fel az eladatlan raktárkészlet, külön előnye, hogy a „de minimis” elvet alkalmazva nem fizet vámot az olcsó, pár dolláros termékei után az Egyesült Államok piacán.
A 2012-ben alapított Shein most épp az amerikai piac megdolgozására koncentrál, augusztusban partneri megállapodást kötött a SPARC Grouppal – amely az Authentic Brands és a Simon Property bevásárlóközpont-üzemeltető közös vállalata –, hogy földrajzilag is lefedhesse a hatalmas piacot.
Az amerikai közönség meggyőzése azonban nem megy könnyen,
a Shein és a kínai riválisa, a Temu termékei iránt rengetegen érdeklődnek, ám csak minden huszadik nézelődő dönt a vásárlás mellett, szemben a toronymagas piacvezető Amazonnal, amely minden második látogatójátvásárlásra tudja bírni.
Fotó: Shein
Vörös posztó és vörös szőnyeg
A politikusoknál a versenyt torzító és a hazai könnyűipart nehéz helyzetbe hozó árpolitika tette be a kaput, emellett a Sheinnel összeboronált hszincsiangi ujgur rabszolgamunka is vörös posztó a washingtoni képviselők szemében.
Ám ha a kínaiak minden feltételnek megfelelnek, akkor ha tetszik, ha nem, eléjük kell gurítani a vörös szőnyeget a Wall Streeten. Ahol az övék lehet a második (vagy harmadik) legnagyobb kínai elsődleges tőzsdei kibocsátás (IPO), hiszen a jelenlegi (világ)csúcstartó Alibaba 2014. szeptemberi debütálását aligha közelíthetik meg.
Akkor az e-kereskedelem ázsiai császára 25 milliárd dollárt sepert össze a parketten, a cég értékét pedig 231 milliárd dollárra értékelte a piac. Az Alibaba 94 dolláron debütált, jelenleg 78 dolláron kereskednek a papírjaival, ide csúszott le a 2020. októberi 310 dolláros történelmi csúcsról, amikor is alapítója, Jack Ma kegyvesztetté vált a pekingi felső vezetés szemében a rendszerrel szemben megfogalmazott bírálata miatt.
A Shein egyelőre nem nevezte meg, mennyi részvény öntene a piacra, annyit viszont tudni lehet, hogy a legutóbbi, idén májusban végrehajtott feltőkésítési körben bevont 2 milliárd dollárral 60 milliárd fölé értékelték, igaz, a megelőző, tavalyi körben még harmadával többre becsülték a Shein értékét.
A Bloomberg értesülései szerint a cégvezetés a 90 milliárd dolláros piaci kapitalizációt célozná meg. Ha így lesz, akkor előzik a 2021. májusában 68 milliárd dolláron a New York-i tőzsdén bemutatkozott, majd egy éve elteltével Pekingből hazarendelt Didi Global fuvarmegosztó vállalatot. Őket 68 milliárdra taksálta a piac.
Teljes cikk megtalálható vg.hu
Címlapfotó: Europress / AFP