A rugalmasság az autóiparban is nyerő

Hírek Dombi Margit
Az új piacok felkutatása és a termékfejlesztés mellett az MI által támogatott rugalmas gyártási folyamat tervezés lehet a kulcs ahhoz, hogy egy beszállító cég nyertesként jöjjön ki az új autók értékesítésének visszaesése által generált helyzetből. A HAJDU Autotechnika Zrt. most ezekkel próbálkozik, úgy tűnik, eredményesen. A cég többek között beszállítója a BMW-nek, Audinak, Volkswagennek és a Mercedesnek, így lehetőségei ezeknek a márkáknak a lehetőségeivel együtt mozognak.

Novotni Lajos a HAJDU cégcsoport fő tulajdonosának, elnökének értékelése szerint az autópiac most rendkívül hektikus. Ennek egyik vetülete az új autók értékesítésének általános visszaesése. A másik pedig, hogy miközben az elektromos átállást megcélzó világprogram láthatóan megtorpant, az olcsó kínai elektromos autók térnyerése tovább folytatódik. Ezt az előretörést a többi autóipari szereplő igen komoly kockázati tényezőként azonosítja, az egyensúlyi helyzet pedig, egyelőre nem látszik.

Fotó: Hajdú Zrt.

Mivel a HAJDU Autotechnika Zrt. elsősorban kipufogó rendszerek gyártására szakosodott, számukra a robbanómotoros járművek piacának zsugorodása jelenti a legkomolyabb kihívást. Elemzéseik szerint különösen a személyautóknál kell komoly igénycsökkenéssel kell számolni. – A mezőgazdasági járműveknél, autóbuszoknál, haszonjárműveknél ez a probléma egyelőre még nem, vagy nem ilyen élesen jelentkezik, így ezeken a piacokon jelenlegi termékkínálatunkkal is versenyképesek tudunk lenni. Szerencsére gyártási kapacitásunk sokféle alkatrész előállítását lehetővé teszik –, vagyis nem csak kipufogót tudunk gyártani – ami azt jelenti, hogy a képesek vagyunk a változó piaci igényekhez igazodni, képesek vagyunk termék skálánk szélesítésére. Ilyen portfólió bővítést kezdtünk meg egy új piaci szegmens kiaknázása érdekében: targoncákhoz, mezőgazdasági gépekhez gyártunk alkatrészeket, nagyobb egységeket. Ezzel szintet is lépünk, hiszen a magasabb feldolgozottság növeli a hozzáadott értéket és ezzel együtt a profitot – foglalja össze a céget érintő piaci változásokat és az ezekre adható válaszokat Novotni Lajos.

Robog az export

A HAJDU cégcsoport minden nehézség ellenére nagyon sikeres a külpiacokon. A HAJDU Autotechnika Zrt. szinte teljes egészében exportra termel, a HAJDU Ipari Zrt. értékesítésének export aránya mintegy 55 százalék. Elsősorban Nyugat-európai piacra szállítanak. A jelenlegi hőtechnikai készülékeket – elsősorban tartályokat – leginkább az osztrák és német vevők vásárolták, de szállítanak svédeknek, illetve Romániába és más környező országokba is. Mivel a szabályok, előírások a megújuló energiák használatát támogatják, a hőcserélős rendszerek, tartályok iránt élénkülő keresletet tapasztalni, így tehát, ez a piac nagyon is életképesnek mutatkozik. Mivel ez egy támogatott piac, léte is így erősen függ attól, hogy egy-egy országban éppen mit preferálnak. Ezek a rendszerek ugyanis meglehetősen drágák, így a támogatások esetleges szűkülése, megszűnése erős visszaesést generálhat a gyártók megrendeléseiben is.

Fotó: Hajdú Zrt.

Mivel minden kérdőjel ellenére van potenciál ebben a piacban, a HAJDU Ipari Zrt. egy új, többféle kihívásaira választ adó termékkel – az elektromos fűtésű kazánnal – is meg kívánnak rajta jelenni. – Termékfejlesztésünkben benne van az is, hogy a villamos energia most olcsóbb volt, mint a gáz. Ehhez természetesen, hozzájárult a napenergia ipari és háztartási felhasználása is. Bizonytalanság azonban itt is van, ezt pedig, a szabályozás képviseli – gondoljunk csak a napenergia visszatáplálása körüli vitára – emlékeztet Novotni Lajos.

A túlzott automatizáltság nem mindig előny

A HAJDU Ipari Zrt. piaca mindenesetre most szárnyal, ami a legkülönbözőbb fajtájú és jellegű tartályok iránti igény növekedésében érhető tetten. Ennek kihasználásához azonban szerencsés, ha a gyártási rendszerek nem túlzottan automatizáltak, viszonylag gyorsan és kevés költséggel tudnak átállni egy új termékre. – Az említett fűtési-melegvíz ellátási rendszereknek a rendszergazdái ugyanis szeretik használni a saját tervezésű dolgaikat, mert abban jobban bíznak, és ilyen értelemben nekünk egy összetettebb termék skálának van, amivel nagyon különböző igényeket is képesek vagyunk kielégíteni. Igazodunk ahhoz, hogy a megrendelők milyen tartályokat akarnak. Ilyen értelemben mi egy réspiacot találtunk, hiszen ezt a szegmenst a nagy szériagyártásra alapozó cégek nem hajlandók kiszolgálni. A nagy cégek ugyanis, nagyon automatizálták a gyártásukat, ezért az átállás nehézségeket okoz nekik

Szervezetfejlesztés MI-vel is

A cégcsoport most MI által támogatott gyártás szervezési és programozási megoldásokat vezet be. Ezekkel a szervezettségi szintet növelni, a veszteségeket pedig, minimalizálni kívánják. A hatékonyságnövelést célzó fejlesztések kulcseleme a rugalmas gyártási programozás. – E digitális programok elősegítik a rugalmas gyártást, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a feltételek megváltozása esetén – mondhatni – pillanatok alatt hozzá tudjuk igazítani a gyártási programot a megváltozott körülményekhez (Géphiba, szerszámtörés, a tervezettől eltérő létszám jön be a műszakra, stb. esetén.) Ezeket a rendszereket számítástechnikai cég(ek)től megvásároltuk. Összehangolásuk, speciálisan az egyes üzemekre történő testreszabásuk, bevezetésük most van folyamatban. Ez nem egyszerű folyamat, de meggyőződésünk szerint jelentős hatékonyság javulást fog eredményezni.

Borítókép: illusztráció/Fotó:Fotó: Hajdú Zrt.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink